VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Grumligt vatten efter tillsatt ph+ och chockklor  (läst 10605 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Gungu

Grumligt vatten efter tillsatt ph+ och chockklor
« skrivet: juli 14, 2015, 11:21:10:10 »
Hej! Har nyligen vattenfyllt poolen. Mätvärdena för ph var i botten (inget utslag alls på mätstickorna) och kloret fortfarande lågt efter första chockkloreringen. Tillsatte 600 gram ph+ igår kväll - ingen effekt. Tillsatte 1kg ph+ imorse och 30 minuter senare chockklorerade vi igen. Nu (1,5h senare) ser vattnet ut som mjölk, sikten är inte mer än 30cm. Vad tror ni, är det för tidigt att se någon effekt ännu eller har jag doserat helt fel? Cirkulationen är igång, tillsatte kem utspätt i breddavlopp enl instruktioner.

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Grumligt vatten efter tillsatt ph+ och chockklor
« Svar #1 skrivet: juli 14, 2015, 11:58:56:56 »
Det låter ju märkligt att du inte fick något utslag på PH på nyfyllt vatten. Vi har PH 7.7 i vårat dricksvatten. Frågan är ju om dina stickor visar rätt?
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Blade_997

SV: Grumligt vatten efter tillsatt ph+ och chockklor
« Svar #2 skrivet: juli 14, 2015, 12:17:49:49 »
mina ph stickor visar totalt fel, börja misstänka i början det inte stämmer så pröva med tablettform och fick helt andra värden...och var just ph som inte stämde, så litar inte alls på stickor mera, så för vår del blir det nog bara stickor i nödfall i framtiden

Utloggad Gungu

SV: Grumligt vatten efter tillsatt ph+ och chockklor
« Svar #3 skrivet: juli 14, 2015, 12:26:53:53 »
Mätte igen nu,  ph ok (ca 7,2), kloret högt (högsta värdet på mätstickan) och vattnet lika grumligt. Sänker klorhalten sig själv eller måste man skaffa ännu en kemikalie för detta? Vågar inte bada + att det ser trist ut med "mjölkfärgen"... :(

Utloggad Blade_997

SV: Grumligt vatten efter tillsatt ph+ och chockklor
« Svar #4 skrivet: juli 14, 2015, 12:33:15:15 »
för hög klorhalt? försök ge det lite tid kanske det blir bättre då kloret "avdunstar"
då jag hade liknande problem i vår förra pool så fick jag mjölkigt vatten pga för hög klorhalt, justera ph och efter 1-2 dagar blev det bra

Utloggad TommyC

SV: Grumligt vatten efter tillsatt ph+ och chockklor
« Svar #5 skrivet: juli 14, 2015, 13:21:47:47 »
Här finns goda råd: http://www.folkpool.se/support/poolsupport/vanliga-poolfragor/vad-gor-jag-nar-poolvattnet samt en kemikaliekalkylator.

Klorhalten sjunker som sagt av sig självt med tiden. Det går nog bra att bada även om det är lite grumligt. De flesta badar i insjöar som ofta innehåller humus och annat som gör att vattnet inte är helt klart.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Gungu

SV: Grumligt vatten efter tillsatt ph+ och chockklor
« Svar #6 skrivet: juli 14, 2015, 14:58:01:01 »
Blir inte klok på ph värdet. Mätte igen och nu visade det inget utslag (knallgult på stickan)  :-\ Barnen och mannen agerade försökskaniner och tog ett dopp, inga problem ännu. Avvaktar till imorgon och ser om det ser bättre ut. Såg fö att dricksvattnet i Stockholm har ph runt 8.5, så det är verkligen skumt att vårt mätvärde visar så lågt. Fortsättning följer...

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Grumligt vatten efter tillsatt ph+ och chockklor
« Svar #7 skrivet: juli 14, 2015, 15:24:08:08 »
Jag skulle hälla upp en glas med dricksvatten och kolla vad stickorna ger för utslag på ph där. Om du nu har fel på stickorna och ph-värdet var 8.5 från början och du hällt i mer ph+ så kan det vara orsaken till det mjölkiga vattnet.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Grumligt vatten efter tillsatt ph+ och chockklor
« Svar #8 skrivet: juli 14, 2015, 19:21:37:37 »
Höjt ph kan orsaka kalkutfällning vilket visar sig som mjölkigt vatten. Skaffa mätglas och tabletter, Phenol för pH och DPD1 för fritt klor samt DPD3 för att få totalt klor.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad aromata

SV: Grumligt vatten efter tillsatt ph+ och chockklor
« Svar #9 skrivet: juli 14, 2015, 22:47:48:48 »
Jag har en digital Ph-mätare från Clas Ohlson. Kalibrerar mot det kommunala vattnet som har ett stabilt och känt pH-värde. Fungerar bra.

Ser att den kostar 699 kr nu. Finns kanske billigare på andra ställen?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan