VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Låda till poolutrustning  (läst 6074 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wittsjo

Låda till poolutrustning
« skrivet: november 21, 2015, 22:52:24:24 »
Hej, jag skulle vilja gräva ner en låda och ha all poolutrustningen i. Detta då jag inte har plats i något förråd och inte heller har lust att bygga något skjul till det.

Det är ett nybygge så jag har rätt så stora möjligheter.

Hittade denna bilden, är det någon som vet vart man kan hitta en sådan? Eller något annat liknande, helst lite större.

Tanken är att han sandfilter, pump och värmeväxlare däri. Lådan tänkte jag placera under terrassen, i terrassen gör jag en lucka som kan öppnas för att få tillgång.



Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Låda till poolutrustning
« Svar #1 skrivet: november 22, 2015, 01:10:14:14 »
Det är några saker du inte får glömma bort:
1. kylluftsbehovet till pumpen. Pumpen har förlusteffekter som måste ventileras bort, annars kommer motorn att bli överhettad och förstöras (undantaget är om du har en pump med vattenkylning, men sådana är mycket dyra och ovanliga).
2. Elsäkerhet: en låda är inte som ett separat rum som du går n i för att göra service m.m. Du måste ha ett rejält säkerhetsavstånd till själva poolen. Man skall inte kunna mixtra i lådan samtidigt som man ligger med halva kroppen i vattnet... Minst 2 meter distans, alt. 3.5 m, beroende på utförande och konstruktion.
3. gör inte konstruktionen så trång att man inte på vettigt sätt kan göra service på ingående delar. Du kommer att bli förgrymmad över detta framöver om du gjort det så att det fodras skohorn för att få in sakerna.
4. avtappning vintertid. Det måste gå att dränera både pump och filter vintertid, annars fryser de sönder.
5. avlopp: poolkomponenter kan läcka, både vid service och ibland helt spontant. Då måste lådan ha ett avlopp som kan ta hand om vattnet, annars får du översvämning och förstörd utrustning.

Utloggad kg21

SV: Låda till poolutrustning
« Svar #2 skrivet: november 23, 2015, 08:26:07:07 »
Poolkungen eller Folkpool har en sån låda, minns inte vilken av dem det är. Det finns en i plåt med, tror att Sv Poolfabriken och några till har den.
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad wittsjo

SV: Låda till poolutrustning
« Svar #3 skrivet: november 27, 2015, 16:13:27:27 »
Tack för svaren.
Skulle gärna haft en låda som var aningens större än den där. Sådana där vanliga lådor de har med strösand på gatorna, kan man inte få tag i en sådan någonstans?

Lufthål i toppen för värmeutrymning, check.
3,5m från poolen, check. Tror iofs att jag bara sätter elskåpet inne i centralen och drar de individuella kablarna till pump mm ut där.
Avlopp/drain, kan ju egentligen bara koppla ett avloppsrör till botten eller eventuellt dräneringen.
Skönt om man bara kan öppna och tömma på vintern.




Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan