VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Miami Pool Kidney 8,4*4,9  (läst 19058 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Miami Pool Kidney 8,4*4,9
« Svar #10 skrivet: juli 30, 2007, 09:27:10:10 »
....men tyvärr får vi bara in fem stycken 2 meters .....

Kan du ikke snu de og få 2 stk som er lange (6 meter) ?

Poolgiganten

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Miami Pool Kidney 8,4*4,9
« Svar #11 skrivet: juli 30, 2007, 09:49:59:59 »
 Mr Xs,

Vi bor i Sthlms-området, och har egentligen perfekt läge för solpaneler men valde istället vp för att få säkrare/snabbare värme (trodde jag). Blåsigt, kyliga nätter och sporadiskt med sol har det varit under den första vecka vi kört vår anläggning, och som sagt inget täcke på plats ännu. 23 grader i vattnet för stunden, temp i inloppen ligger ca 0,5 grader högre. Samma resultat med solpaneler och 28 med solsken låter ju kanon!

Men vet ju inte riktigt vad man kan förvänta för temp med vp under dessa förutsättningar... Hur mycket gör ett överdrag när det väl kommer på plats? Någon med erfarenhet och liknande förutsättningar (40 m3, Pahlens 51 VP)?

 <hmm>

 


  
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad kalle950

SV: Miami Pool Kidney 8,4*4,9
« Svar #12 skrivet: juli 30, 2007, 17:42:12:12 »

Köp en byggpress.på jula eller Byggmax för några hundringar.
Bara en sådan billig sak gör mycket på värmen.

Utloggad MrXs

SV: Miami Pool Kidney 8,4*4,9
« Svar #13 skrivet: juli 30, 2007, 18:17:11:11 »
Aha ni har precis kört igång er anläggning.
Det tar väl en stund innan ni får upp värmen då.

Trodde dock att värmen ut skulle vara mer än en 0,5 grader skillnad genom en VP.
Jag har dock ej erfarenhet av VP alls.
Genom solfångarna är det flera grader varmare då man kör en solig dag.

Det är skillnad med om man inte har täcke då du tappar endel värme över natten och även under dagarna nu då det är så kass väder med vind osv.

Jag gjorde en test med och utan bubbelplast den veckan då det var så fint och med bubbelplats tappade jag ca 0.8 grader om ens det och utan 1.5 grad. Nu är det ju inget laboratorie försök, men det var ungefär samma vind och samma natttemperatur vid testerna.
Så det gör helt klart skillnad.
Rektangulär 8x4 i Leca med Roman end på kortsidan. Värmer med solfångare.

Utloggad Handyman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Häljarp/Sverige
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Miami Pool Kidney 8,4*4,9
« Svar #14 skrivet: augusti 30, 2007, 21:39:01:01 »
Så ja v. 35 och alla grejor har anlänt idag, mycket grejor dessutom. Börjar undra om det är jag som har beställt allt detta. Håller på att planera det sista innan bygget kan dra igång v. 37. Ska bli riktigt spännande att se vad det blir av det. Men med mycket vilja och slit ska det nog gå vägen. Längtar redan till Juni nästa år och första sommar-badet.

Utloggad christian

SV: Miami Pool Kidney 8,4*4,9
« Svar #15 skrivet: augusti 31, 2007, 19:56:36:36 »
Tjenare Handyman,  O0

Grattis o Lycka till. Beställde själv en 4984 för en par tre veckor sedan och låste grävjobbet idag. Tyvärr blir inte grävningen av förrän i mitten på oktober så det kommer att bli brådis att få upp stomme o liner innan vintern. Skulle kännas skönt om återfyllnadsmaterialet kunde sätta sig under vintern. Har bestämmt mig för att montera poolen själv o eftersom du ligger några månader före mig i tid kanske jag kommer att få fråga dig om råd och dåd.

Om jag inte missminner mig var du inne på trätrall runt poolen? Du har inte funderat på stensarg o terrassplattor?

Vi hörs,

christian  <antman>

Utloggad Handyman

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Häljarp/Sverige
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Miami Pool Kidney 8,4*4,9
« Svar #16 skrivet: september 01, 2007, 07:07:29:29 »
Tjenare Christian,

Fråga på bara så kan vi säkert hjälpa varandra lite. Vi var först inne på att ha sten överallt men bestämde oss för trall för att vi ett uterum som ligger lite högre än marknivå, så pool och trall kommer i samma nivå som det. Det kommer bli ungefär 100 m2 trall, har inte bestämt oss för vilket träslag än. Jag kommer lägga in lite bilder under byggnationen så får du lite hjälp kanske.

Vi hörs

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Miami Pool Kidney 8,4*4,9
« Svar #17 skrivet: september 01, 2007, 08:40:28:28 »
Hej Christian,

Ang plattor eller trädäck så fundera över hur mycket du vill städa i och runt omkring poolen.
Ett trädäck med springor håller sig mycket renare än plattläggning. Det blir mindre jobb både i och runtomkring
poolen, sen är ju smaken som baken. Själv tycker jag att trä är skönare att gå på, det blir mindre kallt/varmt
och är mjukare mot bara fötter.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Pea

SV: Miami Pool Kidney 8,4*4,9
« Svar #18 skrivet: september 02, 2007, 09:22:24:24 »
jag kör med maxi 51 och den ökar betydligt mer än 0.5°. vi har iofs soltäcke men med pumpen inställd på läge 5.5 så håller den 31-32° i poolen. 25 tycker vi känns svinkallt, måste nog vara minst 30 ute och tryckande hett om det ska vara gott med 25. minst 28 men gärna 30 så kan man ligga i en stund :)

jag är supernöjd med att vi satsade på en vp direkt och hoppade över solpanelerna, grannen har bara solpaneler och deras pool växlar allt mellan 18-26° beroende på väder, men 26 har dom bara haft nån enstaka gång iår. med vp och bra isolering kan man hålla över 30 hela tiden även med en sådan sommar som iår.

givetvis så gör soltäcket en hel del men det låter inte som om er vp funkar så som den skall. kolla med leverantören.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Fia

SV: Miami Pool Kidney 8,4*4,9
« Svar #19 skrivet: september 08, 2007, 18:05:21:21 »
Hej Handyman, hur går det för er med bygget?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag