Allt om pool, Poolforum!
PoolForum - swimmingpooler => Markpooler. => Ämnet startat av: ByggaNytt skrivet juli 04, 2015, 10:32:50:50
-
Sitter och väntar några dagar på betongbilen och gjutning av väggar så skissat lite på blivande teknikrum. Kom gärna med kommentarer och funderingar för jag börjar inse att det blir en del rör och kopplingar...
Inga el eller styrledningar med på skissen just nu förutom termostaten och inte heller förfiltret till MiniMastern.
(http://www.familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrum.jpg)
-
Det är bra med avstängninsventiler överallt där de kan behövas.
Du har väldigt många tvära 90-gradersböjar. De ger relativt stort tryckfall. Fundera på om du kan använda mjuka böjar istället. Det finns en hel del skrivet om det här tidigare.
Att ta till ordentlig storlek och ståhöjd i rummet är vanligt att missa.
-
Ja, många 90-böjar blir det tyvärr men jag har 10 st. långböjar liggandes i garaget enligt tips på forumet, typ:
http://www.ljtunnan.se/sv/e-handel-produktsida/kopplingar-pvc/pvc-langboj-90gr/ (http://www.ljtunnan.se/sv/e-handel-produktsida/kopplingar-pvc/pvc-langboj-90gr/)
Teknikrummet kommer sedan att vara inomhus i husets källare med 2,6 m takhöjd men väggen är bara 1.5 m bred, därav skissen och planeringen. Fler tips?
-
Du verkar ha tänkt på det mesta. Ett tips till. Placera om möjligt pump och sandfilter upphöjt för enklare åtkomst. http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.msg65752#msg65752
Hmm, rum i källaren, då dyker frågan upp om var vattnet tar vägen om det skulle bli en katastrofläcka?
-
Det finns en golvbrunn i teknikrummet och rummet utanför är garaget som också har en golvbrunn och räcker inte det, då lär det rinna ut under garageporten... ;D
Min rackmonterade UPS (batterigrunka) har redan en läckagesensor som är golvmonterad i teknikrummet så mail lär jag ju få när det blir blött...
-
Jag saknar möjlighet att tappa av systemet på vatetn kring vattenpumpen.
Jag har en ventil innan uv75 för att slippa tappa ur mer vatten än det som står i uv75 vid ev service.
I övrigt måste jag granska lite mer noggrant för att hitta något att gnälla på.....:)
-
Klor och syra ska ha separata invallningar men det har du förmodligen koll på.
-
Mycket bra kommentarer och tips, tackar och bockar!
- Flyttade pumpen till en annan vägg för bättre åtkomlighet (upphöjd sockel) och närmare till golvbrunnen.
- Mer avstängningsventiler/dränering runt pumpen
- La till en ventil(10) vid service av UV-lampan, jag antar att VVX kommer att bli högsta punkten/vattenpelaren
Jag var nere och pillade på UV-lampan och den verkade ha en dräneringsplugg i botten?
Ventil 6 kanske är onödig om man stänger reglaget på sandfiltret?
(http://www.familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrum2.jpg)
-
Ja, sätter du filtret i "closed" och öppnar ventil nr 5 så räcker det. 6 är onödig. Och du behöver ingen ventil på waste på filtret heller.
-
Det brukar finnas en dräneringsplugg i botten på filterhuset i cirkulationspumpen så V5 kan du kanske ta bort. Den pluggen är dock betydligt mindre så har du väldigt bråttom ska V5 vara kvar.
-
Jag hade lagt in en by-pass för UV-lampan också. För att UV-ljuset ska hinna verka vill man inte ha för hög genomströmningshastighet i den. Med en by-pass är det lätt att reglera hur stor andel av flödet som ska gå igenom lampan.
Har själv så och jag kör ca 50-50 (beror ju naturligtvis på vilken pump man har).
Dessutom kan du då helt stänga av flödet i lampan om du behöver serva, byta lampa etc.
Tänk också på att lampan behöver utrymme mot taket för lampbyte. Minst lika långt som enheten.
-
Uppdaterat skissen lite med färre ventiler (waste + pump) men behåller än så länge ventil 5 för dränering. Jag var och kikade på Astralpumpen och det var en liten, liten avtappningsplugg där...
Waste tänkte jag koppla till ett 75 mm avloppsrör via en ferncokoppling (http://www.sigro.se/sv/inomhusavlopp-ppht/oevergangskoppling-fernco.php (http://www.sigro.se/sv/inomhusavlopp-ppht/oevergangskoppling-fernco.php)) som efter c:a 2 meter går till en av husets avloppsstammar. Just denna stam går sedan vidare upp på taket till avluftningen och det är 110-rör hela vägen - det måste väl fungera?
Det står inget om bypass i Pahlens instruktioner till UV-lampan men det låter ju logiskt som du säger att mindre flöde ger mer tid för UV att verka. Hur har ni övriga gjort?
Jag tror att jag kan få till det med lampbyte eftersom jag har 2,6 m i takhöjd, annars blir det unionskopplingar på allt!
(http://www.familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrum3.jpg)
-
För Auto Uv75 är det specificerat ett maxflöde på 250 l/min. Min pump (3-fas 1hk Hayward Superpump) ger ett maximalt flöde på 16 m3/h, dvs ca 267 l/min. Sen blir det nog inte riktigt detta flöde pga krökar etc, men jag monterade ändå en by-pass. Lättare att fixa när man ändå installerar - svårare att lägga till om man märker att man behöver.
Av samma anledning hade jag också satt en by-pass vid värmeväxlaren.
-
Fast nu när jag tittar lite mer noga på din ritning ser jag att du har en gemensam by-pass för uv och värmeväxlare (v7-v9) :)
Det kanske räcker.
-
Uv ska sitta i huvudflödet. Att begränsa detta med någon ventil låter som feltänk.
Om man behöver kunna bypassa värmeväxlaren (förstår inte varför) så borde uv sitta efter detta.
-
Ritade om lite och antalet ventiler ökar men visst nu kan man serva valfri grunka eller strypa flöde:
(http://www.familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrum5.jpg)
-
Siktglas för att se hur backspolningsvattnet ser ut ? Är det något man brukar ha ?
Jag är också på G att skissa på maskinrum. Kan ju bli att man nära på kopierar detta :)
-
Siktglas brukar finnas på sandfiltret och det kan ju vara bra att ha.
-
Jag har köpt ett separat siktglas också enligt tips från Mathias tråd:
http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=product_info&products_id=861 (http://www.dammbutiken.se/index.php?main_page=product_info&products_id=861)
Kopiera på bara, det är ju det forumet är till för!
-
Onödiga finesser betraktar jag som en onödig potentiell felkälla. Vilket tryck klarar det siktglaset? Vad tillför det jämfört med siktglaset på sandfiltret?
-
Om finessen är onödig är det ingen finess.
Tryckklassningen har vi undersökt tidigare men jag minns inte svaret - den håller iaf.
Fördelen är förstås att man slipper sträcka sig för att se det pyttelilla siktglaset som sitter på filtret och istället så ersätter man en bit rör som ändå skulle sitta där med något transparent.
-
Om man kopplar waste direkt till ett avlopp kan ett siktglas vara bra för att kunna kontrollera att ventilen i sandfiltret inte läcker.
Tryckmässigt är det ingen problem. Det används ju bara när man backspolar. Men nödvändigt är det ju inte ;)
-
På tal om Waste och avlopp så hade jag en tidigare fråga utan kommentar:
Waste tänkte jag koppla till ett 75 mm avloppsrör via en ferncokoppling (http://www.sigro.se/sv/inomhusavlopp-ppht/oevergangskoppling-fernco.php) som efter c:a 2 meter går till en av husets avloppsstammar. Just denna stam går sedan vidare upp på taket till avluftningen och det är 110-rör hela vägen - det måste väl fungera?
-
Jag hann koppla lite på riktigt nu och inte bara i teorin så det blir en del justeringar. Detta av den enkla anledningen är att att alla kopplingar/ventiler tar så mycket plats :P Inte en chans att få in alla ventiler på den sista skissen utan nu blir det så här i teorin:
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrum7.jpg)
Måste skippa alla enskilda bypassvarianter till lampa och växlare men kan behålla en enda central bypass för att hålla cirkulation igång med sandfilter och minimaster.
Torrkopplade en stund men insåg snabbt att jag måste komplettera stort med Y-kopplingar samt 45-vinklar.
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrumbild1.jpg)
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrumbild2.jpg)
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrumbild3.jpg)
Kommer att fortsätta efter semestern med torrkoppling och sen återstår att riva gipsväggen för att dra fram avloppsanslutning för waste/backspolning, förbereda för elanslutningar och flytta centraldammsugaren som satt monterad på väggen från början O0
-
Jag hann koppla lite på riktigt nu och inte bara i teorin så det blir en del justeringar. Detta av den enkla anledningen är att att alla kopplingar/ventiler tar så mycket plats :P Inte en chans att få in alla ventiler på den sista skissen utan nu blir det så här i teorin:
Jo, det är väl bl.a. därför man säger att man ska ha ett stort maskinrum. Jag fick också torrkoppla en hel del när jag skulle bygga om för klorpucksautomaten.
-
Ja, skall det på en unionskoppling, ventil samt kanske en y-koppling så blir det ju över halvmetern i extra längd... :P
Nåja, det blir bra och som en bonus kan jag nu byta/serva lampan utan att plocka ner den helt samt att allt hamnar i bra arbetshöjd. Minimastern kommer jag att sätta på distanser ut från väggen så att rören mellan lampan och värmeväxlaren kan passera bakom.
-
Ritar på en stund till, mest för min egen skull men det kan ju vara till inspiration för nån annan också. Det blir nog till att plasta in denna ritning på en A3 sen och hänga upp i Teknikrummets wall off fame ;D
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrum8.jpg)
Drog precis ett mail till Pahlens om MiniMastern har integrerad flödeskontroll så att den stänger kemdoseringen vid utebliven poolcirkulation. Det framgår inte av manualen konstigt nog, men denna bild finns med:
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/minimaster.jpg)
-
Mycket uppskattat att du dokumenterar o delar med dig av dina kopplingar. Har redan hjälpt mig i mina tankar. Har en liknande styrutmaning som dig, men jag kör en VP med dockad vedpanna oxå.
Keep up the good work!
//MTQ
-
Flödeskontroll:
Jag var tvungen att gå ut å testa. Jag har som förstås av ovan inte räknat med att det finns något stopp på Minimastern om cirkulationen stannar men när jag testar nu så stannar faktiskt doseringen om jag stryper flödet på mätvattnet (dvs detsamma som om huvudflödet stannade). När flödet är tillbaka startar doseringen automatiskt igen. Dock finns inte någon sådan automatik på UV-lampan så det är väl fortfarande relevant att koppla enligt tidigare diskussion.
-
Jag kommer garanterat fortsätta att dokumentera och hjälper det bara någon så är det bra! Jag kan tycka att det skrivs eller pratas förvånande lite om olika styrningar från olika poolleverantörer, men visst alla har ju olika förutsättningar och önskemål och framför allt ambitionsnivå :D
Kul att du testar Mathias och Poolstoresäljaren hävdade bestämt (ingen dokumentation dock) att det fanns en inbyggd flödesreglering. Pahlens nämner "Elektronisk flödesmätare" i sitt produktblad (http://www.pahlen.se/download/produkter/minimaster.pdf (http://www.pahlen.se/download/produkter/minimaster.pdf)) men det kunde ju vara vad som helst....
Japp, lampan verkar ju ändå behöva en separat styrning så det är ju fortfarande aktuellt.
-
Det är rätt att det finns en flödesreglering men den är ju inte elektrisk. Det är en liten ratt där du manuellt reglerar flödet i mätslingan. Flödes visas med lysdioderna så du kan justera till önskevärdet.
Manuell flödesreglering.
Elektronisk flödesmätning.
Automatiskt doseringsstop vid uteblivet flöde.
-
Jag håller också på att torrkoppla lite i mitt maskinrum som består av en liten bod. Pump och sandfilter finns i ytterligare en bod som står vägg i vägg med den första.
Jag funderar på monteringen av poden som elektroderna för mätning av klor och pH samt flödessensor sitter i. Den ska monteras efter sandfiltret och kommer att sitta innan bypassen till VP som går genom väggen till höger på bilden. Jag har nu satt dit ett par böjar för att poden ska monteras lite lägre men tvekar nu då man ju ska undvika för många böjar.
Kanske ska jag strunta i den sista böjen och poden hamnar då i samma höjd som det transparenta plasthuset till elektroden för saltklorinatorn. Behövs det någon fallhöjd för tillförseln av syra till poden för att sänka pH? Jag antar att pumpen matar på ändå? Någon som vet?
-
Jag håller också på att torrkoppla lite i mitt maskinrum som består av en liten bod. Pump och sandfilter finns i ytterligare en bod som står vägg i vägg med den första.
Jag funderar på monteringen av poden som elektroderna för mätning av klor och pH samt flödessensor sitter i. Den ska monteras efter sandfiltret och kommer att sitta innan bypassen till VP som går genom väggen till höger på bilden. Jag har nu satt dit ett par böjar för att poden ska monteras lite lägre men tvekar nu då man ju ska undvika för många böjar.
Kanske ska jag strunta i den sista böjen och poden hamnar då i samma höjd som det transparenta plasthuset till elektroden för saltklorinatorn. Behövs det någon fallhöjd för tillförseln av syra till poden för att sänka pH? Jag antar att pumpen matar på ändå? Någon som vet?
Jag har Zodiac pH- & chlor automatik. Du behöver inte "självfall" för tillförsel av pH. Doseringen sker med lite övertryck för att övervinna trycket du har i dina rör på tilloppssidan.
-
Väntar på varmare tider så skissar på maskinrum och när man kopplar i verkligheten så får man justera en hel del:
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/maskinrum1.jpg)
Verkligheten (bara torrkopplat):
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/maskin1.jpg)
Pannrummet har fått en egen bild:
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/pannrum1.jpg)
Ritat lite på framtida elkoppling också:
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/eltillpool1.jpg)
-
Det där ser ju prydligt ut, bra jobbat!
-
Tackar, ja inspirationen kommer ju mycket från ditt bygge O0
Jag hämtade upp en guldklimp idag på vägen hem:
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/pump1.jpg)
Spanar nu in märkskylten:
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/pump2.jpg)
och jag antar att den skall kopplas in med Y-koppling (stjärnkoppling) som i alternativet till höger i bild (röd fyrkant)?
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/pump3.jpg)
-
En följdfråga om motorskyddet också, det finns ju flera olika storlekar och min pump (1,6 A) är precis i brytgränsen mellan 2 modeller:
http://www.hager.se/produkter/elcentraler-och-normsystem/effekt-och-lastbrytare/motorskyddsbrytare/321.htm (http://www.hager.se/produkter/elcentraler-och-normsystem/effekt-och-lastbrytare/motorskyddsbrytare/321.htm)
1,0 - 1,6
1,6 - 2,5
antar då att man väljer den högre märkeffekten på 1,6 - 2,5 A ?
-
Jag tror att jag har upp till 1.6, kan dubbelkolla under dagen...
-
Det är Y-koppling som gäller (röd ruta i bilden ovan) för motorn och det kan vara en fördel att välja det större alternativet för motorskyddet.
Denna koppling blir det för pumpmotorn:
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/eltillpool2.png)
-
Jag kollade, mitt motorskydd är märkt 1-1,6A, har inte haft några problem med det.
-
Uppdaterat kopplingsschemat lite och kombinerat pool, el + pannrum så nu har det blivit lite bättre överblick. Beställt rätt mycket prylar från Hager så hoppas att de kommer innan helgen.
Jag har nu studerat hur värmepumpen skall fungera med pooluppvärmning och det är ju inte så imponerande. Min pump är nu över 10 år gammal (2004) så det var väl inte så aktuellt just då men den "luras" i alla fall med lite fejkade värden just när poolen kallar på värme. Jag har också modifierat styrningen med 12V DC styrning till relä/kontaktorer för att slippa leda 230V AC via termostater/flödesgivare, de är ju visserligen specade för detta så det är inget krav men det känns spontant säkrare.
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/eltillpool3.jpg)
-
Specade elcentralen så här och kommer att köra med dubbla JFB, en för inomhusprylar och den andra för utomhusinstallationer (jetwsim + lampor):
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/central1.jpg)
-
Kopplade på lite i helgen och det gick riktigt bra förutom att jag hade glömt nolla statuslampan så kopplingsschemat är uppdaterat:
http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/eltillpool10.jpg (http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/eltillpool10.jpg)
Insida med bildtexter:
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/eltillpool5.jpg)
Utsidan med nya brytare + statuslampa:
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/eltillpool6.jpg)
Jag har ju tidigare skrivit om "styrningen" som lurar (relä + motstånd) värmepumpen att det är -40 grader ute så antal gradminuter (Nibes sätt att räkna) blir direkt minst - 600 gradminuter. När sen värmebehovet (påverkar brytaren) upphör och ordinarie värden på utetemperatur och framledningsgivare återställs så nollas inte antal gradminuter utan är fortfarande minst - 600. Detta gör att värmepumpen fortsätter att producera värme till min arbetstank för golvvärmen :-\
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/eltillpool7.jpg)
Någon som har en idé på lösning för detta?
-
Finns det inte någon parameter som heter något i stil med "max temp diff" som anger hur stor skillnad det får vara mellan värmebärare och börvärde? Jag har för mig att gradminuterna nollställs i när denna diff uppnås. Tittade som hastighast i manualen men hittade dock inte vad jag letade efter, kanske har jag drömt fram denna parameter....
-
Tänker du på VB diff VP ?
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/eltillpool9.jpg)
http://www.nibe.se/nibedocuments/11138/031050-2.pdf (http://www.nibe.se/nibedocuments/11138/031050-2.pdf)
Själv har jag uppenbarligen dålig koll på min värmepump, röd text i bilden ovan är mina inställningar f.n.
-
Jag pratade med supporten på Nibe idag och du har rätt MathiasS, när diffen på VB blir större än 13 grader i meny 10 så innebär "tvångsstyrning" att gradminuter nollställs O0
-
Ok, inte helt på cykeltur då..... det kanske kan vara användbart....
-
Vips så åkte väggen ner och det skall nu förberedas för vatten, el, avlopp m.m.
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrum10.jpg)
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrum11.jpg)
-
Jobbat på med flytt av befintlig utrustning samt för nya prylar till poolen:
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrum13.jpg)
12 mm plyfa bakom gipsen och dubbla plyfor bakom tunga saker som värmeväxlare m.m.
Här syns bl.a. blivande avlopp för backspolningen samt inkommande PEM-slangar från poolen:
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrum14.jpg)
Nu återstår bara att gipsa igen samt måla upp väggen igen innan det riktiga kopplingsarbetet kan börja O0
-
Nu har jag ökat säkerheten lite mot katastrofläckor och shoppat en läckagesensor:
http://www.spluss.eu/2-humidity-sensor/11-humidity-sensor-humidity-transmitter/206-leakage-sensor/en (http://www.spluss.eu/2-humidity-sensor/11-humidity-sensor-humidity-transmitter/206-leakage-sensor/en)
samt en motoriserad avstängningsventil:
https://www.esska.se/esska_se_s/Kulventil-med-elektriskt-manoeverdon-med-limmuff-PVC-pvckhxxepel0-10030.html (https://www.esska.se/esska_se_s/Kulventil-med-elektriskt-manoeverdon-med-limmuff-PVC-pvckhxxepel0-10030.html)
Funktionen är rätt enkel och om det uppstår ett läckage som golvbrunnen inte klarar av så när vattennivån stiger c:a 1 cm på golvet så aktiveras avstängningsventilen och stänger inkommande flöde från poolen. Samtidigt så stängs elen av till pump och reningsprylar med flödesvakten.
Testinkoppling nedan med givare, ventil och statuslampa, allt drivs med 12 V DC:
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrum15.jpg)
-
Nu har jag ökat säkerheten lite mot katastrofläckor och shoppat en läckagesensor:
http://www.spluss.eu/2-humidity-sensor/11-humidity-sensor-humidity-transmitter/206-leakage-sensor/en (http://www.spluss.eu/2-humidity-sensor/11-humidity-sensor-humidity-transmitter/206-leakage-sensor/en)
samt en motoriserad avstängningsventil:
https://www.esska.se/esska_se_s/Kulventil-med-elektriskt-manoeverdon-med-limmuff-PVC-pvckhxxepel0-10030.html (https://www.esska.se/esska_se_s/Kulventil-med-elektriskt-manoeverdon-med-limmuff-PVC-pvckhxxepel0-10030.html)
Funktionen är rätt enkel och om det uppstår ett läckage som golvbrunnen inte klarar av så när vattennivån stiger c:a 1 cm på golvet så aktiveras avstängningsventilen och stänger inkommande flöde från poolen. Samtidigt så stängs elen av till pump och reningsprylar med flödesvakten.
Testinkoppling nedan med givare, ventil och statuslampa, allt drivs med 12 V DC:
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrum15.jpg)
Ah trevlig!
Har ett Fibaro styrsystem till hemmet så skulle kunna bygga samma sak i de med en fibaro vattensensor, tack för iden! :)
-
Fibaro har roliga och praktiska tillbehör! Kostar en del men det blir ju relativt enkelt att få det att fungera. Jag var först inne på att styra via PLC/Arduino och hittade en komplett enhet här:
https://www.youtube.com/watch?v=-N0HXn3TzAo (https://www.youtube.com/watch?v=-N0HXn3TzAo)
Jag ändrade mig dock när jag hittade läckagesensorn ovan som blev lite lättare att implementera :)
-
Mekat på lite och limmat mååånga rördelar i teknikrummet:
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrum20.jpg)
Pysslade en hel del med uppmärkning av rör och flödesriktningar m.m.:
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrum21.jpg)
Saknar fortfarande några kopplingar och en genomskinlig rörbit och det beror inte alls på att jag har limmat fel ibland.... ;D
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrum22.jpg)
Det finns fortfarande en hel del jobb kvar att göra med VVS, el och annat smått och gott men imorgon kommer det en lastbil med grovbetong, armering, frigolit m.m. så då börjar gjutningen av trappan i poolen!
-
Vill du försöka dig på det här (har själv inte gjort det) så bör man kunna återanvända en fellimmad koppling.
https://www.youtube.com/watch?v=wbJFZALMSaM (https://www.youtube.com/watch?v=wbJFZALMSaM)
-
Tack för tipset men jag limmade en ny skarvkoppling.
Börjar bli klar och har testfyllt slangarna från bräddavlopp/väggutsug och provkört pumpen tills vattnet kom ur inloppen. Lät sedan det vara kvar vatten inuti rören i teknikrummet för läckagekontroll och visst hade jag glömt att limma en av alla kopplingarna ::) Det läckte dock förvånansvärt lite, endast nån droppe var 5 minut.
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrum23.jpg)
Läckagesensorn fungerar f.ö. klockrent och stänger själv de 2 motordrivna läckageventilerna vid vatten på golvet. De inbyggda flödesvakterna slår sedan av strömmen till pump, värme, UV-lampa och MiniMaster!
Nån som har en specifik fråga så är det bara att hojta till!
-
Kör du kopparrör till klor-poolvatten.?
-
Nja, kopparrör till värmeväxlaren men naturligtvis PVC för allt som har direktkontakt med poolvattnet.
-
Tack för tipset men jag limmade en ny skarvkoppling.
Börjar bli klar och har testfyllt slangarna från bräddavlopp/väggutsug och provkört pumpen tills vattnet kom ur inloppen. Lät sedan det vara kvar vatten inuti rören i teknikrummet för läckagekontroll och visst hade jag glömt att limma en av alla kopplingarna ::) Det läckte dock förvånansvärt lite, endast nån droppe var 5 minut.
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikrum23.jpg)
Läckagesensorn fungerar f.ö. klockrent och stänger själv de 2 motordrivna läckageventilerna vid vatten på golvet. De inbyggda flödesvakterna slår sedan av strömmen till pump, värme, UV-lampa och MiniMaster!
Nån som har en specifik fråga så är det bara att hojta till!
Snygg installation. Det ser nästan ut som om centraldammsugaren ingår i installationen ;)
-
Tackar, ja dammsugaren satt ju orginalmonterad mitt för elcentralen så den blev flyttad till sidoväggen. Sen har jag ju haft hela vintern på mig att planera och bygga teknikrummet O0
-
Ett väldigt fint bygge!
Var har du kemikalierna?
-
Tackar!
Dunkarna med klor + syra kommer att stå i varsitt invallningskärl till vänster om sandfiltret (rakt under MiniMastern). Det kommer också att bli någon form av mellanvägg mellan dessa kärl.
-
Räcker verkligen invallningskärl för att separera kemikalierna ? Jag hade tidigare fått beskedet att det enligt bestämmelsekrav krävdes separata rum med minst brandsäker vägg i viss klass emellan för att inte blandning av de två skall kunna ske ens om det brinner. Vi har ju automatik (klor/saltsyra) och har kärl för saltsyra i teknikrummet men ett helt annat avskilt utrymme för kloret.
-
Det är såhär man gör, jag har frågat i poolaffärerna. Frågan är vad bestämmelserna gäller för volymer och vem dom gäller. Har grävt i det där tisigare nör det diskuterats men minns inte längre resultatet av mina efterforskningar.
-
Ja, att både dunk + invallningskärl skulle gå sönder SAMTIDIGT för både klor OCH syra förfaller ganska osannolikt. Om jag efter driftsättning anser att en ännu högre säkerhet behövs så kan jag placera ena dunken i ett angränsande rum.
Det skulle ju vara intressant med varsin läckagesensor i botten på varje invallningskärl också... ;)
-
Ja, att både dunk + invallningskärl skulle gå sönder SAMTIDIGT för både klor OCH syra förfaller ganska osannolikt. Om jag efter driftsättning anser att en ännu högre säkerhet behövs så kan jag placera ena dunken i ett angränsande rum.
Det skulle ju vara intressant med varsin läckagesensor i botten på varje invallningskärl också... ;)
Om säkerhet även vid brand är ett krav så är det väl inte så osannolikt att både dunk och invallningskärl för båda kemikalierna kan gå sönder samtidigt. I vart fall inte om kärlen är av plast, som väl är det vanligaste. En brand knäcker ju i så fall otvivelaktigt samtliga ganska lätt.
-
Det har du ju helt rätt i men om det blir (stor)brand så är jag mer orolig för de hundratals liter brandfarlig vätska jag har i garaget (oljor, bensin, m.m m.m.) och framför allt mina svetstuber... <help>
Jag får väl svetsa ihop ett rostfritt invallningskärl på sikt om det bara blir en liten brand i teknikrummet... ;)
-
Hej!
Jag har ett rostfritt invallningskärl för två 25 liters dunkar om det är av intresse, kan sända bild på fredag när jag är tillbaka.
Med vänlig hälsning,/Peter K.
-
O0
-
Hej,
Här kommer bild på RF innvallningskärl
-
Bild 2
-
I några poolbutikers utställningar står alla kemikalier i samma rum. Kanske de har dispens?
-
I några poolbutikers utställningar står alla kemikalier i samma rum. Kanske de har dispens?
Nej knappast, men flytande klor och saltsyra ingår inte i sortimentet hos flertalet poolbutiker - oftast är de endast de som säljer till offentliga bad som har sådant hemma. Och de som har det har det nog knappast framme i butiken utan ute på lagret som förhoppningsvis är brandsäkert ordnat. Dessutom är kraven i industriområden etc. lite annorlunda än vad som gäller i bostäder.
-
Jag tror man får ringa kemikalieinspektionen eller MSB för att få klarhet i detta. Det handlar antagligen om tolkningar av regler som inte är självklara för oss vanliga. Läser man tex på säkerhetsdatabladet för klor så står där inget speciellt på avsnittet för lagring och förvaring.
-
Nej säkerhetsbladet för en viss kemikalie brukar bara behandla just den kemikalien - inte kombinationseffekter som uppstår när den blandas med någon viss annan kemikalie.Skulle man ha med allt sådant blev det inte ett blad utan en bok...
Synen på vad som är tillräcklig avskiljning mellan syra och klor kan nog variera mellan olika kommuner. Ytterst blir det ju oftast upp till räddningstjänst och byggnadsnämnd om man skall granska detta vid en bygglovsansökan för en pool. Jag vet att detta granskas mycket noga när det gäller offentliga badanläggningar. Hur noga man är med villapooler kan nog variera beroende på var man bor.
-
Nej, läs ett säkerhetsdatablad så ser du. Det vi pratar om här står precis beskrivet i 7.2
http://www.swedhandling.se/wp-content/uploads/pdf/Natriumhypoklorit.pdf
Det står, får ej samlagras med syror, men vad det betyder i praktiken är inte självklart att förstå, därtill behöver man hjälp.
Byggnadsnämden har ingen synpunkt här eftersom min pool ej är lovpliktig. MSB borde veta, jag får väl ringa.
-
Man borde väl titta igenom kemikalieskåpet hemma också. Idag står propplösare (natriumhypoklorit), klorin tilsammans med ättiksyra etc.
EU håller väl på med en kemikalielag rörande kombinationseffekter, vilket inte verkar reglerat på konsumentsidan idag?
-
Oavsett om poolen är bygglovspliktig så kan nog kommunen komma in på kemikaliedelen. Det är ju normalt räddningstjänsten i resp. kommun som står för detaljbedömningarna vad det gäller sådant som gäller t.ex. brandsäkerhet, kemikalierisker m.m. Det är ju tydligen något som de i vart fall i vissa kommuner kräver, att poolinstallationen i fråga skall vad det gäller kemikaliernas åtskillnad även klara en brand inom vissa gränser.
EU har nog en del sådant normarbete på gång men med tanke på hur många nya kemikalier som dyker upp hela tiden så är det nog inte lätt att hinna med. Fast de kemikalierna vi talar om till pooler är ju gamla, kända sorter så där kommer det kanske.
-
Nu har vi kört en halv säsong 15 Juli -> med Minimastern och den fungerar ju klockrent men kemikalieförbrukningen är ju enorm! Detta har jag förstått till stor del beror på att koncentrationen på natriumhypokloriten sjunker markant över tiden. De 2 första dunkarna gick åt på 2 veckor och var då c:a 4 månader från produktionsdatum, de 2 som köptes senare med senare produktionsdatum har jag fortfarande kvar en full. Vi håller 31-32 grader i vattnet och fritt klor 0,6 ppm, alltid täckt pool utom vid bad förstås. Nästa säsong blir det dock en del förändringar:
* Noga kontroll att man får färskt klor och sedan späda ut den 50% med vatten för att fördröja nedbrytningen.
* Vi kommer att fysiskt separera kloret och syran så att kloret flyttas till angränsande rum (garaget) och skaffa en större tank på kanske 100 liter med digitalvåg med larmfunktion som kan larma vid låg vikt, alternativt nån flottörhistoria med larmintervall. Hela tanken med installationen var ju att automatisera så långt det är möjligt, men med nuvarande klorförbrukningen får man ju springa ner och kontrollrycka i klordunken med jämna intervall....
* Syran har förbrukat c:a halva dunken så den förbrukningen känns hanterbar i dagsläget.
Vi har kontinuerligt mätt vattenkvalitén med Scuban och Minimastern är ju fantastisk på att reglera PH och klor så den fungerar perfekt men klorförbrukningen var en negativ överraskning. Både ur ett kostnads och underhållsperspektiv....
-
Dräneringspluggen till sandfiltret gick sönder så poolleverantören bad leverantören att skicka en ny direkt till mig. Försäljaren hade tydligen bifogat en bild på mitt teknikrum också så nu bli det lite självskryt nedan ;D
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/pahlen.jpg)
-
Nu har vi kört en halv säsong 15 Juli -> med Minimastern och den fungerar ju klockrent men kemikalieförbrukningen är ju enorm! Detta har jag förstått till stor del beror på att koncentrationen på natriumhypokloriten sjunker markant över tiden. De 2 första dunkarna gick åt på 2 veckor och var då c:a 4 månader från produktionsdatum, de 2 som köptes senare med senare produktionsdatum har jag fortfarande kvar en full. Vi håller 31-32 grader i vattnet och fritt klor 0,6 ppm, alltid täckt pool utom vid bad förstås. Nästa säsong blir det dock en del förändringar:
* Noga kontroll att man får färskt klor och sedan späda ut den 50% med vatten för att fördröja nedbrytningen.
* Vi kommer att fysiskt separera kloret och syran så att kloret flyttas till angränsande rum (garaget) och skaffa en större tank på kanske 100 liter med digitalvåg med larmfunktion som kan larma vid låg vikt, alternativt nån flottörhistoria med larmintervall. Hela tanken med installationen var ju att automatisera så långt det är möjligt, men med nuvarande klorförbrukningen får man ju springa ner och kontrollrycka i klordunken med jämna intervall....
* Syran har förbrukat c:a halva dunken så den förbrukningen känns hanterbar i dagsläget.
Vi har kontinuerligt mätt vattenkvalitén med Scuban och Minimastern är ju fantastisk på att reglera PH och klor så den fungerar perfekt men klorförbrukningen var en negativ överraskning. Både ur ett kostnads och underhållsperspektiv....
Solljus bryter ju ner kloret. Vad har du för pooltäckning?
Jag kör med lamelltäckning och gör av med ca 1,5 dunkar på en säsong, 5 mån. 32 grader, ph 7,2 och nästan noll CYA. Om du har pooltak kan du prova att köra med 5ppm CYA så kommer du nog märka skillnad. Mer behövs inte.
-
Dräneringspluggen till sandfiltret gick sönder så poolleverantören bad leverantören att skicka en ny direkt till mig. Försäljaren hade tydligen bifogat en bild på mitt teknikrum också så nu bli det lite självskryt nedan ;D
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/pahlen.jpg)
Köper man hela Pahlenkatalogen imponerar alltid försäljarna... ;D
/Dimi
-
Solljus bryter ju ner kloret. Vad har du för pooltäckning?
Jag kör med lamelltäckning och gör av med ca 1,5 dunkar på en säsong, 5 mån. 32 grader, ph 7,2 och nästan noll CYA. Om du har pooltak kan du prova att köra med 5ppm CYA så kommer du nog märka skillnad. Mer behövs inte.
Walu pool poolskydd men det är klart att varma och soliga dagar(+semester) så är ju poolskyddet av större delen av dagen....
Jag ser nu att vi valde ljusgrå färg med Evolution Transparent vilket gör att på kvällen så lyser poolalmporna igenom duken lite grann vilket ju är snyggt, men den kanske då inte stoppar solinstrålningen lika effektivt ::)
https://www.poolstore.se/produkter/poolskydd/walu-pool-poolskydd/ (https://www.poolstore.se/produkter/poolskydd/walu-pool-poolskydd/)
Ja, ett par dunkar per säsong låter ju helt rimligt.
-
Köper man hela Pahlenkatalogen imponerar alltid försäljarna... ;D
/Dimi
Haha, sant O0
-
Nu har vi kört en halv säsong 15 Juli -> med Minimastern och den fungerar ju klockrent men kemikalieförbrukningen är ju enorm! Detta har jag förstått till stor del beror på att koncentrationen på natriumhypokloriten sjunker markant över tiden. De 2 första dunkarna gick åt på 2 veckor och var då c:a 4 månader från produktionsdatum, de 2 som köptes senare med senare produktionsdatum har jag fortfarande kvar en full. Vi håller 31-32 grader i vattnet och fritt klor 0,6 ppm, alltid täckt pool utom vid bad förstås. Nästa säsong blir det dock en del förändringar:
* Noga kontroll att man får färskt klor och sedan späda ut den 50% med vatten för att fördröja nedbrytningen.
* Vi kommer att fysiskt separera kloret och syran så att kloret flyttas till angränsande rum (garaget) och skaffa en större tank på kanske 100 liter med digitalvåg med larmfunktion som kan larma vid låg vikt, alternativt nån flottörhistoria med larmintervall. Hela tanken med installationen var ju att automatisera så långt det är möjligt, men med nuvarande klorförbrukningen får man ju springa ner och kontrollrycka i klordunken med jämna intervall....
* Syran har förbrukat c:a halva dunken så den förbrukningen känns hanterbar i dagsläget.
Vi har kontinuerligt mätt vattenkvalitén med Scuban och Minimastern är ju fantastisk på att reglera PH och klor så den fungerar perfekt men klorförbrukningen var en negativ överraskning. Både ur ett kostnads och underhållsperspektiv....
Som jämförelse till dig så har förbrukningen från början maj tom 6/9 varit ca 80 liter. Poolen är 10,5x3,5m.
/Martin
-
Vi brukar göra av med ca tre dunkar per år, inomhuspool, året-runt-säsong, 29-20 grader, autodosersystem. Täcker över när det inte badas. Syran: en dunk 10%-ig räcker 2-3 år. Vi undviker att köpa koncentrerad, den ryker giftig rök och är obehaglig att hantera.
-
Uppgradering av kemförvaringen har nu gjorts och det har inkluderat nya större kemdunkar samt rostfria invallningskärl. Klortanken rymmer nu ca 150 liter och skall fyllas upp i början på säsongen med en årsförbrukning (ca 4 25 l dunkar) samt direkt späda resten med vatten för att minska nedbrytningen. Saltsyratanken är naturligtvis mindre och rymmer ca 70 liter och kan också hantera en normal årsförbrukning.
Nu går det ju också att se nivån i.o.m. att dunkarna är genomskinliga, inget solljus eller annat ljus finns normalt i detta stängda/mörka rum.
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/poolkem1.jpg)
Plastdunkarna är köpta av en leverantör som normalt sett också levererar till större pooler och de syrafasta rostfria kärlen fick en lokal verkstad svetsa ihop. Plexiskivan emellan skall också breddas för att undvika ev. stänk vid påfyllning eller drift. Nu sitter det ju svängbara och låsbara hjul på invallningskärlen så sist rullade jag helt enkelt ut saltsyradunken vid påfyllning.
Förhoppningsvis blir det nu endast en påfyllning på våren och inget mer slabbande med dunkar däremellan O0
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/poolkem2.jpg)
-
Uppgradering av kemförvaringen har nu gjorts och det har inkluderat nya större kemdunkar samt rostfria invallningskärl. Klortanken rymmer nu ca 150 liter och skall fyllas upp i början på säsongen med en årsförbrukning (ca 3-4 25 l dunkar), samt direkt späda resten med vatten för att minska nedbrytningen. Saltsyratanken är naturligtvis mindre och rymmer ca 70 liter och kan också hantera en normal årsförbrukning.
Nu går det ju också att se nivån i.o.m. att dunkarna är genomskinliga, inget solljus eller annat ljus finns normalt i detta stängda/mörka rum.
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/poolkem1.jpg)
Plastdunkarna är köpta av en leverantör som normalt sett också levererar till större pooler och de syrafasta rostfria kärlen fick en lokal verkstad svetsa ihop. Plexiskivan emellan skall också breddas för att undvika ev. stänk vid påfyllning eller drift. Nu sitter det ju svängbara och låsbara hjul på invallningskärlen så sist rullade jag helt enkelt ut saltsyradunken vid påfyllning.
Förhoppningsvis blir det nu endast en påfyllning på våren och inget mer slabbande med dunkar däremellan O0
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/poolkem2.jpg)
-
Snyggt bygge, men är det verkligen godkänt att förvara kemikalierna så nära varandra - de skulle ju kunna blandas vid brand i huset ? När vi byggde vårt maskinrum för många år sedan var det besked vi fick att det måste vara olika rum, med dörr och vägg emellan med brandklass minst B30. Varken en plastdunk eller en plexiglasskiva står ju emot brand över huvud taget, de är ju båda brännbara.
-
Vet inte om det är godkänt men därav de syrafasta rostfria kärlen som inte smälter i första taget (de är också +10 % större än maximal volym i kemdunkarna). Nu tror jag nog att mina övriga kemikalier, färger, oljor, lösningsmedel, gasflaskor m.m. i rummet utanför (garaget) kan bli ett ännu större problem vid en ev. brand....
Här är f.ö. en tråd från räddningstjänsten angående just klorförvaring i ett badhus för den som vill undersöka mera:
https://www.utkiken.net/forum/anslagstavla/hj%C3%A4lp-en-kollega/hj%C3%A4lp-en-kollega-aa/2192-lagring-och-pumpning-av-klor-och-svavelsyra-i-badhus (https://www.utkiken.net/forum/anslagstavla/hj%C3%A4lp-en-kollega/hj%C3%A4lp-en-kollega-aa/2192-lagring-och-pumpning-av-klor-och-svavelsyra-i-badhus)
-
Nu var ju vårt fall rätt många år sedan och olika kommuner har dessutom olika tolkningar av sådana här regler, men vi fick det som ett krav i bygglovsprocessen. Vätskorna skall ej kunna blandas ens vid brand. Vi har saltsyredunken i poolens teknikrum men kloret står i ett annat utrymme och mellan dem finns en vägg med B30 brandklass. Vi har en inomhuspool med tillhörande poolrum, om du byggt en utomhuspool så kanske du inte har bygglovsplikt, olika kommuner är ju olika hårda.
Vad du har för andra farligheter i ditt garage kan möjligen ge problem vid en brandsyn, men det är väl inget som kommunerna går och kollar regelbundet, om du inte har någon slags näringsverksamhet på fastigheten.
-
Måste bara ge tummen upp för din installation O0 Det är så snyggt och genomtänkt att man blir lite avis. Klickade på länken till er logger och bara häpnar. Förstår att allt detta är ett stort intresse och en hobby. Mycket snyggt och bra inspiration!
-
Tackar O0
Det är "fördelen" med Thermopool, det tar såååå lång tid med all grävning och dubbla gjutningar så man hinner planera teknikrummet under hela vintern ;) Jo, det är mer av en hobby nuförtiden att bygga och fixa hemma.
-
Snygg installation! O0 Hur mycket utrymme (bredd) är det mellan vänstra väggen och t.o.m. sandfiltret, alltså utan pumpen som skulle kunnat placeras till vänster om filtret? Samt höjden?
/Henrik
-
Tackar :)
Jag skickade in nedanstående bild när jag sökte efter leverantörer för plastkärlen:
(http://familjenlindstrom.se/images/poolforum/teknikmatt.jpg)
115 cm mellan vägg och sandfilter, och takhöjden i rummet är 260 cm om du menar den höjden?
-
Hejsan,
Vi bygger pool och teknikrum och såg dina kärl. O0
Kan du tipsa om vad de hette och var du köpte dem?
Olof
-
Jag har för mig att jag beställde de från:
https://www.denios.se/ (https://www.denios.se/)
-
Hej igen, jag har varit i kontakt med Denios men de kunde tyvärr inte hjälpa oss med så små behållare. Kan du ge oss ett annat namn på potentiell leverantör?
Vi skulle verkligen uppskatta om du kunde hjälpa oss få till en så fin lösning som Ni har fått.
-
Det låter underligt, här finns det ju doserbehållare från 10 till 3.000 liter:
https://www.denios.se/shop/emballage-och-kemtankar/forvarings-och-doseringsbehallare/ (https://www.denios.se/shop/emballage-och-kemtankar/forvarings-och-doseringsbehallare/)
Jag kommer dock idag inte ihåg exakt var jag köpte ifrån men denios var i alla fall en av de leverantörer som jag hade kontakt med när det var aktuellt.
-
Fick ni godkänt f. bygglov med kemikalierna så nära varandra ? Eller behövde ni inte söka ? När vi skissade på våra planer fick vi höra att syra resp. klor inte fick stå i samma rum och att en vägg med minst brandklass B30 skulle finnas emellan de olika utrymmena.. Vi har alltså saltsyran i teknikrummet med kloret några meter därifrån i ett separat rum.
-
Sökte inget bygglov ens när vi byggde själva poolen, eftersom den är helt nedsänkt så förändrade vi inte marknivån. Naturligtvis är det ju bra att separera kemdunkarna fysiskt så mycket det går och vara försiktig överlag med hur de hanteras. Jag specialbeställde ju rostfria invallningskärl utifall ett läckage skulle uppstå.
-
Nja vårt poolprojekt var ju helt annorlunda - vi byggde ju en inomhuspool och runt den ett rejält poolrum, så huset skulle ju byggas till med ca 100 m2, något som man ju knappast kan dölja... Men kraven på kemplacering var bl.a. att den inte ens vid brand i huset skulle kunna blandas, i vart fall inte inom 30 min. eftersom det krävdes B30-isolering mellan rummen. Å andra sidan skulle vi verkligen få en rejäl brand smälter väl poolens PVC-rör och massor av poolvatten lär väl då kanske delvis bidraga till att släcka eller i vart fall skölja ut kemikalierna om de nu läcker ut.
Sedan får man ju inte bygga in dunkarna hur mycket som helst - det skall ju gå enkelt att byta dunk när kemikalierna tagit slut.