VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygger pool, men fastnat på några punkter, med inlopp samt trappans storlek.  (läst 10049 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kriicka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Pool byggsats ja, färdig nej.
    • Visa profil
    • www.kriicka.com
Hej!

Håller på och bygger en pool, pool satsen är köpt av stor pool leverantör lokalt här på orten.
Jag tror själva pool modellen går under namnet Thermopool eller Durapool.
Tyvärr verkar dom vara bättre på att sälja än att hjälpa till med hur vi ska göra och varför.
Tänkte att det kanske finns några här som redan har löst problemen flera gånger.

Först så undrar jag hur vet man hur många skimmer man ska ha och hur många inlopp.
Vi har fått med en skimmer samt två inlopp, men hittar inget om hur man ska placera inloppet.
Leverantören har sagt att man kan placera inloppen på många olika vis, men vad är bäst? Ska man ha ett eller två, Står ett i manualen. Men i lådorna med material finns två inlopp.

Nummer två är gällande trappan som ska monteras i hörnet på poolen.
Det står i dokumentationen att man ska mäta trappans bredd sedan lägga till 110mm.
Då har man storleken man ska ta upp hålet i frigolit blocken. Men vad är det som är 110mm för nått?

//Kriicka

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Kolla MathiasS byggtråd så får du många svar på dina frågor.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Skimmern sätts normalt på den kortsida som ligger i den riktning som det huvudsakligen blåser när ni badar.
Ofta är det sydliga vindar när poolen används, så på norra kortsidan är mitt generella råd, men det kanske kan variera på var i landet, hur poolen är vriden, och hur byggnaderna påverkar vinden.
Skimmern har ju som uppgift att rean ytvatten från gräs, löv, flugor, hår och annar som flyter i poolen när den är öppen, så därför skall den helst vara i "vindriktningen".

Två inlopp är rätt standard i en pool upp till i vart fall 4 X 8 meter, blir dom större så finns en del som menar att det bör vara 3 inlopp och 2 utlopp.

Det där med trappen har jag inget svar på, men det skulle ju kunna vara några montagedetaljer som bygger 110 mm på sidan om själva trappen?
Det går väl knappast fästa trappen i frigoliten?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
Vi har fått med en skimmer samt två inlopp, men hittar inget om hur man ska placera inloppet.


Hej, om inget specifik anledning finns till annan placering så är rekommendation från Chemoform för en 8x4m pool att två inlopp används, och de placeras på kortänden 45cm ned från ovankant och 80cm in från respektive sida.

Skimmern monteras som standard i mitten på motstående kortsida med ovankant 5cm ned från ovankant. (Här brukar vissa vilja sätta denna högre/så högt som möjligt för därigenom kunna ha högre vattennivå. Beroende på skimrens utformning får du avgöra exakt mått från ovankant)
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
Monteringsanvisning för Thermopool finns här och förklarar en hel del:
Monteringsanvisning%20Thermopool%20140612_webb.pdf
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad kriicka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Pool byggsats ja, färdig nej.
    • Visa profil
    • www.kriicka.com
Erik N: Tack för tipset om MathuasS byggtråd, fanns mycket nyttigt i den.

Rickard: 10x5 är denna modell vi bygger nu. Man fäster två reglar i hörnet på frigolitblocken, därefter gjuter ihop det. Och skruvar sedan fast trappan i reglarna.

Castrol: Monterade skimmern i mitten på norra kortsidan.

ByggaNytt: Stort tack för den där Monteringsanvisningen, den var tusen gånger bättre än den vi fått av firman i Norrköping.

Efter fler påstötningar med dom som sålt byggsatsen, så verkar det som 110mm måttet i våran manual är fel. Därav att vi inte fått ihop vad dom menar. Så sakta så går det åt rätt håll.

I vårat fall finns inga rekommendering på dränerings rör i poolen. Hur har ni andra gjort? Jag såg någonstans att någon borrat fyra hål i plattan. Jag är lite inne på att borra hål ut, Så man kanske kan se om något skulle börja läcka, så man har typ ett eller flera dräneringsrör, så om det kommer flera liter om dagen, så är något trasigt!

Undrar lite om alla kopplar sugskaftet/smutssugen för att rengöra poolen till skimmern, eller är det någon som gör ett extra rör för att koppla till?

Utloggad TommyC

Någonstans har jag sett en separat anslutning till bottensugen. Jag tror att det var i någon av Haywards dokument. Jag tror på att bygga så enkelt som möjligt (men inte enklare) så att det är minsta möjliga mängden felkällor och krångel/underhåll i framtiden. Jag har inget problem med att fylla slangen med vatten (håller mot ett utlopp med skimmerplattan monterad) och snabbt lyfta skimmerplattan ner i skimmern. När jag har sugit färdigt så lyfter jag andra ändan av slangen så den suger luft. Det hörs när luften är framme vid skimmern och exakt då går det väldigt lätt att lyfta skimmerplattan innan luften sugs ner mot pumpen. Enkelt och smidigt samt minimalt med prylar. Vill man krångla till det så kan man köpa en robot. Med pooltak är behovet av städning minimalt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
Städning gör jag i princip samma som Tommy. fast jag är inte så noga med exakt när det kommer luft till bräddavloppet att lyfta slangen då jag inte har några problem med att cirkulationen avluftar sig självt hos mig. Mer tur än skicklighet, men vattennivån är ung. i mitten på min knorr innan pumpen så den matar på sig självt dit och sedan har pumpen inga problem att lösa resten.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
I vårat fall finns inga rekommendering på dränerings rör i poolen. Hur har ni andra gjort? Jag såg någonstans att någon borrat fyra hål i plattan. Jag är lite inne på att borra hål ut, Så man kanske kan se om något skulle börja läcka, så man har typ ett eller flera dräneringsrör, så om det kommer flera liter om dagen, så är något trasigt!

Klart att du skall dränera väl runt poolen om du har sådana markförhållanden. Det blir väääldigt dyrt att värma poolvatten + grundvatten!

Dräneringsslangen ligger i makadamen och under plattans nivå:


Ner i dräneringsbrunn:


Fiberduk, makadam, pordrän (överkurs) och ev. vatten kommer att rinna ner i makadam/dräneringsrör/dräneringsbrunn:


Borra hål i plattan görs lämpligen i varje hörn så att ev. (kondens)vatten bakom linern kan rinna ut i makadamen under poolbotten.


Från monteringsanvisningen:
« Senast ändrad: juli 01, 2017, 17:59:16:16 av ByggaNytt »
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad kriicka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • Pool byggsats ja, färdig nej.
    • Visa profil
    • www.kriicka.com
Tack TommyC och Erik N.
Då skippar jag extra inlopp för slang. Kan ju vid behov sätta en anslutning på trallen.

ByggaNytt: Det var inte dräneringen runt poolen jag tänkte på, för där blir det grus, fiberduk och slang i likhet med dina bilder. Nu tänkte jag mer på om pool linern, börjar läcka. För det vattnet kommer ju stanna mellan linern och frioliten. Såg att du skrivit att man kan borra fyra hål i plattan, men jag tänkte att man kanske kan få ut det synligt, Så det går att se om det rinner ut flera liter om dagen. Har bekanta som haft problem med duk som spricker. Kanske kan vara idé att ta ut ett 16mm VP rör på den sidan av poolen som inte fylld.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan