CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Betalning innan leverans Hydropool  (läst 5281 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Betalning innan leverans Hydropool
« Svar #10 skrivet: september 13, 2017, 04:36:22:22 »
Eftersom jag ALDRIG betalar några större belopp i förskott till hantverkare eller produktleverantörer har jag några gånger hamnat i ett låst läge.

Antingen har vi då varit överens om att vi inte kan komma överens ( jag bestämmer vem jag handlar av och säljaren bestämmer försäljningsvillkoren) eller så har vi hittat ett sätt att betala i direkt anslutning till leveransen av varan. Har jag köpt tjänst på timme har jag betalat per dag i efterskott. Har jag köpt produkter betalar jag direkt vid leverans när jag håller i varorna.

I detta fall låter swisch som det självklara alternativet.

Det är oerhört riskfyllt för konsumenter att betala i förskott så det är rätt att avstå affären hellre än att göra det. Att detsamma även kan gälla säljande part ska man inte bry sig så mycket om mer än att förstås försöka hitta en lösning som båda kan acceptera, utan att förskottsbetalning sker.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Betalning innan leverans Hydropool
« Svar #11 skrivet: september 13, 2017, 09:46:42:42 »
Risken att en kund inte betalar är många gånger större än att ett företag inte levererar vad de lovat.
Jag själv säljer t.ex. inte till privatpersoner utan att få betalt innan jag skickar varorna, vill kunden absolut vara säker på att få ett paket så finns alternativet postförskott (Funkar dåligt med spabad...).
Företag kan välja faktura, men då gör jag en egen kreditupplysning och säljer inte mot faktura om deras limit är lägre än priset på varan de beställt.

Håller med om att swish är ett utmärkt alternativ en gång som denna.
Eller en postväxel, som nog känns bättre för den som levererar varorna.
"problemet" med swish är att man måste "öppna upp" kontot för ett stort engångsköp innan man kan göra större köp med swish, många kunder vet inte om detta och får då problem att kunna betala när varan skall överlämnas.
Kan man säkerställa med kunden att de varit i kontakt med banken och säkerställt att betalningen kan genomföras är Swish helt perfekt.

Klarna och liknande aktörer tar oftast strax under 3% i avgift, men dessutom tillkommer ett inlösenavtal med en bank på över en procent.
De gånger jag utrett detta för min egen webbshopp så ligger kostnaderna för mig på mellan 4 och 5% av årsomsättningen.
I mitt fall skulle det innebära ökande kostnader på ca 55 000 kr.
För att kompensera för detta måste jag antingen höja priset eller öka omsättningen med ca 220 000 kr, eller ca 20% ökad omsättning.

På ett spa för 60 000 kr skulle det alltså bli en avgift på mellan 2400 och 3000 kr för butiken.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Pate

SV: Betalning innan leverans Hydropool
« Svar #12 skrivet: september 13, 2017, 09:52:37:37 »
Tack för alla svar. Swish fungerar utmärkt här. Problemet är ju bara att butiken inte ligger i samma stad som jag bor och därmed ska fraktas av tredje part. Ett alternativ är att sitta där hela dagen och vänta på att fraktfirman hämtar upp det och då swisha pengarna.

Det ska väl inte vara någon fara detta, har kollat upp företaget på flera sätt. Men det känns ändå olustigt.

Och precis som någon säger, ska man ta hjälp av externa bolag så tillkommer ju kostnader, kostnader jag som kund på något sätt får betala då. Det vill jag ju helst inte.

Utloggad Chrismar

  • Nybörjare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spa är nice
    • Visa profil
SV: Betalning innan leverans Hydropool
« Svar #13 skrivet: september 18, 2017, 23:03:00:00 »
Självfallet skall man ALDRIG betala för några dyrare produkter i förskott. Speciellt inte om man inte tidigare har gjort affärer med varandra så man etablerat någon sorts affärsmässig relation över tid. Hur näringsidkare skall skydda sig mot bedragare och samtidigt säkerställa bra försäljningssiffror är inget jag som konsument skall fundera över. Vad gäller poolfirmor så har jag sällan träffat på någon där kunskaperna eller deras agerande varit i närheten av locka mig att överföra några större summor i förskott. De har haft ungefär samma mentalitet som bilförsäljare i garageformat vilka jag också aktivt väljer bort.

Var också med om att poolfirmor ansåg att jag skulle betala mitt Spabad innan leverans. Självklart sade jag nej och undrade om de hade någon annan betalningslösning som rimligt kunde tillfredsställa bägge parters behov av säkerhet. Jag tänkte själv på Swish och bankväxel i samband med leverans men något sådant förslag kom inte från någon av de två jag diskuterade med och jag serverade dem inte. Säljaren skall hitta lösningar , inte kunden. Istället köpte jag av en tredje näringsidkare som hade förståelse för min ovilja att förskottsbetala till okända. De gick med på faktura och gick tom med på att fakturan inte behövde betalas förrän 10 dagar efter leverans. 10 dagar är vad jag som kund ansåg vara en rimlig tid att som nybörjare installera och konstatera att badet fungerar som utlovat. Vad gäller min erfarenhetsmässiga oro avseende transportskador fick de inte ens lasta av badet innan jag och chauffören kontrollerat att badet såg oskadat ut. Samma sak gjorde vi när det lyfts av.

Mitt förslag hur man skall göra vid köp av Spa med egen installation är därför följande:

I butiken när man tecknar kontrakt på köpet så betalar man 10 % av totalbeloppet i handpenning.

När man får ett leveransbesked från transportören så betalar man ytterligare 10 %.

När rätt vara är levererad OCH man konstaterar att ytterhöljet är oskadat betalar man 70 % med Swish.

När varan är på plats,  inkopplad och fungerat i ca 3-10 dagar så slutbetalar man de sista 10 %. Givetvis förutsätter det att man som kund inom dessa ca 3-10 dagar ser till att få Spat inkopplat och gör en funktionskontroll. Säljaren skall inte behöva vänta oskäligt länge efter att varan levererats.

Låter man firman sköta allt från ax till limpa så kan man göra på följande sätt:

Handpenning i butiken på 10 %

När leveransen kommer 10 %. De installerar sällan samma dag som spat levereras.

När spat är på plats och allt fungerar betalar man de resterande 80 % med Swish eller bankväxel innan installatören lämnar.

Jag betalar som sagt aldrig något i förskott (utom på internet och då står ofta företaget som utfärdat betalkortet för risken) och jag har gjort flera stora arbeten på huset som kostat betydligt större belopp än ett Spabad. Köper jag en bil som någon gjorde en liknelse vid så gör jag givetvis ingen förskottsbetalning på mer än 10 % utan att NOGGRANT kontrollerat bilen visuellt , fått och kontrollerat all dokumentation som de hänvisar till samt provkört bilen.Givetvis ny noggrann visuell kontroll och provkörning vid leveransen och slutbetalningen. Detta är minimum vad kan skall göra vid bilköp efter att man kollat att säljaren äger bilen och det inte finns någon restskuld. Själv ringer jag även alltid den tidigare ägaren om bilen inte är ny och ställer frågor eftersom denne inte har någon anledning att ljuga. Carfax är inte heller dumt om man vill vara helt säker.

Nu var det inte bilar tråden handlar om men poängen är att man måste vara förnuftig när man som konsument köper dyrare produkter. Allt för många får strul pga av transportskador , giriga affärsidkare som medvetet bluffar eller oklart ansvar för fel på varan. Har man då inga finansiella påtryckningsmedel mot säljaren är man rökt. En rättsprocess "vinner" alltid näringsidkaren eftersom denne oftast har råd att förhala processen och det slutar ofta med en förlikning för den kund som står ut och inte ger upp.

Njut av era spabad och handla klokt   O0
« Senast ändrad: september 18, 2017, 23:20:38:38 av Chrismar »
Life is short so enjoy it while it last :)

Utloggad Nissebult

  • Entusiast
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Betalning innan leverans Hydropool
« Svar #14 skrivet: oktober 04, 2017, 22:15:26:26 »
Vid distanshandel finns det en utmaning för säljande butik i detta, och jag har haft dialog om detta i flera fall med olika kunder. En möjlighet är att välja t.ex. Payson faktura eller Klarna faktura? Det ger ju en trygghet för båda parter. Nackdelen är att de har avgifter. För en butik som inte har förhandlat avgift specifikt har jag för mig att Klarna tar 3% av beloppet och Payson tar 2.75%.

Utmaningen som kan uppstå som leverantör är att först vill kunden att man skall sätta ihop en offert med absolut bästa pris, och självklart hårt konkurrensutsatt då kunderna ofta går till 2-3 olika poolbutiker. För att då kunna ge kunden det "bästa priset" så finns inte marginaler kvar att inkludera avgifterna ovan, vilket kan leda till att diskussion när "bästa priset" innebär direktbetalning (och då i förskott för att det helt enkelt är för stor risk att skicka iväg så pass dyra varor till privatpersoner som man inte känner eller har haft som kund tidigare).

Ni som själva är kunder får gärna återkoppla med hur ni tycker att man som leverantör skall hantera denna situation på bästa (riskneutrala) sätt, är betalförmedling med avgift enda vägen eller vad säger ni?

Som kund uppskattar jag valmöjlighet. D v s ge mig en offert, speca sedan tillägg produkter/tjänster med tillhörande pristillägg. Då kan jag välja det om jag ser ett värde som jag tycket motiverar tillägget.

Mvh,

Joakim
Spa, varför skaffade vi inte ett tidigare :)!
Artesian Platinum Elite Dove Canyon

Utloggad träffen

SV: Betalning innan leverans Hydropool
« Svar #15 skrivet: oktober 15, 2017, 11:45:53:53 »
Hej. Jag betalade mitt 2 dagar innan det kom hem, fick betala med swish också om jag ville.
Köpte mitt bad på Hydropool Helsingborg.
Hydropool self clean 695

Utloggad Chrismar

  • Nybörjare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spa är nice
    • Visa profil
SV: Betalning innan leverans Hydropool
« Svar #16 skrivet: oktober 15, 2017, 21:00:08:08 »
Mao har du betalat i förskott. Förvisso inte med lika många dagar som de normalt begär så en förbättring är det. Att Swish har verkar ha etablerat sig bland  vissa poolförsäljare är ytterligare ett plus.

Njut av ditt inköp och alla sköna bad som väntar  :)
Life is short so enjoy it while it last :)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Betalning innan leverans Hydropool
« Svar #17 skrivet: oktober 16, 2017, 07:51:32:32 »
Swish är kanon, kostar bara företagen 1.5 kr/köp.
Kortbetalning kan kostar mellan 3 och 5% av orderbeloppet beroende på vilken tjänsteleverantör de valt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag