VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byggtaktik över vintern  (läst 2413 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MagnusB

  • Gäst
MagnusB
Byggtaktik över vintern
« skrivet: oktober 01, 2017, 10:33:34:34 »
Har beställt en Folkpool Classic 4x7 och ska nu bestämma upplägget för bygget med målsättningen att det skall vara klart och badbart till nästa sommar.

Planen är;

Att gräva, bygga stomme och återfylla runt poolen som då är uppstadgad med reglar. Sedan tänker jag bygga någon vintertäckning med reglar och presenning (som såklart får skottas om det blir mycket snö i vinter). Till våren sätts sedan liner och poolen vattenfylls, värme, filter och pump kopplas till efter detta.

Finns det någon nackdel med att göra på detta sätt? Det känns onödigt att fylla med vatten och koppla in allt under vinterhalvåret. Det enda jag kan komma på som kan vara negativt är marktrycket in mot stommen som då inte är fylld.

Synpunkter?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Byggtaktik över vintern
« Svar #1 skrivet: oktober 01, 2017, 12:15:19:19 »
Jag skulle vänta med att montera stommen till efter vintern. En stor presenning är ett elände om det inte är ett väl vindskyddat läge. Det brukar komma minst en storm under vintern. Jag minns en juldagsmorgon med styv kuling när jag hade presenning över poolen. Kl 5-6 var jag ute och försökte spänna fast de tampar som var på väg att lossna. Aldrig mer någon större presenning här.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

MagnusB

  • Gäst
MagnusB
SV: Byggtaktik över vintern
« Svar #2 skrivet: oktober 01, 2017, 14:39:40:40 »
Jo...grejen är att poolen skall byggas på en plats dit man just nu når med grävare utan att förstöra något på tomten men vi är på gång att under hösten göra i ordning med stenläggning, murar osv och vill helst inte skjuta upp detta till nästa år.
 

Utloggad MathiasS

SV: Byggtaktik över vintern
« Svar #3 skrivet: oktober 01, 2017, 16:28:57:57 »
Bra plan kör på, du kommer behöva all tid som finns i vår för att bli klar tills säsongen börjar.

Jag skulle skaffa poolplåtar för att säkra vintertäckningen, köp på blocket. Press kommer du lacka ur på.

Vad säger foolkpool om marktryck och inget vatten? Stagning kommer antagligen funka utmärkt om det ens behövs.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad justus

SV: Byggtaktik över vintern
« Svar #4 skrivet: oktober 01, 2017, 22:23:34:34 »
Jag är lite skeptisk till att återfylla och ha det stående så länge. Det trycker på rätt bra även om stagar.

Utloggad MathiasS

SV: Byggtaktik över vintern
« Svar #5 skrivet: oktober 02, 2017, 09:43:33:33 »
Finns ingen anledning att vara skeptiskt eller fundera. Det är bara fråga leverantören vad deras konstruktion tål. Jag har för mig att Folkpool Classic tål att stå tom men det finns så många varianter och storlekar att jag inte vet säkert.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Hayt

SV: Byggtaktik över vintern
« Svar #6 skrivet: oktober 04, 2017, 08:35:44:44 »
Mina planer ser i stort sätt identiska ut.

Ska bygga en Folkpool Classic 6,5x3,5 och enligt Folkpool ska byggstrategin du beskriver fungera utan problem.

Vilken vintertäckning jag ska ha har jag dock inte bestämt ännu men plåtar känns bäst och enklast.

MagnusB

  • Gäst
MagnusB
SV: Byggtaktik över vintern
« Svar #7 skrivet: oktober 06, 2017, 18:39:28:28 »
Mina planer ser i stort sätt identiska ut.

Ska bygga en Folkpool Classic 6,5x3,5 och enligt Folkpool ska byggstrategin du beskriver fungera utan problem.

Vilken vintertäckning jag ska ha har jag dock inte bestämt ännu men plåtar känns bäst och enklast.

Jag fick inget bra intryck av den säljaren vi haft kontakt med men jag ringde ett annat kontor där en betydligt mer förtroendegivande säljare intygade det du skriver. Vi ska ha pooltak sedan så det känns onödigt att skaffa plåtar för bara en vinter, blir presenningslösning för mig!  :(

Utloggad MathiasS

SV: Byggtaktik över vintern
« Svar #8 skrivet: oktober 06, 2017, 18:44:14:14 »
Plåtar är billigt på blocket och kan säljas igen när du inte behöver dom. Billigt sätt att få glömma alla problem med täckningen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan