CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Kapacitet på värmeväxlare?  (läst 6620 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sforsman

Kapacitet på värmeväxlare?
« skrivet: mars 23, 2017, 21:36:08:08 »
Jag ska använda min nyligen införskaffade bergvärmepump (Nibe 1255 16kw) till att värma vår Intex pool på 20kubik. Jag siktar på att ha 30grader i poolen med avståndet mellan vvx och pool som är 16m(10m 50mm rör i källare+6m isolerat och nedgrävd 50mm slang. Sett att man rekommenderar minst 75kw men eftersom det inte är en så stor pool kanske 60kw är tillräcklig. Tänkt mig använda Pool 40 styrning med en Pahlen vvx.

Tittat runt en hel del på forumet men inte blivit helt klok på vilken kapacitet som behövs på värmeväxlaren. Nån som kan peka mig i rätt riktning?

Poolgiganten

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Kapacitet på värmeväxlare?
« Svar #1 skrivet: mars 24, 2017, 09:52:18:18 »
Hej,

Pahlen har en kalkylator för beräkning av VVX på deras hemsida här:
http://www.pahlen.se/produkter/uppvarmning-varmevaxlare/dimensionering-poolvarmevaxlare.html

Eftersom du har så pass kraftig bergvärme behöver du en stor VVX som kan överföra all effekt. Med för liten VVX kommer det bli för mycket start och stop och dåligt COP. Detta eftersom bergvärmen kommer att jobba upp temperaturen på primärsidan och stanna eftersom effekten inte hinner överföras till din pool i samma tempo.

Jag har lagt in värden i Pahléns kalkylator och att du värmer poolen från 29-grader och att din bergvärme jobbar med 45 grader. Utifrån denna behöver du deras modell som heter MaxiFlow 200 (Rek pris ca 8456:- inkl moms). Pröva själv att labborera i modellen. Notera även flödena på primär och sekundär som gäller för de scenario du kalkylerar.
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad sforsman

SV: Kapacitet på värmeväxlare?
« Svar #2 skrivet: mars 24, 2017, 16:48:24:24 »
Hej,

Pahlen har en kalkylator för beräkning av VVX på deras hemsida här:
http://www.pahlen.se/produkter/uppvarmning-varmevaxlare/dimensionering-poolvarmevaxlare.html

Eftersom du har så pass kraftig bergvärme behöver du en stor VVX som kan överföra all effekt. Med för liten VVX kommer det bli för mycket start och stop och dåligt COP. Detta eftersom bergvärmen kommer att jobba upp temperaturen på primärsidan och stanna eftersom effekten inte hinner överföras till din pool i samma tempo.

Jag har lagt in värden i Pahléns kalkylator och att du värmer poolen från 29-grader och att din bergvärme jobbar med 45 grader. Utifrån denna behöver du deras modell som heter MaxiFlow 200 (Rek pris ca 8456:- inkl moms). Pröva själv att labborera i modellen. Notera även flödena på primär och sekundär som gäller för de scenario du kalkylerar.

Tack för snabbt svar, har precis påbörjat grävningen så man har ångan uppe. BVP är variabel mellan 4-16kw vilket kanske spelar roll då den inte kör för fullt när den är igång.

Jag såg den kalkylatorn, men vet dock inte vilka värden som man behöver mata in och hur en bra uträkning ska se ut. Verktyg är ju bra, speciellt om man vet hur man skall använda dem. Får se om jag fattat det rätt med de värden som du matat in så gäller att jag får 29.9grader till poolen på sekundären. Hur mycket kan man räkna med i värmeförluster med isolerade rör(den får ju inte tappa en grad)? Jag har labbat lite och det verkar som att en 60kw skulle räcka. Men har poolens volymen inte nån betydelse?

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Kapacitet på värmeväxlare?
« Svar #3 skrivet: mars 25, 2017, 17:44:29:29 »
Det är effekten i din värmepump som styr hur stor värmeväxlare du behöver. Har du inte tillräckligt stor värmeväxlare så klara denna inte att överföra effekten/energin till poolvattnet, och din värmepump kommer då jobba på höga temperaturen med låg COP och till slut stänga av då den når sin max temp.

Hur stor pool du har har betydelse enbart för beslutet om du kan använda din bergvärme som värmekälla eller ej. Detta då vissa har för liten bergvärmepump för att klara att värma poolen, eller att de har för litet borrhål, och då hinner det inte återhämta sig under sommaren för att klara husvärmen på vintern.

Jag har varit hos Pahlén på utbildning där de går igenom denna kalkylator, och de flöden som ligger per standard på primären och sekundär är rekommenderade flöden för respektive växlare. Eftersom du ofta behöver en dedikerad cirkulationspump på Primärsidan så är det enkelt att möta rekommendationen där. På sekundärsidan får du eventuellt jobba med en by-pass om flödet blir för stort (precis som man gör om man har en poolvärmepump).

Jag är säker på att du inte skall ha en mindre värmeväxlare om din pump ger upp till 16kW. Detta baserar jag på att det i kalkylen redan är en rätt hög primärtemp på 45-grader vilket du inte vill gå över, snarare under/lägre om du skall få bra COP. Att lägga 2-3tkr extra på en storlek större växlare kommer löna sig i längden både på driftekonomin och på att din VP jobbar mot lägre temp=lägre tryck = mindre slitage.

Litar du inte på mig så ring Pahlén och hör, de har en riktigt bra support 08-594 110 50

Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad sforsman

SV: Kapacitet på värmeväxlare?
« Svar #4 skrivet: mars 26, 2017, 01:18:18:18 »
Jaha, så det är så det står till. Jag misstror verkligen inte din kunskap, det är bara jag som inte har fattat hur allt hänger ihop. Jag var i villfarelsen att om man hade en tillräcklig kraftig bvp så behövde man endast en vvx av tillräcklig kapacitet, beräknat utifrån poolstorleken. Jag kommer att köra på en 60kw som jag för övrigt hittat billigt på blocket, kanske inte den ultimata men den verkar fungera till den bvpn vi har (framtiden kanske medger en större vvx just nu har jag en begränsad budget).

Jag rådfrågade även min vvs:are och han sa att mitt borrhål (200m aktivt) är tillräckligt djupt då jag redan tagit till för frikylan. Jag ska ha ett extra vakande öga på kb-temperaturen i sommar.

Till flödet på sekundärsidan tänkte jag byta ut mitt patronfilter/pump mot ett litet sandfilter med pump (9,9m3/h). Till primärsidan tänkte jag använda mig av den inbyggda pumpen (det i samråd med min vvs:are) i bvpn.

Nån som vet hur mycket värmeförluster får räkna med i isolerade pvc-rör och pem-slangar, eller är det försumbart?

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Kapacitet på värmeväxlare?
« Svar #5 skrivet: mars 26, 2017, 10:46:16:16 »
Hej igen,

Gullberg och Jansson skriver följande i sin manual till deras poolvärmepump:
"En grov uppskattning av värmeförlusten per 30 meter total rörlängd är 0,6 kW per timme för varje 5  graders temperaturskillnad mellan poolvattnet och luften  som omger rören. Detta är likvärdigt med en ökad körtid av värmepumpen med 3-5 %"
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad TommyC

SV: Kapacitet på värmeväxlare?
« Svar #6 skrivet: mars 26, 2017, 13:06:43:43 »
”kW per timme” är en felskrivning. Troligen menar G&J att det går åt effekten 0,6 kW för att hålla 5 graders temperaturskillnad mellan vattnet i rören och omgivningen per 30 meter. Utvecklar man effekten 0,6 kW under en timme så har man förbrukat energimängden 0,6 kWh (kilowattimme).

Energi = Effekt * Tid.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad sforsman

SV: Kapacitet på värmeväxlare?
« Svar #7 skrivet: mars 28, 2017, 09:52:17:17 »
Det verkar som det är en beräkning på oisolerade rör (eftersom det står att luft omger rören), med isolering på pemslangen i mark borde det inte bli nån större värmeförlust där (lite svårt att göra om det i efterhand), pvc-rören i källaren kan man ju ta och isolera vid ett senare tillfälle.

Hoppas bara att allt hårda arbete får ut ungarna i sommar  ;)

Utloggad TommyC

SV: Kapacitet på värmeväxlare?
« Svar #8 skrivet: mars 28, 2017, 21:44:46:46 »
G&J:s manual är otydlig på den punkten. Jag gissar (orkar inte tänka nu) att du har rätt. Ring gärna G&J och fråga. Dom brukar vara bra på att svara.

Citat:

Avstånd till poolen
Normalt installeras poolvärmepumpen i anslutning till poolens reningsverk för att minimera rördragning. Om rören isoleras blir värmeförlusten minimal såvida den totala rörlängden understiger 30 m (poolvatten in och poolvatten retur). En grov uppskattning av värmeförlusten per 30 meter total rörlängd är 0,6 kW per timme för varje 5 graders temperaturskillnad mellan poolvattnet och luften som omger rören. Detta är likvärdigt med en ökad körtid av värmepumpen med 3-5 %.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag