VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: PP pool  (läst 22233 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: PP pool
« Svar #10 skrivet: juni 13, 2014, 08:39:04:04 »
Vi har en inomhuspool, alltså väldigt lite UV. Den är gjuten i betong och målad och färgen bleks på precis samma sätt, vilket måste bero på kloret. Effekten blir i vattenytan, så samverkan med luftens syre spelar säkert in också. Som Rickard skriver så får man så här på alla plastpooler och pooler med liner (eller målning). Vi hade linerpool för många år sedan, såg samma effekt där. Om det stämmer att man på en PP-pool kan få fram färgen igen, som LivingQuality skriver, så är ju detta en fördel. På en liner eller ett färglager lär man inte kunna göra så. Men visst, kakel är naturligtvis ett helsäkert kort vad det gäller den biten, dock finns då andra problem med risk för lossfrysning om poolen är utomhus. Och kakel fungerar ju bara på betongpooler - stommen måste vara helt stum.

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: PP pool
« Svar #11 skrivet: juni 13, 2014, 09:26:42:42 »
Ny protest från undertecknad!

Man kan inte bara säga att det blir så här på alla pp och linerpooler utan att ta in tidsaspekten i detta.

NÄR är det ok att det blir såhär?

Efter ungefär 2 år har jag inte minsta lilla spår av rand på linern. Jag skulle bli jäkligt besviken om det blir spår av denna typ innan linern är 10 år.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: PP pool
« Svar #12 skrivet: juni 13, 2014, 14:49:03:03 »
Samma här. Vi har ingen rand, vi är inne på fjärde säsongen nu (tror jag, fler än en i alla fall).

Att det blir vid kanten på vattnet är väl för att det är där kloraminerna går upp i luften och bildar saltsyra, det är ju det som sticker i ögonen och luktar klor.

Fundering, det kanske inte är hög nivå på fritt klor, utan hög nivå på bundet klor som orsakar blekningen.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: PP pool
« Svar #13 skrivet: juni 13, 2014, 16:19:44:44 »
Gemensamt för Mathias och Erik är att ni har pooltak, kanske det spelar in?
Mindre UV än de som kör med bubbelplast?

På vår linerpool hade vi blekt rand redan första sommarn, men som sagt, jag upplever att den följer med vattennivån, det blir alltså inte värre med åren utan är rätt stabilt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad psau

SV: PP pool
« Svar #14 skrivet: juni 13, 2014, 17:13:20:20 »
Är inne på andra året med nya linern och ännu ingen tendens till blekning I vattenranden, håller med MattiasS att jag blir besviken om det skulle bli rand de första åren...

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Rasmus

SV: PP pool
« Svar #15 skrivet: juni 14, 2014, 09:47:40:40 »
Det vita är under vatten och enligt leverantör av plast och Niveko så har jag klorat för mycket och detta tillstyrker Söderrogård som sålt den! Vi var ett gäng på 7 stycken som köpte pool samtidigt och vi är " tydligen " ALLA lika dåliga på att klora våra pooler. Så nej. Jag tror inte det beror på UV. ovan vattnet är det klarblått. PP pollerna tåler tydligen inte klor helt enkelt.

Har du koll på ungefär hur högt du har legat i klor?
PP-pooler, iallafall Nivekos, skall ju ha ganska så lågt, har för mig att det står 0,3-0,6 i instruktionsboken. Jag blev lite överraskad när jag läste den. De flesta testkit och stickor brukar ju säga att det skall vara minst 0,6.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: PP pool
« Svar #16 skrivet: juni 15, 2014, 16:16:38:38 »
Gemensamt för Mathias och Erik är att ni har pooltak, kanske det spelar in?
Mindre UV än de som kör med bubbelplast?

På vår linerpool hade vi blekt rand redan första sommarn, men som sagt, jag upplever att den följer med vattennivån, det blir alltså inte värre med åren utan är rätt stabilt.

Men ni har väl poolskydd? Kan inte se att pooltak skulle skydda mer mot UV-strålning än vad ett poolskydd skulle göra. Båda sorterna är väl över poolen ung. lika mycket gissar jag på. Vi drar ju bort taket när det är fint väder och vi är hemma, kan vara utan tak hela dagar.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Tobbelu

SV: PP pool
« Svar #17 skrivet: juni 16, 2014, 10:48:05:05 »
Hej

Ett litet inlägg i debatten....I grund och botten måste det vara varje poolägares egna ansvar att se till att klorhalt/ph  mm är korrekt.  Det är ungefär som att beställa en svart ytterdörr i söderläge och inte behandla den och också bortse från riskerna medblekning i solljus. När dörren sedan bleks  kan man inte skylla på leverantören. Har man haft en enormt hög klorhalt i sin pool en längre tid så tror fasen att den bleks, oavsett liner, pp eller glasfiber. Då är det dessvärre inte tillverkarens ansvar. Anser iaf jag. Det var bl a pga blekriskerna i en blå pool (oavsett tillverkare) som jag själv valde en vit.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: PP pool
« Svar #18 skrivet: juni 16, 2014, 11:34:16:16 »
Det finns väl inget i hela denna historia som tyder på att ägarna skulle haft hög klornivå under lång tid?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ProfessorP

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Borås/Sverige
  • Antal inlägg: 45
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • Mina poolproblem
SV: PP pool
« Svar #19 skrivet: juni 27, 2014, 17:39:04:04 »
Jag har en linerpool med ena sidan stort sett ständigt i sol och den andra i skuggan följaktligen. Solsidan har en tydligt vit rand, medan den andra sidan inte har det. Därav drar jag slutsatsen att solen har betydelse för dess uppkomst. Höjer man vattennivån syns den inte och jag vill minnas att den var borta i höstas när jag vinterstängde poolen.
JF storpool 3,6x7 m
0,5 hkr Brilix cirkulationspump
45 kg sandfilter m glas
Powerline poolvärmepump
Min poolsida: http://flensburgs.se/poolen.html

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan