VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp med pump och sandfilter  (läst 1991 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AnetteWB

Hjälp med pump och sandfilter
« skrivet: juli 27, 2015, 13:48:01:01 »
Jag bor i Marocko och behover kunskap innan jag anlitar nagon att hjälpa mig installera pump och filter till min nybyggda pool. Jag vill veta lite mer än teknikern...Jag har en poolpump swim master 800 230 V 50 Hz 800 W Hmax 13,5 m Qmax 250 l/m. (har fatt den billigt...). Poolen ar liten, ca 16 m3 och nu ska jag skaffa sandfilter. Pumphuset ligger intill poolen och pumpen ska placeras  ungefär 1 meter nedanfor overkanten pa poolen. Vad jag forstar sa ar pumpen overdimensionerad men jag vill inte kopa ett jättestort och dyrt filter i onödan. Hur stort sandfilter maste jag kopa och kan jag anpassa det med mindre dimension på slangen. Hjälp!!

Poolgiganten

Utloggad Onsalabo

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Onsala
  • Antal inlägg: 216
  • Total likes: 18
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Hjälp med pump och sandfilter
« Svar #1 skrivet: juli 27, 2015, 21:23:23:23 »
Din pump pumpar 15000 liter/h vilket är samma som min pump och den har ett sandfilter på 70 kg. Min pool rymmer 36000 liter. Det är viktigt att pump och filter är dimensionerade för varandra. Det är ingen bra idé att försöka strypa flödet till filtret genom att minska rördimensionerna.
Rubinpool rund 6 m diameter med Gullberg & Jansson värmepump, Zodiac Tri 10 Pro saltklorinator och ribb-topp från Plastman.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Hjälp med pump och sandfilter
« Svar #2 skrivet: juli 28, 2015, 08:37:12:12 »
Det är egentligen ingen nackdel med en "för stor" pump, dammsugningen fungerar bättre, reningen blir bättre.
Och vill du spara el kan du låta pumpen gå på timer om du installerar en timer.
Låt den stå still 8 timmar/natt så drar den inte mer energi än en mindre pump skulle gjort.
I övrigt håller jag med Onsalabo, men som sagt, installera helst en timer.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Hjälp med pump och sandfilter
« Svar #3 skrivet: juli 28, 2015, 09:40:09:09 »
Vill du läsa på mer (för att kunna mer än teknikern) så brukar det vara bra att gå till de större tillverkarna av poolutrustning t ex: Pahlen, Astral och Hayward. De brukar ha bra allmän information och beskrivningar av sina produkter.

http://www.pahlen.se/produkter/vattenrening-filter/index.html
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan