VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Poolbygge "Fear of the dark"!  (läst 17825 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jkrassman

Poolbygge "Fear of the dark"!
« skrivet: juni 16, 2007, 10:39:53:53 »
Så, då var det klart!

Nu ska vi bygga en egen pool och det har väl alltid varit lite av en dröm att få en egen pool! Budgeten är satt till max 60000, och då ska detta även inkludera någon typ av värmepump. Poolen som vi kommer bygga är av storleken 7,3 x 3,75 x 1,32 och av märket Dreampool series 9. Anledningen till att vi valde den poolen är att linern är mosaik tryckt - och vi tycker det ger ett lite flashigare utseende - samt att poolen inte har stödben då det är en ovanmarkpool. På så vis behöver vi inte gräva lika mycket.

Är det någon som har någon erfarenhet av Dreampool?

Grävningen kommer påbörjas veckan efter midsommar och allt är bokat & klart! Botten har vi tänkt oss så här efter en del "grävande" här på forumet.

Fiberduk / Singel / Fiberduk / Isolering / Stenmjöl / Mjuk matta


Värmepumpen blir en från Energisparbolaget och den är grymt billig. 9900:- för en 12kw med 2 års garanti. COP värdet är tyvärr lite lågt men för att hålla budgeten så kör vi ändå på den pumpen.

Nedan ser ni bilder på vart utgrävningen kommer ske.






Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2007, 11:35:41:41 »
Kan bli bra dette, skriver kan da jeg tror du vil får problemer med å holde din budget ::) men for oss med framdriftsbilder. Skal du ha trall rundt eller bare på ene siden?

Utloggad jkrassman

SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #2 skrivet: juni 16, 2007, 11:41:11:11 »
Det blir ett tralldäck runt hela poolen så den blir helt inbyggd!

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #3 skrivet: juni 16, 2007, 14:39:31:31 »
Hvordan har du fordelt kostnadene?
Graving   
Underlag (masse tilkjørt og leie av padda)
Isolasjon under
Isolasjon sider
Pool 
Pooldekke sommer
Pooldekke vinter
VP   10.000
VP frakt
Pump/filter/VP sokkel/bygg
Rørdeler       
Rør PEM
Slanger PVC
El tilkobling
Underlag til trall
Tralldekke
Festemiddel og trallskruere

= 60.000 ;)

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #4 skrivet: juni 16, 2007, 15:30:08:08 »
Usch.
Bidda vara riktig Krösa-maja...!

 ;D
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #5 skrivet: juni 16, 2007, 15:55:24:24 »
Vil bare at de tenker igennom prosjektets kostnader, da jeg synes 60 lapper er skit billigt og kan hende at det blir det ocså  :D

Utloggad jkrassman

SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #6 skrivet: juni 16, 2007, 22:31:54:54 »
Grävning = 3500:- Hyr minigrävare & minidumper och gör jobbet själv.
Underlag = 2500:- inklusive hyrning av padda.
Markisoleringen har jag redan liggande = 0:-
Isoleringen på sidorna beställde jag idag = 2500:-
Pool = 31000:-
Pooltäckning sommar ingår i poolen.
Pooltäckning för vintern tar jag en pressening till.
VP  =  9990:-
VP frakt = 600:-
Pump/filter/VP sokkel/bygg = 5500:-
Rördelar = 1500:-       
Rör PEM = ????
Slanger PVC = ???
El installation gör en kompis = 0:-
Underlag till trall har jag liggande = 0:-
Tralldäck har jag liggande = 0:-
Trallskruv & beslag 1000:-

= 58.090 :)

Hade jag inte haft tillgång till trall och markisolering så hade det nog skjutit iväg 10000:- till.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #7 skrivet: juni 16, 2007, 22:56:01:01 »
 O0 Med så mange 0,- så fattar til og meg jag hvordan du kan få det til for 60 lapper  ;) Den VP du har tenkt å bruke er nok fra samme spanske produsenten som den vi har montert. Regner med at varmeveksler som er med er i rustfritt stål/titan?

Utloggad Poolnicke

SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #8 skrivet: juni 17, 2007, 11:33:12:12 »
Det låter som en hårt pressad budget. Jag hade maximalt kunna pressa priset på mitt projekt till 100' kr. Nu blev det 150' då man fattar en del fel beslut under byggets gång.

http://www.feldt.se/pool/2007/budget_utfall.jpg

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad jkrassman

SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #9 skrivet: juni 17, 2007, 12:57:31:31 »
Jag noterade att du i din budget hade maskiner och annat. Jag är byggare och har allt sånt tillgängligt så där har jag inga kostnader. Altanen är redan byggd sedan förra året och den ska bara kompletteras med ca 25m2 och det har jag liggande. Jag återkommer med en komplett budget när den är klar!

Utloggad jkrassman

SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #10 skrivet: juli 13, 2007, 19:53:13:13 »
Så, imorgon lördag kommer grävaren och lastbilen för att göra en skön gropp! Här sprack min budget direkt. Hade tänk gräva själv med en inhyrd 1,5 tons grävare och köra massorna med en minidumper till grannen - men efter lite räknande så insåg jag att det skulle ta allt för lång tid. Så det blev till att hyra in kompetensen istället för att ta den internt!

Massakerade vår nästan nya altan idag och märkte ut gropen. Tror nog att grävkillen ser vart han ska gräva ;)

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #11 skrivet: juli 13, 2007, 20:26:34:34 »
Jag kan bara önska dig lycka till. Även jag fick in grävaren hos mig idag och de sätter igång att gräva på måndag. Hoppas att du inte behöver spräcka din budget för många gånger till men den är verkligen pressad.  ::)
Har du planerat något för att säkerställa ofrivilliga bad? Staket, polskydd,låsbarttak eller liknande. Om du inte har det så kan det nog vara ide att lägga till det också. <hmm>

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1700.0
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Gustavsson

  • Ska bygga Pumphus i sommar
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Bjuv
  • Antal inlägg: 392
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool är gött!
    • Visa profil
    • PROVISORISK SIDA
SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #12 skrivet: juli 13, 2007, 22:49:21:21 »
Det vart ett Himla tjat om budget.
Låt mannen bygga ifred.

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #13 skrivet: juli 14, 2007, 00:23:27:27 »
Det vart ett Himla tjat om budget.
Det var ju jkrassman som började prata om budget när han började denna strängen. Då vill han väl få någon reaktion på det han skriver.
Låt mannen bygga ifred.
Att han ska få bygga i fred tror jag inte vi kommer att tillåta. Utan skriv och berätta hur det går jkrassman.  ;)
Jag kan bara önska dig lycka till.
Eftersom jag själv ska bygga samtidigt så blir det interessant att följa även jkrassman:s bygge.

Nåväl. Solen är på gång igen, även hos oss i Skåne! <sol>
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad jkrassman

SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #14 skrivet: juli 14, 2007, 19:39:50:50 »
Så där ja - då stod grävkillen och lastbilssnubben vid dörren klockan nio i morse! Solen lös med full kraft och bättre väder kunde vi inte ha fått! Himla tur att jag lejde bort grävningen med tanke på dom stenarna som vi fick upp. Där kunde jag ha stått och petat med den tilltänka hyrgrävaren på 1,5 ton....Oavsett om budgeten sprack i det här skedet med 3000:- så var det värt varenda krona!

Det sista jag gjorde idag var att "raka" av bärlagret 8-16 som ligger runt 10 - 15 centimeter på fiberduk. Under den duken läg det fin fin "pinnmo". Inte helt lättgrävt med tanke på all sten.

Nu är det bara att vänta tills poolen dyker upp och det ska den göra i slutet av månaden.

Utloggad jkrassman

SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #15 skrivet: augusti 02, 2007, 20:11:53:53 »
De bidde ingen pool...de bide en grop ;)

Strul med leveransen av poolen - så nu kommer jag få en ersättningspool som på pappret verkar mycket bättre - med både tjockare liner 0,6 samt en pump på 0,75hkr istället för 0,45. Han från poolfixaren har lovat att leverera den till mig imorgon personligen. Ska bli kul och se om han håller det han lovar  :-\ Så nu blir det en Toscana 8*4,15*1,5m istället. Rackarns tur att jag grävde gropen extra stor nu när poolen blir bra mycket större..Närmare 16 kubik mer vatten att värma...

Angående min budget så kommer den spricka fett - då vi ska installera en VP till vår Nibe Fighter 360 för att värma både hus o pool. Men det får bli ett vårprojekt - lite bättre att sprida kostnaderna, för vi hinner inte med att bada i år.

Utloggad jkrassman

SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #16 skrivet: augusti 03, 2007, 16:45:35:35 »
Julafton!

Poolen har äntligen anlänt och det var en himla massa sköna paket att öppna. Det som förvånade mig var att sandfiltret var så humungus stort! 65cm i diameter, värsta krukan! Nu i veckan blir det till att isolera botten i gropen och återfylla med stenmjöl samt att vibba det i en shysst plan nivå. Söndagen nästa vecka är "bokad" för poolbygge...spännande!

Bifogar lite bilder på alla paketen!

Utloggad jkrassman

SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #17 skrivet: augusti 20, 2007, 21:20:28:28 »
Det var väl då själva f******annnnnn. Först beställdes en pool och efter drygt en månad så hade DHL slarvat bort den? Ytters tveksam till den förklaringen. Nåväl, vi fick köpa en större och bättre pool till ungefär samma pris och den skulle köras upp till oss fraktfritt. Det kändes helt okey och poolen kom som utlovat....

Jag började pickla med prylarna och då visade det sig att det saknades en mängd prylar, bla teleskop och vacuumslang. Efter ett par samtal så skickades de upp till oss. Skönt tänkte jag, nu ska jag kolla lite på skenorna så jag började lägga ut dessa på backen - men fick inte ihop det? Poolen blev alldeles för liten och tillslut misstänkte jag att det var fel pool. Efter några "jagande" samtal så fick jag det bekräftat. Vi hade fått fel pool....Men shit vilken soppa... Drygt 2,5 vecka senare så anländer ytterligare en pool och denna från danmark ,och nu verkar iallafall måtten stämma. Ska det vara så här? Har faktiskt aldrig varit med om något liknande "strul" projekt som det här! Nu saknar jag bara ett inlopp - men misstänker starkt att det saknas fler kopplingar...blandannat till pumpen - för inga av dom jag har passar i gängorna....Har mejlat två gånger på två dagar och inget svar :( Jag får väl behålla den första poolen som plåster på såren....Den lämnar jag inte tillbaka förräns allt är kopplat och klart....

En fråga dom här kopplingarna på bilden, dom ska enligt utsago passa med 2" avloppsrör men visst passar dom där i men det är inget som sluter tätt...Någon som har någon ide om vart dom ska sitta och hur sjutton ska rören passa i dessa?

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #18 skrivet: augusti 20, 2007, 23:21:58:58 »
De gråa ser ut att vara 50 mm kopplingar som används för att göra rördragningen inomhus mellan pump och filter!
Den vita är en insprutare!
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #19 skrivet: augusti 20, 2007, 23:30:18:18 »
Hos mig har de limmat alla skarvar. Annars blir det inte tätt.
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad jkrassman

SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #20 skrivet: augusti 21, 2007, 06:21:21:21 »
Okey, så man limmar kopplingarna...Är det ett sådant där lim som man brukar använda för att limma pvc-rör med?

Utloggad Janne G

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Väster om Kungälv
  • Antal inlägg: 184
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #21 skrivet: augusti 21, 2007, 07:46:29:29 »
Just precis. Det är PVC-delar du har på bilderna (de gråa).
Tangit är ett vanligt lim i sammanhanget. Använd även deras rengöringsvätska först sedan lim på båda delarna som ska limmas, sen trycker du ihop.
Har Leca-pool 6 x 3 x 1,2 med poolvärmepump Maxi 35
Bor: Väster om Kungälv

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #22 skrivet: augusti 21, 2007, 08:20:25:25 »
Husk at det limer ihop på 5 sek så du får ikke angrefrist  ;)

Gjør som Janne G skriver å bruk rengjøringsveska for å sikre at det blir tett.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #23 skrivet: augusti 22, 2007, 15:04:21:21 »
och välventilerat... Rengöringsvätskan är grymt stark, stog och fnittrade för mig själv efter stund i källaren  :D
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Utloggad pooleraren

SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #24 skrivet: augusti 22, 2007, 17:26:02:02 »
 >rulla< ja där e bra drag i den >rulla<

Utloggad jkrassman

SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #25 skrivet: augusti 22, 2007, 20:32:05:05 »
Kanon! Då har jag något att se fram emot  :D

Utloggad Fia

SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #26 skrivet: september 08, 2007, 18:08:58:58 »
Hej jkrassman, Hur långt har du kommit nu?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #27 skrivet: september 08, 2007, 18:55:03:03 »
hej krassman!
tror det går lika bra med aceton, de sa till mig att rengöra och riva upp med smärgelduk sedan tvätta med aceton, har fungerat bra.
1 liter aceton 40 kr
saludos carlos
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad jkrassman

SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #28 skrivet: november 29, 2007, 12:58:13:13 »
Hej jkrassman, Hur långt har du kommit nu?

Ja, en lång historia som går ....

Beställde en pool i mitten på Juni. Poolen skulle komma i slutet på Juli men ingenting hände. Efter samtal så visade det sig att poolen på något mystiskt sätt hade försvunnit i DHL distributionsled? Efter en del samtal och påtryckningar efter tracking nummer, etc, så erbjöds vi att köpa en annan pool som Anders hade på lager. Den var bättre och större enligt honom och vi slog till. Jag ifrågasatte om han verkligen hade den storleken på lager, eftersom saldot i webbshopen var noll. -Jodå, den fanns och det var tydligen en retur.

En vecka senare så anlände poolen och allt var frid & fröjd. Jag fick ingen direkt koll på poolen och tyckte att det var för lite bottenskenor. Jag la ut alla skenor på marken och då visade det sig att det var en mycket mindre pool han hade levererat. Med andra ord så hade han inte den storleken trotts att jag ifrågasatte detta? En ny pool skulle skeppas upp och det tog väl 2 veckor innan den anlände. Tur var väl det för nu fick jag en massa småsaker och tillbehör som inte följde med den andra poolen som med andra ord var inkomplett. En annan irriterande sak var att den här poolen krävde en helt annan konstruktion som kostade mig sju tusen kronor till i enbart matrielkostnad. Det informerade han mig inte heller om.

Jag gick igenom allt och började kolla vad som egentligen skulle ingå. Då visade det sig att jag saknade kopplingar till pumpen. Mejlade flera gånger och försökte ringa. Till slut ringde han upp och berättade att han svarat på mejlen, men jag hade då inte fått några. Jodå, kopplingarna var på väg. Veckan efter detta hämtade jag ut kopplingarna, som inte var rätt - såklart! Trots mina tydliga förklaringar så kunde han inte skicka rätt saker.

Gick igenom allt en gång till och insåg att det saknades mer prylar. Vacuumslang, städset etc. Mejlade och ringde igen och fick grejorna någon vecka senare. Fortfarande stod den första levererade poolen på gården och dom skulle komma och hämta den. Jag var på Bonaire och dök när dom hämtade den och min sambo var med när dom lastade i prylarna. Döm om min förvåning när dom tog sandfiltret? -Jaha, nu sitter jag här med en pool som inte är komplett och saknar sandfilter och kopplingar till pumpen. Jag har mejlat miljoner gånger känns det som, men inga svar. Det här har blivit en riktig surdeg. -Snacka om entreprenörskap i den lägre skolan! Jag är själv entreprenör och fattar mig inte på företagare som beteer sig på det här viset. Ska man överleva så gäller det för f** att se till att man har problemfria affärer och glada kunder.

-Om ungarna blev glada över poolen? -Kanske, om vi hade fått prylarna i tid så kanske det hade blivit några sommardopp. Som plåster på såren för allt så skickade han dessutom upp två uppblåsbara stoler som vi skulle ha i poolen. -Lite svårt att använda dom eftersom vi inte har en komplett & fungerande pool.

Köp inte pool an någon som inte "fixar" det ;)

Utloggad jjboy

  • www.2jo.se
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 517
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Bada när du vill!
    • Visa profil
    • Följ mitt bygge!
SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #29 skrivet: november 29, 2007, 16:15:01:01 »
Du har inte haft det lätt. Hoppas att det ordnar upp sig till slut och att ni får bada nästa sommar.  <sol>
Nu är poolen och stenar på plats.
En glasfiberpool 5*3,1*1,55 med tak, jetstream och värme.
Följ mitt bygge!
http://www.stensmar.se/fotoalbum/poolbygget/index.html

Utloggad Fia

SV: Poolbygge "Fear of the dark"!
« Svar #30 skrivet: april 13, 2008, 17:56:03:03 »
Hur har det gått? Fick du ihop en komplett pool till slut??
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan