VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Öka snölasten på pooltak  (läst 4122 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
Öka snölasten på pooltak
« skrivet: januari 18, 2017, 14:23:54:54 »
Funderar på var svagheten i taken sitter. Har inget eget tak ännu så jag kanske tänker fel :o Borde man inte kunna stödja taket underifrån under vintern när poolen är stängd. Tänker mig då en enkel takstol under varje sektion som vilar på långsidorna av poolen: två aluprofiler som sitter ihop ledade i ena änden. Mellan dom andra ändarna sitter en vajer. Utfällt bildas en stabil triangel med vajern som bas (om ni nu fattar vad jag försöker beskriva). Tar liten plats ihopfällt. Man ställer dit en under varje sektion vartefter man drar ut dom. Och vips klarar taket 100 kg per m2 ... eller kanske inte ...  :D
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Öka snölasten på pooltak
« Svar #1 skrivet: januari 20, 2017, 10:38:34:34 »
Skulle tro att det är plasten som är svaga länken.
Bågarna i aluminium håller nog mycket så länge belastningen är jämnt fördelad.
Be någon svetsa en stor ballong av kapellpressenning som du blåser upp invändigt.  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad MathiasS

SV: Öka snölasten på pooltak
« Svar #2 skrivet: januari 20, 2017, 11:44:06:06 »
Hela poängen med ett pooltak är ju att man inte ska behöva mecka med pooltäckningen. Det kommer bli bök hur du än gör det. Och, risken finns alltid att något trillar ner eller du tappar det och vips så har du ett hål i linern.....

Ju lägre pooltak man har desto mer utsatt för snölast är man. Mitt låga tak är nästan helt platt på flera meter och det knäcks lätt. Både plast och ram kommer garanterat ge sig. Betalar man dubbelt så mycket som för standardtaken får man ett som tål snölast.

...och om du bor i Nykvarn så är ju snömängden rätt begränsad. För att ge dig ett exempel: När det trillade ner 40cm på ett dygn här i stockholm nyligen så föreligger inget omedelbart behov av att skotta (även om gränsen går där nånstans för att det ska kännas bra) MEN, när det töar och kanske faller regn, då ska man passa sig noga.

Jag tar den breda borsten + teleskopskaftet som följde med städkittet till poolen och rakar av snön, i år har jag gjort det en gång hittills.

På dessa breddgrader är det MYCKET enklare att borsta bort snön än att försöka stärka konstruktionen så den håller....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Öka snölasten på pooltak
« Svar #3 skrivet: januari 20, 2017, 12:01:48:48 »
Håller med om att sopa är bäst. Tänker bara på när man åker iväg en vecka och det kommer mycket blötsnö... Då vore det ju trevligt att veta att grejorna håller ändå.

Om plasten är svaga punkten får man väl ställa triangel-stödet mitt under varje sektion (med ett snällt och mjukt stöd mot plasten), så att det blir plasten som får extra stöd... Tänker mig att det inte är något stort extra bök att ställa ut stöden, och att dessa fyra stöd inte behöver ta mycket plats hopfällda när dom inte används...

Kännde bara att det var lite kul att fundera på detta. Kanske inte alls funkar i praktiken. Om det funkade så skulle det säkert redan finnas att köpa som tillbehör  ::)
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Öka snölasten på pooltak
« Svar #4 skrivet: mars 21, 2017, 11:48:11:11 »
Hej för att klargöra vad som är den svaga länken kommer här ett citat från Gullberg & Janssons produktkatalog 2017, s23:

"Aluminiumprofilernas konstruktion och modellutformning är helt avgörande för pooltakets förmåga att klara snölast, medan kanalplastens eller klarplastens olika tjocklek (3, 4, 6, 8 eller 10 mm) inte har nämnvärd betydelse i jämförelse."

45kg/kvm klarar alla G&J pooltak som standard.

http://www.gullbergjansson.se/fileadmin/user_upload/Dokument/Produktkataloger/Svenska/GullbergJansson_Produktkatalog_2017_SE.pdf

Med vänlig hälsning,
Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Öka snölasten på pooltak
« Svar #5 skrivet: mars 23, 2017, 13:23:42:42 »
Då kanske inte min idé är så dålig ändå, om det räcker att stödja under profilerna  O0
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad j-t

SV: Öka snölasten på pooltak
« Svar #6 skrivet: mars 23, 2017, 16:44:09:09 »
Då kanske inte min idé är så dålig ändå, om det räcker att stödja under profilerna  O0

Jag funderade själv på att sätta en rostfri vajer med vantskruv och några hakar på varannan profil på mitt tak om det kommer mycke snö, men iom att jag bor nere i skåne så skippade jag de helt  :)
Annars så borde den triangeln (tänk takstol) som bildas bli bra mycket starkare än bågen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag