VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun  (läst 14872 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad largab

SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #10 skrivet: juni 11, 2016, 21:48:53:53 »
Hej,
Jag drog mina inloppsrör genom trapp också. Men jag köpte 600 mm rör som passar direkt utan förlängning.
http://www.poolstore.se/p/ingjutningsror-till-inlopp-600mm-inutvandig-ganga-1-%c2%bd/


Poolgiganten

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #11 skrivet: juni 12, 2016, 16:21:14:14 »
Där ser man :o), visste inte att det fanns men dom var dyra, förlängningen på 400 blir perfekt de 2 steget på trappan är 400 så det blir inte så mycket utstick bakåt.

Sen känns det bättre att ha en riktig fog.

700 fick jag betala för 2 inloppsrör förlängda inkl trycktest och syra betning (vill inte ha några porer som det kan trycka ut vatten ur).

 
Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #12 skrivet: juni 12, 2016, 16:23:41:41 »
Lite stillestånd i helgen pga regn o blåst och tjänsteresa under veckan men hoppas på bra väder till helgen så kanske man kan få kantelement på plats och börja gjuta stolp till veckan efter.  :D
Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Utloggad Sundancer

SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #13 skrivet: juni 13, 2016, 09:54:39:39 »
Hej, tack för bra kommentarer.

Vi gjöt igår, gick väl förhållandevis bra, Var lite svårt att lägga rätskiva över för att kontrollera höjden pga armeringsjärnen.

Den andra missen var att vi gick på lite för tidigt med helikopterns ( Glättning ) och min käre far tyckte inte det var något problem så vart en grop på några cm, det svåra är att göra glättning vid rätt tillfälle, för mjukt så mjukas betongen upp under och för sent så tar det inte men kunder återställa det värsta och väntade 15 minuter så var det ok att köra igen.

Är en liten fördjupning på ett ställe nu och lite för högt där det tryckt upp men får slipa ner det och ev flytspackla gropen 5-10 mm på 1 kvadrat ca.

Vart helt ok vid armeringsjärnen också.

Sen har jag lämnat de rostfria inloppsrören från Pahlen för förlängning med 400 mm eftersom dom kommer gå genom trappan, det har diskuterats flitigt i andra trådar och dom flesta verkar satt koppling inne i trappblocket vilket jag vill slippa ( Ett orosmoment mindre att det skulle läcka, inte för jag tror det men ändå :o), har en plåtslagare här i byn som är en gud när det gäller rostfritt .

En fråga, kommer du köra inloppen i trappan? Vi funderar på att ha en hel trappa längs hela långsidan och funderar lite på var man monterar inlopp och breddavlopp då.
Egen pool sommaren 2017!

Poolbyggartråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12374.0

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #14 skrivet: juni 20, 2016, 15:37:49:49 »
Hej, nej jag kört trappa på kortsida men ska ni köra långsida borde det bli enklare då du fortfarande kan sätta inloppen på kortsida och utlopp/skimmer på motsatt kort sida. Verkar som den mest rekommenderade placeringen på rektangulär pool.
Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Utloggad Sundancer

SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #15 skrivet: juni 21, 2016, 00:00:45:45 »
Hej, nej jag kört trappa på kortsida men ska ni köra långsida borde det bli enklare då du fortfarande kan sätta inloppen på kortsida och utlopp/skimmer på motsatt kort sida. Verkar som den mest rekommenderade placeringen på rektangulär pool.

Jo... men, nej trappan kommer vara över hela ena kortsidan. Får bli att sätta utlopp på den andra kortsidan och sedan inloppen på varsin långsidan i närheten av trappan. De får bli riktade mot utloppet från respektive sida.
Egen pool sommaren 2017!

Poolbyggartråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12374.0

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #16 skrivet: juni 21, 2016, 14:18:37:37 »
Hej, för att få flödet bra i polen så rekomenderas det att ha inlopp mitt emot utlopp, du kommer ha trappa längs kortsida precis som jag, om du inte har någon som kan förlänga inloppsrör (Om du har rostfritt) så finns förlängning som det föreslogs tidigare

http://www.poolstore.se/p/ingjutningsror-till-inlopp-600mm-inutvandig-ganga-1-%c2%bd/

Jag skulle nog undvika att sätta inlopp på långsidor och utlopp på kortsida.
Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Utloggad Sundancer

SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #17 skrivet: juni 23, 2016, 09:20:45:45 »
Idag kom en lev från yapool.de.

Badu Speck Eco Touch Pro för knappt 7000 ink frakt, Bästa Pris för Pro varianten i Sverige som jag hittat är 11395 leverans tog ca 1 vecka från att jag registrerat order och betalat.

En liten besparing i alla fall  O0. ( O ja, det är internationell garanti  :D )

Gamla Eco Touch finns i Sverige från runt 7500 men då utan programmerbart varvtal ( bara 3 fasta lägen ).

Blir sugen på att också skaffa en sådan också! En fråga, kommer du köra 63 mm från breddavloppet?
Egen pool sommaren 2017!

Poolbyggartråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12374.0

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #18 skrivet: juli 08, 2016, 08:48:58:58 »
Var inne på 63 först men kommer nog köra på 50 mm på följande anledningar:

Anslutningar på breddavlopp / inlopp är "50" likaså anslutning på pump.

Många som har pump/filter mm 10-40 meter från pool och kört 50 slang tycker det fungerar utmärkt.

Jag tänker då snarare att det är bättre att köra 50 mm som det finns isolering till och isolera dessa, sen se till att det inte blir för stor nivåskillnad ( pump/sug höjd ).

Jag kommer ha mindre än 1 meters nivåskillnad
Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Utloggad swedjeep

  • kan man så gör man
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 49
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Tjällden 8X4 Gaveltrapp och rostfritt i Falun
« Svar #19 skrivet: juli 08, 2016, 08:56:35:35 »
Så äntligen var det dags, efter lite avbrott pga markjobb ( förberedelse för gräsmatta ) och en massa regn .

Väggblock började sättas igår, man klarar det ensam  O0 ;D visst väger blocken en del men det är ett bra träningspass, tror dock jag kör fram resten med traktorn så jag slipper bära dom över halva tomten och ner i gropen  :D

Det var för hårt i marken för att kunna sätta stolp och profiltråd så dubbla lasers gjorde jobbet enkelt. Men det var lite pyssligt trots att platta var väldigt bra så fick man sätta lite nivå distanser, väggblocken är ju heller inte mm precision så krävs lite justeringar.

Bygger pool.
Tjällden
4x8 med gaveltrappa.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag