Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gjuta betongpool?  (läst 4363 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sammy boy

Gjuta betongpool?
« skrivet: oktober 11, 2015, 22:48:37:37 »
Hej
Det finns några som har gjutit sin pool när man läser i forumet men ingen som har skrivit vilken typ av material de har använt för att bygga konstruktionen. Jag har läst att många använder färdiga metaforer men det finns även de som använder sig av trä. Jag undrar vilken typ av material krävs för att bygga konstruktionen? Jag såg att en kille (Maffe) göt sin pool för länge sen. Han skriver inte om han använde Plywood eller OSB. Formplywood är det som rekommenderas av bygghandlarna men den är ganska dyr jfr med OSB-skiva. Av de bilder Maffe hade lagt ut på sin forum såg ut att han använde OSB-skiva men jag bara gissar. Håller OSB om man ska gjuta? Nästa fråga; släpper den lätt ifrån sig betongen när man tar bort den? Blir ytan så pass slät att man kan sedan sätta kakel på den? Är det ngn som har några goda råd?
Tack på förhand :)
Sammy boy

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Gjuta betongpool?
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2015, 09:33:20:20 »
I denna tråd http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11539.0 lämnar Konrad handfasta tips om det du måste tänka på när du gjuter en betongpool som ska vara TÄT.

Du kan använda både osb och formplyfa - räknar du på totalpriset för denna typ av bygge (ett av de dyraste sätten att bygga pool) så kommer du nog se att prisskillnaden mellan plyfa och osb är skitsamma.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad psau

SV: Gjuta betongpool?
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2015, 12:37:57:57 »
Det finns faktiskt även fördelar att inte använda formplyfa om du ska kakla ytan gäller generellt om du ska på med något mer poå ytan som slamma puts etc.
Formplyfan ger en för slät yta som fixet inte riktigt biter i, den grova ytan som blir av råspont eller osb är ett bättre underlag sålänge du inte är ute efter den riktigt släta ytan du får av formplyfan.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad JV ALLFIX

  • Egenföretagare
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 55
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Forza Italia
    • Visa profil
SV: Gjuta betongpool?
« Svar #3 skrivet: oktober 12, 2015, 16:26:51:51 »
Formen i all ära. Viktigt att den är stabil och håller för betongen. Tänk på hur du ska armera. Det är en konstlat göra det så att det verkligen förstärker och håller både för drag och tryckkrafter. Själv tog jag hjälp av experter från FINJA betong med planeringen. Väggens armering ska sitta fast med bottenplattans armering. Att sticka ner ett järn rakt ner i plattan hjälper inte mycket förkrafterna som trycker in (jordmassor) eller de som trycker ut ( vattnet). Själv byggde jag med skalblock. Du kan läsa mer om dessa på FINJAS hemsida och hur man ska armera. Betongpool är inte billig men den håller i 100 år minst.
Lycka till!
JV ALLFIX


Utloggad sammy boy

SV: Gjuta betongpool?
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2016, 07:36:11:11 »
Hej igen
Tack för era svar. Nu har jag tagit hjälp an en kille som har gjutit pool förut.
Jag skulle vilka ställa en annan fråga. Min pool är 5x10 med djupdel, 1,65-2,15. Jag har valt att inte ha bottenavlopp men står mellan valet o kvalet om jag ska installera sugmunstycke nära botten för att få bättre cirkulation på den djupa delen. En kille på poplistors sa att man ska ha det men några andra tycker inte det. De menar att det finns risk för frost etc. Vad tycker ni?
Tack för era svar.
Hej
Det finns några som har gjutit sin pool när man läser i forumet men ingen som har skrivit vilken typ av material de har använt för att bygga konstruktionen. Jag har läst att många använder färdiga metaforer men det finns även de som använder sig av trä. Jag undrar vilken typ av material krävs för att bygga konstruktionen? Jag såg att en kille (Maffe) göt sin pool för länge sen. Han skriver inte om han använde Plywood eller OSB. Formplywood är det som rekommenderas av bygghandlarna men den är ganska dyr jfr med OSB-skiva. Av de bilder Maffe hade lagt ut på sin forum såg ut att han använde OSB-skiva men jag bara gissar. Håller OSB om man ska gjuta? Nästa fråga; släpper den lätt ifrån sig betongen när man tar bort den? Blir ytan så pass slät att man kan sedan sätta kakel på den? Är det ngn som har några goda råd?
Tack på förhand :)
Sammy boy

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan