Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hund i pool?  (läst 14871 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hund i pool?
« Svar #10 skrivet: mars 28, 2015, 13:16:35:35 »
Om de finns på hunden skulle man ju bli exponerad för dem även när hunden ligger i soffan, i sängen, man kramar hunden m.m. Ser ingen större skillnad mot när de badar faktiskt. Eller är det något jag missat?
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Hund i pool?
« Svar #11 skrivet: mars 28, 2015, 16:29:41:41 »
Jag skummade nyligen igenom boken Badhus, Strategiska frågor och ställningstaganden.

Bilaga 2 har rubriken Viktiga bakterier och parasiter som kan hota badgäster.

Där beskrivs kort:

Pseudomonas aureginosa
Cryptosporidium
Mykobakterier
Legionella

De första tre är ganska eller helt tåliga mot klor. Jag skulle aldrig släppa ner en hund i vår pool, speciellt inte efter att ha läst om nämnda bakterier.

Då dessa inte är hundspecifika så kanske du skall undvika badande i bassängen över huvud taget.  ;)

Gällande Pseudomonas Aureginosa som är en jordbakterie så skall man undvika att få jord i bassängen. P.A.brukar ju upptäckas genom att de badande får hudutslag och då p.g.a. de badande springer omkring runt poolen och drar med sig jord in i den. I alla fall när det gäller utomhusbassänger.

Utloggad TommyC

SV: Hund i pool?
« Svar #12 skrivet: mars 28, 2015, 17:04:45:45 »
Jag har ingen som helst erfarenhet av såna problem men jag gissar att det är mycket större risk att en hund drar med sig partiklar som innehåller bakterier än att människor gör det, speciellt om man duschar före bad. Temperatur på runt 30 grader är gynnsamt för bakterier att växa i. Om man inte har några sår och inte får i sig något vatten så blir man förmodligen aldrig smittad men får man problem så går det nog att hålla sig för skratt. Om någon badande har nedsatt immunförsvar gäller det att vara extra noga. Barn är förmodligen mer utsatta än vuxna.

Det finns ju hur mycket som helst att läsa i ämnet t ex http://www.folkhalsomyndigheten.se/pagefiles/12930/bassangbad-halosrisker.pdf

Det brukar skrivas här ibland om olika publika bad som får stängas p g a för höga bakteriehalter. Det är nog klokt att vara försiktig även om riskerna kanske inte är så stora. Vem kan bedöma det?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Hund i pool?
« Svar #13 skrivet: mars 28, 2015, 23:20:52:52 »
Citera
Gällande Pseudomonas Aureginosa som är en jordbakterie så skall man undvika att få jord i bassängen. P.A.brukar ju upptäckas genom att de badande får hudutslag och då p.g.a. de badande springer omkring runt poolen och drar med sig jord in i den. I alla fall när det gäller utomhusbassänger.

En vanlig källa till att få jord i poolen (förutsatt att det är en utomhuspool förstås) är barnens leksaker. Man leker med t.ex. en boll, bollen hamnar i rabatten, tillbaka i poolen o.s.v. När vi bodde i USA hade vi en poolregel att om en boll hamnade utanför poolen fick man inte ta i den igen förrän den tvättats. Barn som springer och stojar i trädgården och knuffar varandra i poolen är en annan källa. Har de då typ gympaskor så fastnar ofta jord i sulorna och hamnar sedan i poolen. Man kan minska rejält på de här riskerna genom att inte ha gräsmatta eller rabatter alldeles intill poolen.

Hundar krafsar ju ofta i jord, och om man inte sedan tvättar tassarna på dem lär de nog få med sig jord i vattnet också.

Sedan är det ju väldigt olika hur folk sköter sina hundar. En del är noggranna, tvättar och schamponerar hundarna med täta intervaller, andra gör det kanske en gång om året... Märker man att en hund luktar hund väldigt mycket så kan man misstänka det senare.

I offentliga pooler får man ju aldrig låta djur över huvud taget bada. När det är en privatpool så gör man ju som man själv känner för. Själva har vi bara akvariefiskar och de får ju inte simma i poolen :)  När vi bodde i USA var det en familj där som ville skaffa en SÄL som husdjur och ha den i poolen, men de fick rådet av experter att det var omöjligt att hålla badvattnet tillräckligt rent och att samtidigt få sälen att trivas.

Utloggad Steffe

SV: Hund i pool?
« Svar #14 skrivet: mars 29, 2015, 16:58:10:10 »
Vid offentliga bad så får man planera de omkringliggande miljöerna rätt så att det minimerar risken med jordbakterier i bassängen.

Gällande t ex cryptosporidium så är handlar det mer om tex systemuppbyggnad. Vill man t ex att barnbassängen skall gå på samma reningssystem som motionsbassängen osv.

Utloggad Hoberg

SV: Hund i pool?
« Svar #15 skrivet: mars 29, 2015, 20:34:09:09 »
Oj, tack för svar från alla! Trevligt med ett aktivt forum.

Det blev visst mer om bakterier än hållbarhet på poolerna  O0 Visst finns det risker men jag utsätts nog för dem lika mycket inomhus med hundarna ändå. En kommentar om lukt, en hund som luktar "hund" kan vara nybadad... ta Schäfer som ett exempel på en sådan ras som ofta är så.

Men tillbaka till ämnet: Vad tror ni om en PP pool? Har den en Gelcoat som glasfiber poolerna? Hur känslig är Gelcoaten? Kan man fylla på med extra Gelcoat om det blir ytliga repor?

Började räkna på en kaklad pool men gav upp när det blev mer 600 tkr och då var pool omgivningen inte medräknad. Med det priset får jag nog låta bli en pool... Rostfri pool har jag sett i en träningshall, det skulle funka men har inte sett någon som säljer det.

/Henrik

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Hund i pool?
« Svar #16 skrivet: mars 29, 2015, 21:01:37:37 »
Här har du en länk till några som säljer rostfria pooler.

http://www.steelpool.se/bassanger/privatpooler/
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Hoberg

SV: Hund i pool?
« Svar #17 skrivet: mars 29, 2015, 21:20:17:17 »
Tack gadden! Det där känns mer intressant. Nu får jag läsa på vad gäller underhåll etc.

/Henrik

Utloggad Erica

SV: Hund i pool?
« Svar #18 skrivet: mars 29, 2015, 21:59:24:24 »
Oj, tack för svar från alla! Trevligt med ett aktivt forum.


Började räkna på en kaklad pool men gav upp när det blev mer 600 tkr och då var pool omgivningen inte medräknad. Med det priset får jag nog låta bli en pool... Rostfri pool har jag sett i en träningshall, det skulle funka men har inte sett någon som säljer det.

/Henrik

När det gäller betonggjutna, kaklade pooler så är en väldigt stor del av det hela ren arbetskostnad. Materialet i sig självt kan man köpa till rimliga priser om man jagar lite. Kan man göra jobbet själv hamnar man inte på några sådana summor som i din beräkning. Men det går många arbetstimmar, inte minst till formsättning och armering inför gjutningen. Vi orkade till slut inte med att kakla poolen efter allt slit så den blev målad i stället, men då hade vi slitit hårt i många månader för att bygga själva poolen. Efteråt har vi ångrat att vi inte kaklade, kanske får det bli en framtida "upgrade" när vi ändå måste måla om.  Man får absolut inte fuska vid formsättning, armering och gjutning - då är risken stor att man får en läckande pool. Men i vårt fall gick allt bra och vi fick en tålig och stabil pool som håller absolut tätt och där vi inte behöver oroa oss för eventuella punkteringar eller liknande.

"Jag har sett ett par "steel pools" i verkligheten, en på en utställning och en vid en villa. Jag tror nog det kan vara ett alternativ i ditt fall. Vet inga priser direkt men det lär bli billigare än en gjuten och kaklad pool om du inte kan eller vill göra jobbet själv. Hundsäkra lär de väl vara i varje fall.

Om du har en liner-pool men ändå vill låta hundarna bada kanske det går att hänga ned någon slags skydd, som en extra "skyddsliner" en bit under vattenytan. Längre ner kan ju klorna inte göra hål, problemet är väl om de krafsar när de vill upp.

PP-pooler har ingen gelcoat. De är ju gjorda i en plast som inte skall behöva sådant. Ingen hund lär kunna punktera en sådan, men hur reptålig den är har jag ingen aning om. Ev. skador på en PP-pool skall nog bara poleras bort, jag tror inte att man brukar fylla i på något sätt så länge som det bara handlar om repor och inte hål eller liknande.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hund i pool?
« Svar #19 skrivet: mars 30, 2015, 15:45:26:26 »
Annars kan du väl höra med de som platssvetsar tjockare armerad liner, de har säkert erfarenhet av de där frågeställningarna.
PP-pool har ingen gelcoat, de är genomfärgade plastbaljor som alldeles säkert håller för hundar.
Sen om det kan tänkas bli lite repor är en annan sak, men är det sååå farligt med lite smårepor egentligen?
Ofta är ju hundarna rätt bra på att slita på både bilar, hus och annat som kostar hundratusentals kronor utan att ägarna ser så allvarligt på de skador som uppstår på deras ägodelar?
Har man fyra rottisar så ser nog bilen inte så trevlig ut...
Eller parketten, eller plastmattorna, eller heltäckningsmattorna, eller dörrarna, eller de låga fönstren i vardagsrummet...  ;)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan