CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Avstånd mellan pump och sandfilter  (läst 2291 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FlyHigh

Avstånd mellan pump och sandfilter
« skrivet: februari 21, 2015, 13:32:13:13 »
Hej

Vi har planer på att bygga om huset och då även garaget. I dag står vår poolpump nära poolen men vi har svårt att få ner ljudnivån till en "acceptabel" nivå.

Jag funderar därför på att flytta pumpen till garaget när vi ändå skall gräva och riva väggar.

Sandfiltret står dock väldigt bra där det står idag (gäller även värmepumpen men en står på ett annat ställe) och att flytta in det i garaget också känns som lite slöseri på garageplats.

Avståndet mellan pump och sandfilter skulle i så fall bli 10 meter.

Jag har sedan tidigare tänkt koppla pumpen till ett relä som jag står med ett lågvolts lösning för att kunna styra pumpen från andra ställen (tex bredavloppet när man vill tvångsstyra för dammsugning) men även ha en liten mer intelligent lösning (mini plc) för när värmepump osv skall köra.

Pumpen kommer i så fall stå lägre än idag och den står redan under vattennivån.

Vilka problem tror ni jag kan/kommer få?
Något jag måste tänka på?

/Erik S
Byter ut rund 3m ovanmarkspool mot nedgrävd 6*3 plåtpool med romansk trappa våren/sommaren 2013. Länk till vår byggblog finns i min profil.

Poolgiganten

Utloggad suezen

SV: Avstånd mellan pump och sandfilter
« Svar #1 skrivet: februari 21, 2015, 15:05:22:22 »
Bör inte vara något problem. Men tänk på att du vill kunna starta/stänga av pumpen från platsen där sandfiltret är. Så du slipper springa fram och tillbaka till den när nu ska ändra läge på sandfiltrets ventil för backspolning etc.

Det är förmodligen just den möjligheten du menar med att "styra pumpen från andra ställen" och i så fall är filtrets ställe ett sådant.

Utloggad Erica

SV: Avstånd mellan pump och sandfilter
« Svar #2 skrivet: februari 21, 2015, 17:50:45:45 »
Välj bara inte för klen slang så att du får en massa tryckfall. Bör vara PEM 50 mm minst, delvis förstås beroende på hur kraftig pumpen är.

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Avstånd mellan pump och sandfilter
« Svar #3 skrivet: februari 22, 2015, 11:26:59:59 »
Hej! Är inte just det som kan bli problemet om filter står långt från pumpen?
Blir det samma tryck igenom?
Jag har jetstream som är monterad med 2" slang och står precis bakom pool.
Det var för att det annars skulle just inte bli den riktiga skjutsen på vattnet enligt
min poolleverantör som är mkt kunnig inom området.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag