VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Betongpool med sprickor - lagning  (läst 3647 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasaberg

Betongpool med sprickor - lagning
« skrivet: maj 24, 2016, 17:49:14:14 »
Jag har en 50tals betongpool som verkar vara gjuten till ca 120 cm djup, och sen har man lagt på en rad betongsten till totalt 140 cm djup.
I poolen finns en vertikal spricka. Dessutom har den översta raden av stenar skjuvats av runt stora delar av poolen.

Nu har jag hittat en (supersvindyr) lösning från USA tror jag. Iden är att borra ett hål på vardera sidan av sprickan och sätta in två tappar som sitter i ett plattjärn som man limmar fast. Ena tappen sitter i en liten skiva som fungerar som en kam, man roterar kammen så att man får dragspäanning i plattjärnet som fungerar som en fjäder som trycker ihop sprickan.

Jag har inget ekonomiskt intresse i firman, jag bara undrar om det funkar. Det är inte meningen att det ska vara reklam, men jag förstår inte hur man får in länkarna utan att det ser ut som om det är reklam...

https://www.torque-lock.com/


Har någon sett eller testat detta? Det är dyrt som stryk, bara prylpaketet kostar $2250+frakt+moms. Blir säkert en bit över 30000 kr, och eftersom man skickar efter från USA lär frakten bli dryg...
Finns det nån lokal variant? Nästan så man borde låta tillverka lokalt. Kan inte vara så svårt att få till det där.

mvh
Jonas
« Senast ändrad: maj 26, 2016, 08:12:52:52 av jonasaberg »

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Betongpool med sprickor - lagning
« Svar #1 skrivet: maj 24, 2016, 22:57:45:45 »
Att det spricker beror på för dålig styrka i väggen i förhållande till underlagets stabilitet (eller snarare brist på stabilitet). Sprickor uppstår där väggen är svagast. Förstärk det svagaste stället så blir det någon annanstans det blir svagast och nästa spricka uppstår där. Kan ev fungera om det bara var dåligt utförd vägg på några få ställen men hur sannolikt är det.  Jag skulle söka grundorsaken till att det spricker istället för att lappa och hoppas....
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Betongpool med sprickor - lagning
« Svar #2 skrivet: maj 25, 2016, 07:58:45:45 »
Priset på sakerna verkar ju helt sjukt i förhållande till vad de kan kosta att tillverka. Men frågan är ju som nämnts om varför det spricker. Är det dåligt underlag eller är själva poolen dåligt gjord, kanske med för tunna väggar eller med undermålig armering ? En gjuten pool bör vara minst 20 cm tjock, gjuten med mycket god betongkvalitet och ordentligt armerad med dubbelarmering av ganska grov typ.

En fråga gäller ju också hur poolen är tänkt att bli tät ned den amerikanska metoden ? Skall man putsa över skadan och försöka få det tätt eller inkluderar satsen någon annan utrustning för tätning ?

Utloggad jonasaberg

SV: Betongpool med sprickor - lagning
« Svar #3 skrivet: maj 26, 2016, 08:24:53:53 »
Tack för svar.
Tommy:
Betong har utvecklats enormt sen 50 talet, då var det mer kalkbruksbaserat som hade mycket sämre hållfasthets än dagens betong, och det är alltid en risk att det spricker.
Min förhoppning är att det ska bli "tillräckligt" bra för att kunna använda poolen och poolområdet.

Erica:
På websida och youtube verkar det som om de bara slipar upp ett v-format spår längs sprickan och spacklar igen med finbetong. Det följer inte med något tätningsmedel förutom den epoxi som man limmar fast klamerna med.

Jag tänker inte köpa produkten, men kanske kan man sno ideen med tappar och plattjärn om det inte finns någon annat lösning som någon här på forumet känner till.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Betongpool med sprickor - lagning
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2016, 22:27:44:44 »
Bostik har en produkt för vattentätning av sprickor m.m.
Har ingen aning om hur väl det funderar dock.

http://bostik.se/Products/Sealants/MS-polymer-sealing-compounds/P0834
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan