VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckage, luftbubblor utblås  (läst 3753 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andreaswi

Läckage, luftbubblor utblås
« skrivet: juli 03, 2015, 12:15:18:18 »
Hej! Jäkla gött med så fin väder! Mindre gött, undertecknad har ett läckage i poolen. Försvinner 1-2 cm/dygn. 8x4 m pool, 1,4 m djup. Har inte forskat jättemkt i det hela, jag har dock simmat runt & försökt se om jag hittar en öppenbar läcka i liner, vilket jag inte gjorde.

Dock så kommer det mycket luftbubblor från ett av mina två utblås, det torde ju tyda på ett läckage, eller hur?

Tips på åtgärder mottages gärna!

Poolgiganten

Utloggad Sernekvist

SV: Läckage, luftbubblor utblås
« Svar #1 skrivet: juli 03, 2015, 16:55:45:45 »
Hej om du har vinter tätningar till utblåsen och flaska till skimmern så borde du kunna stänga ner den i ett dygn för att se om vatten nivån sjunker gör det inte det så kan du ha läckage på någon ledning. Kan vara värt att testa. Är det bra tryck i anläggningen annars? Om det är det så kan det räcka med att bara ha den avstängd ett dygn och kolla nivån.

Utloggad TommyC

SV: Läckage, luftbubblor utblås
« Svar #2 skrivet: juli 03, 2015, 18:03:30:30 »
Bubblor betyder att det läcker på sugsidan av cirkulationspumpen. O-ringen under locket på pumpens filter är vanligt, någon koppling som är dåligt dragen eller tätad, tätning runt pumpens axel har förekommit men är nog mindre vanligt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Läckage, luftbubblor utblås
« Svar #3 skrivet: juli 03, 2015, 20:51:57:57 »
Bubblor betyder att det läcker på sugsidan av cirkulationspumpen. O-ringen under locket på pumpens filter är vanligt, någon koppling som är dåligt dragen eller tätad, tätning runt pumpens axel har förekommit men är nog mindre vanligt.

Stämmer helt!
Har precis åtgärdat en läckande koppling på sugsidan som gav rejält med luft i systemet. Det syntes inte att det läckte fören jag slog av pumpen. Det var min gängtejp som spökade  ;)
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad andreaswi

SV: Läckage, luftbubblor utblås
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2015, 12:27:48:48 »
Fler som nämner att pumpen suger luft någonstans, ska absolut kolla det, men vart tar vattnet vägen då?

Utloggad TommyC

SV: Läckage, luftbubblor utblås
« Svar #5 skrivet: juli 07, 2015, 12:46:28:28 »
Det läcker inte ut något vatten p g a undertrycket som pumpen skapar. Blir det läckage på trycksidan av pumpen så pressas vatten ut där det läcker.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan