Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?  (läst 39203 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Alvsson

Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?
« skrivet: juli 03, 2009, 21:05:51:51 »
Hej!

Poolbygget går framåt här hemma hos oss! Vi ska imorgon fortsätta med botten. Vi har alltså fiberduk, 10 cm makadam (paddat och avvägt) och ska nu lägga XPS 200 50 mm som isolering i botten. Poolföretaget säger att det räcker, att vi sedan bara ska lägga bottenmatta och liner. Markföretaget som grävt och lagt ut makadamen tyckte också att det lät bra med XPS cellplast, istället för det stenmjöl som vi först tänkt oss.

Finns det någon av er som INTE har stenmjöl över (eller under) cellplast? Jag har läst här i massor av gamla inlägg och det verkar som att alla som använt XPS även har paddat stenmjöl ovanpå?

Vad gäller belastningen på XPS så påstår träfirman vi beställt den av att XPS 200 klarar trycket utmärkt. Vi fick rekommendationen att det bör vara 90 kPa eller högre från poolfirman. Jag kan inte hitta någon kPa-deklaration på den cellplast vi fått hem, så jag utgår ifrån att den är OK.

Vad säger ni som redan är klara med era bottnar,  tänker vi fel som utesluter stenmjölet? Är det någon vits att lägga ut mindre än 5cm stenmjöl? Kanske bara 2-3 cm? Skulle vi lägga 50 mm stenmjöl ovanpå isoleringen så kommer linern att bli för stor nämligen...

Vi kommer också att isolera väggarna med en frigolit som inte tar åt sig vatten. Behöver man ändå fylla på med dränerande material närmast väggarna tycker ni? Eller fungerar det med jord?

Hoppas nu bara att det fina vädret håller i sig under helgen så vi hinner med det vi tänkt!




Poolgiganten

Utloggad Pea

SV: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2009, 22:57:19:19 »
utan stenmjöl kommer skarvarna i xps plasten att synas, omöjligt att få dom bra och botten mattan döljer inget. innan xps plasten så ska du även ha markduk på makadamet. sen xps och 5 cm stenmjöl och sen bottenmatta, slarva inte med underlaget, du kommer att ångra dig och det går inte att göra om sen. man ska inte vara rädd för arbete om man vill lyckas med poolbygge.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad baseman

SV: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2009, 12:37:11:11 »
Håller med Pea
Det är omöjligt att få det skarvfritt utan att lägga ett heltäckande, sammanhängade material överst.

Jag har förljande botten:

15cm makadam
Markduk
100mm S80 cellplast
10cm stenmjöl



Utloggad stisse666

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Simrishamn
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2009, 22:11:09:09 »
Håller med Pea
Det är omöjligt att få det skarvfritt utan att lägga ett heltäckande, sammanhängade material överst.

Jag har förljande botten:

15cm makadam
Markduk
100mm S80 cellplast
10cm stenmjöl

Tack för tipset!

Håller just nu på att gräva till pool också och jag har grävt 20 cm extra för underlaget men hade tänkt lägga 100mm 0-18 sten och sen 100 mm cell plast och sen matta på det, bör kanske överväga att lägga 50mm cellplast istället och sen 50mm stenmjöl ovanför detta istället just för skarvarnas skull som ni säger.

jag ser även att ni lägger makadam i botten istället för 0-18 som jag tänkt, är detta bättre? jag förmodar att det är för att få en ordentlig dränering?

Jag är också intreserad av vad ni fyllt på med runt om poolen? jag hade tänkt sätta cellplast runt om och sen återfylla med sand efter det, är det ngn som gjort så eller är det ok att lägga tillbaka jorden istället?

nyfiken pool nybörjare undrar

mvh Stefan

Fixade till citatet
Fia



« Senast ändrad: juli 05, 2009, 17:53:11:11 av Fia »

Utloggad baseman

SV: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?
« Svar #4 skrivet: juli 05, 2009, 07:08:43:43 »

Tack för tipset!

Håller just nu på att gräva till pool också och jag har grävt 20 cm extra för underlaget men hade tänkt lägga 100mm 0-18 sten och sen 100 mm cell plast och sen matta på det, bör kanske överväga att lägga 50mm cellplast istället och sen 50mm stenmjöl ovanför detta istället just för skarvarnas skull som ni säger.

jag ser även att ni lägger makadam i botten istället för 0-18 som jag tänkt, är detta bättre? jag förmodar att det är för att få en ordentlig dränering?

Jag är också intreserad av vad ni fyllt på med runt om poolen? jag hade tänkt sätta cellplast runt om och sen återfylla med sand efter det, är det ngn som gjort så eller är det ok att lägga tillbaka jorden istället?

nyfiken pool nybörjare undrar

mvh Stefan

Jag tänkte först på 0-18, men som du säger så blir dräneringen bättre med makadam. Dessutom så har jag både markduk och isolering mellan makadam och stenmjöl/sand, så det rinner inte igenom något heller.

Ang. sand eller stenmjöl.....stenmjöl packar sig bättre och ligger still efter att det blivit paddat. Sand, när det ligger i solen, blir väldig "flygigt" och det blir små vallar. Blöt bara ner sanden så blir den formbar igen.

Jag har ingen återfyllning till min pool, eftersom jag inte behöver någon (JoF Storpool).
Jag skulle dock fylla med något dränernade material, typ makadam, för att få bort vattnet från poolväggen så fort som möjligt.
Lägg gärna en isolering runt poolväggen först.

Utloggad Pea

SV: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?
« Svar #5 skrivet: juli 05, 2009, 10:42:48:48 »
en korrekt botten.
markduk
10-15 cm makadam eller grovt grus minst 11/16 (kapilärbrytande)
markduk igen
xpsplast 5 cm
stenmjöl minst 5 cm
bottenmatta typ betongvintermatta eller konstgräs
Liner

ang konstgräs är det många som använder det därför tar jag med det som alternativ, men själv är jag lite tveksam till om konstgräset ruttnar eller inte med tiden, betongvintermatta är åldersbeständig och bara känslig för uv ljus.

ang återfyllnad så använd inte sand, du kommer att få problem med myror. lägg frigolit som du tänk, markduk, och sen mager betong, om du har en nergrävd plåtpool så ska du fylla med mager betong för att kunna tömma poolen på vatten.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?
« Svar #6 skrivet: juli 06, 2009, 08:32:40:40 »
Jag har INTE stenmjöl ovanför XPS:en och det ångrar jag bittert.  :'(
Mina barn har hoppat i poolen så att botten är helt "bucklig" av hälavtryck.
Man måste ha något över isoleringen och har man problem med höjden så använd någon sorts hård skiva.
Kompisen köpte plexiglas i 2mm på Hornbach och täckte isoleringen med. Sen "konstgräs".
Visst, man ser skarvarna men med en carrera liner är det inget man reagerar på.

Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Alvsson

SV: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?
« Svar #7 skrivet: juli 06, 2009, 11:59:12:12 »
Bra tips om plexiglasskivan, tack! Jag ska kolla upp det lite närmare!

Utloggad camery

SV: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?
« Svar #8 skrivet: juli 06, 2009, 22:28:00:00 »
baseman: du har bara lagt S80 cellplast i botten, går det bra? Tycker dom flesta sägar att man ska ha S300?
Andra som har S80 i botten?

Utloggad utopiazz

SV: Har alla stenmjöl i botten, även vid XPS?
« Svar #9 skrivet: juli 06, 2009, 23:11:34:34 »
baseman: du har bara lagt S80 cellplast i botten, går det bra? Tycker dom flesta sägar att man ska ha S300?
Andra som har S80 i botten?

Så länge man lägger stenmjöl ovanpå cellplasten duger S80

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan