Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Här blir det en Thermopool  (läst 5548 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ThomasÖ

Här blir det en Thermopool
« skrivet: juni 28, 2013, 23:15:32:32 »
Efter flitigt studerande av detta forum sattes spaden i marken för byggandet av en Thermopool i början av juni.
Jag vill tacka alla som delat med sig i sina respektive byggtrådar, de har varit ovärderliga för mig.
Bifogar en bild på nuvarande status i projektet.

Poolgiganten

Utloggad lugaid

SV: Här blir det en Thermopool
« Svar #1 skrivet: juni 29, 2013, 10:59:33:33 »
Ser bra ut :)

Skön känsla när betongen är i eller hur?

Utloggad TommyC

SV: Här blir det en Thermopool
« Svar #2 skrivet: juni 29, 2013, 11:22:13:13 »
Ser bra ut. Det måste kännas skönt att ha kommit så långt. Bara resten kvar.

Vad blir det för tätskikt? Trappa?

Glöm inte att lägga in många bilder här.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad ThomasÖ

SV: Här blir det en Thermopool
« Svar #3 skrivet: juli 03, 2013, 18:54:09:09 »
Jag gör en nytt försök att uppdatera den här tråden.

Följande huvudsakliga steg har vi hunnit med i projektet.
1. Dränering av baksidan på huset. Detta lejde jag bort med ROT-avdrag.

2. Förberedelser. Såga ned och kapa upp två träd. Flytt av några bergvärmeslangar som låg i vägen. Flytt av en trappa som leder från balkongen ned till gräsmattan. Planen är att den ska återanvändas och därmed är nivån för en ny terrass given.

3. Gräva plintgropar, ösa i makadam, lyfta ned färdiggjutna plintar och stampa till botten, mäta nivån hjälpligt.

4. Gräva och förbereda anslutningar från pool och altan in till garaget där teknikprylarna ska stå. Jag utnyttjade en gammal plåtskodd soptunneinbyggnad för genomföringarna in till huset. Röret för fibern till stadsnätet fick gå samma väg, lyckligtvis sammanföll detta i vårt område med poolprojektet.
Poolslangarna ska jag skjuta in i PVC-rören som syns på några bilder.
Lite återfyllnad hann vi också med.

5. Äntligen dags att gräva för själva poolen! Schaktbotten blev cirka 5.5x9.5 m stor. Mindre än så hade blivit trångt för vår 4x8 m pool kan jag konstatera i efterhand.

6. Underarbete. Gropens botten såg stadig ut men vi öste på med en stadig markduk, dräneringsrör som anslöts till en separat dräneringsbrunn som måste pumpas ur vid behov, 10 cm makadam 16-32 (en väldigt tungjobbad fraktion), paddning, lasermätning, ny markduk, 15 cm singel 8-11 (betydligt mer lättskottad), mera paddning och mycket mera lasermätning.

Vi hade hjälp av en duktig grävmaskinist i alla ovanstående steg men det blev ändå ett antal tunga dagsverken.

Tyvärr har jag inte varit så flitig med kameran men bifogar några bilder i nästa inlägg (jag har försökt uppdatera tråden  förr utan framgång).

Utloggad ThomasÖ

SV: Här blir det en Thermopool
« Svar #4 skrivet: juli 03, 2013, 19:36:39:39 »
Det verkar inte bli några bilder. Antagligen pga skit bakom spakarna  ???
Vet inte vad jag gör för fel.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Här blir det en Thermopool
« Svar #5 skrivet: juli 03, 2013, 19:59:24:24 »
Här (i mitt andra forum) finns en instruktion på hur man gör.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=faq;sa=show;faqid=3
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan