VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Måla betongpool, tips någon?  (läst 15843 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tallkotten

Måla betongpool, tips någon?
« skrivet: maj 18, 2016, 17:52:17:17 »
Hejsan
Börjar närma sig målning av vår nygjutna betongpool. Har googlat/hört mig för och kommiy fram till att jag ska först bredspackla/slipa poolen med Ardex E100. Men vilken färg ska man välja? Någon som målat det senaste året med en färg som de kan rekommendera? Tacksam för tips.

Poolgiganten

Utloggad Dimitris76

SV: Måla betongpool, tips någon?
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2016, 20:35:59:59 »
Jag bifogar här lite info om epoxysystem med spackel, grund- och toppfärg.

Allt detta kan man köpa från:
Försäljare Martin Brandt, 0709-104 104                             

Induf AB, Box 269, 561 23  Huskvarna             
Tel: 036-13 22 45                                                                                   
Fax: 036-13 22 65                                                                                 
E-post: martin@induf.se                                     
Web: http://www.induf.se

Hoppas det hjälper något.
/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Måla betongpool, tips någon?
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2016, 20:40:34:34 »
Jag målar själv med Isomat-produkter. Spacklar med EPOMAX-EK, grundfärgar med DUROFLOOR-BI and toppfärgar med två skikt EPOXYCOAT-S.

Processen beskrivs i detalj här:
http://www.isomat.eu/Waterproofing-of-pools-and-painting-with-epoxy-coating.html

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Tallkotten

SV: Måla betongpool, tips någon?
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2016, 23:41:11:11 »
Har du ungefärligt kvm-pris totalt sett? Hur gick det med dina tankar kring kakel upptill och färg nertill?

Utloggad Dimitris76

SV: Måla betongpool, tips någon?
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2016, 13:13:04:04 »
Jag fick en offert för 39.000kr (inklusivt material från Rust Oleum) enbart för målning med grundfärg och toppfärg. Eventuella lagningar med spackel tillkommer på löpande räkning...  :o

Epoxyspackel kostar 1000kr/kg här i Sverige och 7.40 euro/kg utomlands. Prisskylnaden är enormt som jag har bestämt mig att importera egen material och anlita en annan firma som skall utföra arbetet.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Måla betongpool, tips någon?
« Svar #5 skrivet: maj 19, 2016, 15:00:48:48 »
Apropå kakel är inte säker längre om det är en bra ide. Kakel vid vattenlinje är väldigt populärt i USA men en epoxyfärgad betongpool med stensarg som jag har nu är så underhållningsfri som det går för en utomhuspool i Sverige. Har man en rad kakel där vattnet friser i vinter är ett recept för problem.

Jag skall se hur poolen ser nymålad vitt ut och sedan bestämmer jag mig. Ordentligt impregnering med grundfärg är det absolut viktigaste för att vattentäta man poolen - man kan kakla ovanpå sedan om man vill.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Tallkotten

SV: Måla betongpool, tips någon?
« Svar #6 skrivet: maj 30, 2016, 22:39:32:32 »
Du importerar spacklet, men inte färg om jag förstår dig rätt? Tips på var man ska köpa det (Tyskland, Polen osv.)?

Utloggad Tallkotten

SV: Måla betongpool, tips någon?
« Svar #7 skrivet: maj 30, 2016, 22:55:00:00 »
Hittade denna länken. http://garagen-rostock.de/schwimmbadfarbe-test/
Någon som har erfarenheter??

Utloggad Dimitris76

SV: Måla betongpool, tips någon?
« Svar #8 skrivet: maj 30, 2016, 23:03:43:43 »
Du importerar spacklet, men inte färg om jag förstår dig rätt? Tips på var man ska köpa det (Tyskland, Polen osv.)?

Jag importerar allt. Spackel, primer och färg. 39kkr var för högt tycker jag. Jag tackade nej. Spackelpriset var bara ett exempel.

/Dimi
« Senast ändrad: maj 30, 2016, 23:16:27:27 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Måla betongpool, tips någon?
« Svar #9 skrivet: maj 30, 2016, 23:13:46:46 »
Hittade denna länken. http://garagen-rostock.de/schwimmbadfarbe-test/
Någon som har erfarenheter??

Jag har ingen egen erfarenhet just med dessa produkter men jag kan säja rakt ut att de inte är några epoxy färger.

De är vanliga akrylbaserade betongfärgar som man kan använta för att måla sin pool om man vill men de går inte att jämnföras med epoxys mekaninisk och kemisk beständighet.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan