CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool projekt, och lite till  (läst 113078 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #40 skrivet: april 30, 2013, 17:37:59:59 »
Som befarat blev tyvärr inte min första gjutning av poolsargen helt som planerat. Själva gjutningen gick väl OK, men svarta blev plattorna inte! Kollade senare med affären där jag köpte betongen och pigmentet, och det blev da klart att rekommendationen jag fick för några månader sen var hällt åt skogen. Mängden av pigment som jag fick med som skulle räcka till 1 ton torrbruk, var nå plötsligt mer passande till en 25kg säck! Sen kom det också fram att för at få riktigt svarta plattor skal man börja med vit betong, inte den normala grå, och det var ett rett så saftigt pristillegg för den vita. (ca. 200/säck mot ca. 50 för grå). Därmed blev kostnaden för betong och pigment ca. 8 - 10.000.-, så da försvann en stor del av mitt intresse för att gjuta själv måste jag erkänna. Da våren kom sent, och jag har ett och annat att ta tag i för jag kan bada, blir det nog att köpa färdig poolsarg, även om det hade varit roligt att göra dom själv. Om någon annan är sugen på att testa att gjuta hittar ni formerna under "säljes"
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Poolgiganten

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #41 skrivet: maj 14, 2013, 21:08:42:42 »
Så börjar själva poolen å se lite mer färdig ut, nu när det är temperaturer så det går att putsa Leca'n. Härligt när ytan på väggarna och trappan får samma struktur och färg. Allt värkar så otroligt mycket mer färdigt än när man såg alla Leca blocken. Putsar bara med tun puts, 5-10mm, da det bara skal bli en jämn yta under foamen/linern. Resten av familjen var utkommanderat till utvändig slamning för att forsluta Leca'n. En helgaktivitet som blev satt pris på! Jordkabelen har vi fått in i huset, genom ett förråd, tvättstugan, källargången, och till slut in i förrådet under trappen där det finns el att hämta. För är som skal igång med att dra jordkabel for första gången, tro inte på allt snack om "lättarbetat PEX" m.m. Dom är inte lettarbetade, men styva som spett! I mitt fall var det 5X10mm, och det var rett kämpigt att få den på plats, även efter några timmers förvärmning i bastu'n på 60 grader.
« Senast ändrad: maj 21, 2013, 14:06:50:50 av je »
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #42 skrivet: maj 14, 2013, 21:25:13:13 »
Också gjutformen till "värmepump huset" börjar bli klar till gjutning. En av dom sista lite större gjutningarna! Skal bli härligt när jag kan parkera tombolan långt bort, allra helst i ett annat län, eller möjligens land. Ett klart fara signal när dom undrar på min lokala Byggmax när jag köper något annat än 20 - 25 säckar "gjuta grov", eller hur?
Kamjärnen är borrade in i väggen, och fäst med kemankare. Dom impregnerade 95X45 som ligger i överkant skal ligga kvar efter gjutningen, och om "konstruktören" har tänkt rett skal det bara vara att lägga takpannor, så står värmepumpen skyddat under sitt eget lila tak.
Nu börjar snart det roliga arbetet med poolsarg, rörinstallation, liner m.m., och för varje dag som går kommer vi lite närmare dagen da trägårdslangen kan slippas ned, och vattnet skruvas på!
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad TommyC

SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #43 skrivet: maj 14, 2013, 21:30:09:09 »
Imponerande! Kul att följa ditt bygge, här tas inga genvägar  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #44 skrivet: maj 14, 2013, 21:45:20:20 »
Inte jag som har kommit på det själv, men om jag inte minns fel skal en eller annan klok man ha sagt följande.
"Det som inte är värt att göras bra, är inte värt att göras alls" (Finns risk för felcitering, men jag tror budskapet kommer fram).
Roligt du tycker det ser bra ut TommyC. Hoppas vi båda blir nöjda när det engång blir klart!
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #45 skrivet: maj 14, 2013, 23:46:34:34 »
Hej! Mycket fint jobb! Tänkte på vp blir det inte för tätt luften skall
ju cirkulera rätt fritt för full verkan.
Hade för mig att solvägg var en bra placering.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #46 skrivet: maj 15, 2013, 07:50:41:41 »
Verkligen smart med pumpen så!
Den idén snor jag rakt av nu när jag ska bygga pumprum igen...  ::)

Instämmer! Det skall jag också göra. För en sak kan jag intyga, knäkrypande och att komma upp från knästående blir inte lättare med åren. 
« Senast ändrad: maj 15, 2013, 07:56:02:02 av Conny737 »
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #47 skrivet: maj 15, 2013, 08:30:38:38 »
Hej RoJo, vp'n kommer att stå hällt i framkant mot där du ser gjutrören idag på bilden, så jag får ungefär 60-70cm bak pumpen med fritt flöde av luft från båda sidorna. Jag hoppas detta räcker för att den skal fungera som den ska. Har även än fundering på att sätta en stor ventil i källarväggen rett bakom fläkten på vp'n, da jag på detta viset skulle kunna skapa en form för mekanisk utluftning av källarutrymmet. Lite osäker på hur värmt och fuktigt det kommer att bli med allt det värma vattnet som kommer att cirkulera i rör, pump och sandfilter. (Någon som har erfarenhet med detta? Tacksam för kommentarer).Möjligt inte platseringen är optimal om det er så att den kunde ha fungerat ännu bättre om den hade stått i en solvägg, men da hade jag fått platsera den uppe på trädäcket, något jag inte vill da jag tycker detta hade blivit fullt. Troligen ville detta också medfört en del ljud som jag inte vill ha nära platsen man skal sola och bada. En sådan platsering ville också medfört att pumpen ville hamnat högre än vattenytan i poolen, något som ville medfört onödigt mycket motstånd i vattenflödet känns det som. Så som vp'n hamnar nu står den ungefär på samma höjd som pumpen, ca 1,7-1,8 meter under vattenytan.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #48 skrivet: maj 15, 2013, 08:42:16:16 »
Hej Conny, va kul att du gillar mitt pump rum. Två stycken som skal bygga på samma sätt nu. Kan det kallas att vara en "trendsättare"? Blir i så fall första gången i mitt liv jag kan göra anspråk på denna titel!
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad MathiasS

SV: Pool projekt, och lite till
« Svar #49 skrivet: maj 15, 2013, 09:11:03:03 »
Åja, eleverad vattenpump har det ju cirkulerat bilder på ett tag...... 8)




....men det blir pluspoäng för höjdskillnaden mellan filter och pump samt avloppen. Grymt jobb du gör med poolen!
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag