VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fuskgräs, betongtäckmatta, eller vad?  (läst 10146 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
Fuskgräs, betongtäckmatta, eller vad?
« skrivet: maj 14, 2010, 13:42:20:20 »
Jag blir tokig...  <hmm>

Problemet... Grävfirman lade stenmjöl 0-8 i gropen istället för 0-4 som beställt... De har sagt att de ska komma och fixa till det men det kan ta upp till tre veckor innan de har en lucka. Jag vill inte vänta tre veckor...

Vad jag behöver är då att få det "slätare". Stenmjölet på 0-8 har ju en del större stenar och det blir gropar på upp till en centimeter i diameter när stenar vänder sig när jag paddar. Dessa "gropar" måste jag få bort eftersom de tydligt känns genom poolmattan jag har (fibermaterial på ca. 5-6 mm).

Min första tanke var att lägga på ett tunt lager sättsand och padda det på nytt så det "blandas" ner i stenmjölet och på det sättet binds och blir fast och bra. Nu hade jag en poolfirma som levererade lite andra grejer och de sa att jag kan lägga sättsand på men bara tunt-tunt så det inte täcker stenmjölet, bara täcker de gropar som finns för annars kan det börja röra på sig. Alternativet var att lägga lite mer sättsand (8-10 mm) för att få det helt slätt och sen lägga en heltäckande fuskgräs-matta på och så poolmattan ovanpå det sen.

Jag tyckte alternativ två lät bra för att få det riktigt slätt och när jag ändå hade Rubinpool på tråden rådfrågade jag om det. Rubinpool menade att man inte ska lägga "fuskgräs" alls under mark och att det kan missfärga liner, även genom poolmattan som ju jag lägger ovanpå...

Kan någon ge mig lite klarhet eller berätta om "fuskgräs" verkligen är så illa?

(Har kollat på fuskgräs i 4 meters bredd på Bauhaus)

Ett alternativ jag tänkte på är betongtäckmatta men har inte lyckats hitta det någonstans på lager... någon som vet var det finns?
Håller betongtäckmatta att grävas ner?

//En förvirrad och smått förtvivlad Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Poolgiganten

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Fuskgräs, betongtäckmatta, eller vad?
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2010, 15:33:35:35 »
Vet inte vad du menar med fuskgräs men nålfiltsmattor (balkongmattor) oftast gröna färgar inte av sig och bör bland annat finnas hos de flesta Folkpools återförsäljare då de har det som bottenmatta.
Mattan släpper igenom vatten och möglar inte.

Men jag hade åkt till en Golvfirma.
I Borås där jag huserar har flera golvfirmor det på rulle i butiken. 

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Fuskgräs, betongtäckmatta, eller vad?
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2010, 16:40:45:45 »
Vet inte vad du menar med fuskgräs men nålfiltsmattor (balkongmattor) ...

Precis sån... Se bild... Fungerar en sån tro?

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Fuskgräs, betongtäckmatta, eller vad?
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2010, 18:58:34:34 »
Var precis till Bauhaus och de har nu grå nålfiltsmatta. Den är enligt säljaren där ofärgad och där borde ju då den risken med missfärgning trilla bort. Den hade också mycket bättre värden för fukt och UV strålning enligt vad han sade.
Fanns på 4 meters bredd, 39 kr per kvm.

Siktar på den tror jag om ingen skriker till här att det inte är lämpligt...  ???

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Södergren

SV: Fuskgräs, betongtäckmatta, eller vad?
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2010, 22:01:54:54 »
Tjena!

Vilket bauhaus var du på? Sist jag var på bauhaus(hyllinge) hade de bara grön, men det fanns dränerad och odränerad?
Jag är inte riktigt där i "mitt bygge" än, men när jag var och luskade på bauhaus sa en kille där att man skulle lägga bottenmattan med ordentligt överlapp istället för kant i kant? Någon mer som hört det? verkar konstigt tycker jag...
Jag kommer lägga mattan på s300 frigolit för att få så slätt som möjligt, och spackla med cellplastlim enl tråd i forumet.
Än så länge har jag bara ett jättehål i trädgården med fiberduk, dränering och bottenmaterial i, så jag hoppas på bra tips innan det är dags för matta  O0

MVH Södergren

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Fuskgräs, betongtäckmatta, eller vad?
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2010, 09:50:20:20 »
Var på Bauhaus i Bromma (Stockholm). Den var dränerad den grå också.

Jo, överlapp låter konstigt, det måste ju bli synlig kant av det. Måste du skarva så har jag läst att man ska lägga fiber tejp över skarvarna.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan