VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hund i pool?  (läst 14869 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hoberg

Hund i pool?
« skrivet: mars 27, 2015, 10:18:27:27 »
Ny här på forumet. Vi har bestämt oss för att bygga en pool  :) men vi har fyra Rottweiler... så frågan är vilken pool man ska välja. Har sökt bland tidigare trådar med liknande frågeställning men undrar vad ni har för erfarenheter? Två av hundarna lär bli mer eller mindre omöjliga att hålla från poolen när pooltaket inte är fördraget... Liner känns inte som det kommer hålla länge eller? Hur repkänslig är PP?

Varför simma med delfiner när man kan bada med Rottweiler  ;D

/Henrik

Poolgiganten

Utloggad Rasmus

SV: Hund i pool?
« Svar #1 skrivet: mars 27, 2015, 10:50:14:14 »
Som nämnts i tidigare trådar skall man nog undvika liner om man kommer att ha badande hundar.
Har själv PP-pool och tror säkert att hundar kan repa den, å andra sidan är det ju inte lika illa som om de river igenom en liner, mer en kosmetisk grej om man ens ser det. I Värsta fall kan man ju slipa bort dem. Utan att ha testat själv så borde väl kakelpool vara bäst om man är rädd för hundar som repar.
PP-Pool 3,5x7 från SöderroGård.
GullbergJansson PACW1V-15
http://poolbygget.wordpress.com/

Utloggad Gerry

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 13
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Livsnjutare :)
    • Visa profil
SV: Hund i pool?
« Svar #2 skrivet: mars 27, 2015, 11:48:53:53 »
Har en kaklad pool & har Amstaffar som badar i tid & otid, har ingar som helst problem.
Vet folk som har liner pool som badat med hund, blir rätt fula märken efter som drar klorna mot linern på väg upp..   <sol>

//Gerry
« Senast ändrad: april 27, 2015, 11:03:55:55 av Gerry »
Kaklad betongpool 4*6, djup 1,6m.
Pooltak Klasik-proscilla
Värmepump: G & J P20
Ph/klor regulator: Autodos 2000

Utloggad Erica

SV: Hund i pool?
« Svar #3 skrivet: mars 27, 2015, 13:44:43:43 »
Jo gjuten betongpool klädd med kakel lär vara det säkraste. det repar inga klor igenom. Liner låter lite riskabelt. Det kan bli mycket krafsande om de skall upp och även om hundars klor inte är vassa som hos katter så väger ju oftast hundar mer än en katt och de är starkare dessutom.

Ett annat problem om man badar med hundar är att en del hundar simmar ut till matte/husse och försöker ta sig upp på axlarna - kan ge rejäla rivmärken, särskilt om de inte kommer upp utan håller på och krafsar för att nå målet.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hund i pool?
« Svar #4 skrivet: mars 27, 2015, 15:29:14:14 »
Ingen annan än jag som tycker att det känns lite äckligt?  <dontkn>
Tror nog inte att jag skulle vilja bada i en pool där 4 rottweilers då och då tog sig sig ett bad...
(Förstår att det är frivilligt och att ägarna bestämmer hur poolen skall användas, men ändå...)

Men då är jag inte heller någon hundvän.

När det kommer till materialval så borde kalkel vara det bästa, men det är väl rätt frostkänsligt.
Hur funkar det för dig Gerry, låter ni er pool frysa eller ser ni till att den är plusgrader året runt?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Hoberg

SV: Hund i pool?
« Svar #5 skrivet: mars 27, 2015, 15:53:42:42 »
Rivmärken på en själv är nog inga problem, de två som gillar att bada är vana att simma och håller inte på och klättrar på en. Brukar både motionssimma och paddla kanot med dem bredvid.

Trappa är också ett måste då 40 kg blöt hund inte är rolig att lyfta.

Överdimensionerat reningsverk är ett krav, men jag låter inte skitiga hundar bada... Men hos oss skulle man nog inte stå ut en sekund om man inte gillar hundar.  >rulla<

Kakel... hmm får fundera på det. Känns som det kan bli mycket jobb med skötsel. Det var därför jag lutade åt plastbalja men om det inte heller håller måttet får man väl tänka om.

Tack för svar.

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Hund i pool?
« Svar #6 skrivet: mars 27, 2015, 17:17:53:53 »
På djursjukhusen brukar de ha pooler helt i rostfritt. Kostar nog en slant :D
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erica

SV: Hund i pool?
« Svar #7 skrivet: mars 27, 2015, 18:14:14:14 »
På djursjukhusen brukar de ha pooler helt i rostfritt. Kostar nog en slant :D

Ja en "steel pool" vore kanske ett alternativ - troligtvis biligare än en gjuten + kakel om man inte gör jobbet själv.

Citera
När det kommer till materialval så borde kakel vara det bästa, men det är väl rätt frostkänsligt.

Frostkänsligt eller inte, beror nog mycket på hur man hanterar det. Jag kan tänka mig att det kan bli problem uppe i Rickards trakter där man har kyla av ett slag som vi aldrig ser här i södra Sverige. Här nere skulle jag om jag hade en kakelpool utomhus se till att isolera den riktigt väl både åt sidorna och nedåt, täcka med t.ex. frigolitskivor för vintern, sedan presenning och plåtar. Då behöver man bara tillföra en mycket måttlig värmemängd för att hålla poolen frostfri hela vintern och slipper alla problem med ev. lossfrusna plattor, sönderfrusna pooldetaljer m.m. Vi hade tidigare en utomhuspool som vi gjorde så med och det fungerade perfekt. När vattnet blir kallt stoppas algtillväxt m.m. och vi körde bara cirkulation/filtrering då och då. När våren kom var det bara att täcka av och köra. Vattnet höll sig friskt.

Vad det gäller det hygieniska så varierar väl synen på hundar och andra husdjur rätt mycket. En del hundvänner delar säng med hundarna, pussar dem, låter dem slicka i ansiktet o.s.v. , andra skulle aldrig kunna tänka sig detta. En av våra grannar har hundar men har dem alltid ute i hundgården. Om man planerar en pool där hundbad blir ett stort inslag bör man nog överdimensionera filterdelen - de flesta hundar släpper ju hår m.m. som kommer att sätta igen systemen i varierande grad. Om man inte duschar och schamponerar hundarna före varje bad så bör man nog också höja klornivån en bit för att vara säker på att hålla vattnet väl desinficerat. Men hur är det med hundar i vatten - är de "rumsrena" där eller inte ? Jag vet att det är mycket ovanligt att spädbarn bajsar i vatten, däremot så kan de kissa. Vad gäller för hundar ?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hund i pool?
« Svar #8 skrivet: mars 28, 2015, 01:41:39:39 »
Vår jycke badar jätteofta i vår pool. Vi har platslagd liner som är lite tjockare och armerad. Hittills har jag inte sett några märken i linern. Han vet var trappan är och simmar dit tills han bottnar, sedan kliver han upp. Tar nog med sig 10 liter vatten varje gång han kliver upp, han har tjock päls.

Jättebra motion och för att få mer rörlighet, han fick diagnosticerad kraftig artros när han var fyra (syntes väldigt väl på röntgen), han är elva och ett halvt nu.

Det mesta av hans hår som släpper fastnar i filterkorgen i breddavloppet, blir som en filtermatta där. Sedan sitter en del i filterkorgen i själva pumpen. Vi har bara vanligt filter, men vi har å andra sidan bara en hund. Men han har nog mer päls än en rottweiler.







« Senast ändrad: mars 28, 2015, 01:46:46:46 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: Hund i pool?
« Svar #9 skrivet: mars 28, 2015, 12:11:16:16 »
Jag skummade nyligen igenom boken Badhus, Strategiska frågor och ställningstaganden.

Bilaga 2 har rubriken Viktiga bakterier och parasiter som kan hota badgäster.

Där beskrivs kort:

Pseudomonas aureginosa
Cryptosporidium
Mykobakterier
Legionella

De första tre är ganska eller helt tåliga mot klor. Jag skulle aldrig släppa ner en hund i vår pool, speciellt inte efter att ha läst om nämnda bakterier.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan