VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tips för tejpning av plastkopplingar  (läst 20750 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

Tips för tejpning av plastkopplingar
« skrivet: juli 04, 2015, 00:08:16:16 »
När jag köpte mitt poolpaket så fick jag med diverse pvc-kopplingar samt lim och gängtejp. Limma verkar inte vara så avancerat att förstå hur man ska göra tycker jag; rikligt med lim och att vara snabb. Hur är det med gängtejp till gängade kopplingar? Finns det bättre alternativ än tejp? Om inte; hur mycket tejp ska användas (hur många varv) och hur ska den fördelas över gängorna? Jämnt över alla gängor eller mer ju längre in mot "botten" man kommer? Hur hårt ska man sedan skruva i den gängade kopplingen när tejpningen är klar?
/Fredric

Poolgiganten

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad aromata

SV: Tips för tejpning av plastkopplingar
« Svar #2 skrivet: juli 04, 2015, 16:52:20:20 »
Jag använder silikon på gängerna. Kleta på hela den gängade biten och skruva ihop. Låt torka. Fungerar perfekt och är även lätt att sära vid behov. Går gängerna väldigt lätt använder jag dessutom gängtejp.

Silikon använder jag även på slangkoppling som kräver slangklämma. Blir alltid tätt från början.

Utloggad fredsan

SV: Tips för tejpning av plastkopplingar
« Svar #3 skrivet: juli 09, 2015, 22:33:45:45 »
Tack för svar. Står inför att lägga på gängtejp då jag ska skruva in inloppet i delen som sitter ingjuten i poolväggen. Uppskattar att den gängade delen är ca 5 cm lång. I instruktionen som länkades till här ovan så sa de att man ska vira 30 varv. Ska man i så fall fördela tejpningen jämnt över hela den gängade delen eller ska man lägga mer och mer ju närmare botten man kommer? Ska det vara väldigt trögt att skruva den hela vägen till botten?

Utloggad RoffeN

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 278
  • Total likes: 23
  • Kön: Man
  • Äntligen POOL!
    • Visa profil
    • Tankar i Trädgården, vår trädgård
SV: Tips för tejpning av plastkopplingar
« Svar #4 skrivet: juli 09, 2015, 22:51:08:08 »
Själv skulle jag aldrig använda tejp igen. Alla mina tejpade kopplingar läckte. Använder numera teflonsnöre och lägger på två varv i varje gäng
 Börjar utifrån och in sedan tillbaka.  Är det en nittiograders böj så får det bli några extra varv längst in då man inte kan skruva den i botten. Efter det smörjer jag på silikon och sedan gängar jag på på. Alla kopplingar är nu täta.  O0
Block-pool från Tjällden 4x8 meter med gaveltrapp och svetsad liner.
100 kvm ny altan av tyckt trätrall.
VP: Hydro-pro 13
Pump: Victoria plus 0,78 kw
Filter: Cantabric 500 top
Vår byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10745.0

Vår trädgård: http://tankar-i-tradgarden.blogspot.se/

Utloggad Thermojito

SV: Tips för tejpning av plastkopplingar
« Svar #5 skrivet: juli 09, 2015, 23:23:21:21 »
Jag är inte så förtjust i teflontejp men vågade inte använda ngt annat till pooldelarna med gängor. Jag testade med 40 varv på en 1,5" utvändig gänga men det gick TUNGT, var orolig för gängpaj så jag tog loss och la lite drygt 30 och det har hållit tätt.

Drog dock hyfsat hårt med 2" polygripen, säkert 80Nm eller mer, känner att det vore bra om tillverkarna kunde tala om hur stort moment som plast-skräpet tål....

Jag la lite mer tejp längst in på gängor som jag inte behövde få en förutbestämd slutposition på och det kändes bra. Såg dock när jag tog loss gängan med 40 varv att tejpen ändå flyttar sig på gängan så jämnt fördelat är nog bra ändå.

Svårast var de vinklade kopplingarna , tex under breddavloppet där man verkligen vill få rätt exit-vinkel om ni är med på vad jag menar...

Kör hårt, snart får du bada!

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Tips för tejpning av plastkopplingar
« Svar #6 skrivet: juli 09, 2015, 23:32:24:24 »
Jag vet att jag har tjatat om Loctite i flera trådar tidigare men kan inte nog poängtera enkelheten och funktionen med den. ;D Inte en droppe har läckt på mina gängor, har både böjar och raka.

Loctite 5331 gängtätning för plastgängor. Kladda på, skruva ihop, klart O0

http://www.loctitesolutions.se/se/productgallery/threadsealing/loctite-si-5331.html
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad fredsan

SV: Tips för tejpning av plastkopplingar
« Svar #7 skrivet: juli 10, 2015, 06:46:08:08 »
Jag vet att jag har tjatat om Loctite i flera trådar tidigare men kan inte nog poängtera enkelheten och funktionen med den. ;D Inte en droppe har läckt på mina gängor, har både böjar och raka.

Loctite 5331 gängtätning för plastgängor. Kladda på, skruva ihop, klart O0

http://www.loctitesolutions.se/se/productgallery/threadsealing/loctite-si-5331.html

Det där låter ju smidigt. Var köpte du det?
Läste lite om hur man applicerar den där tätningen men fattade inte helt (vägrar tro att det är jag som är puckad). Har du lust att förklara hur du gjorde?
Tack

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tips för tejpning av plastkopplingar
« Svar #8 skrivet: juli 10, 2015, 06:53:06:06 »
Jag använde den billiga medföljande tejpen, 40-50 varv på varje koppling.
Inte ett enda läckage.
Teflontejp är bättre, men då kan man inte ha lika många varv.

Loctite kanske är bäst, det har jag inte provat, men att det inte skulle fungera med tejp håller jag absolut inte med om.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Tips för tejpning av plastkopplingar
« Svar #9 skrivet: juli 10, 2015, 11:19:30:30 »
Kan man sära kopplingarna när man har använt Loclite?

Jag kan inte se fördelarna med att använda Loclite jämfört med tejp och silikon. Vilka är fördelarna?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan