Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Poolbyggartankar...  (läst 3691 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MathiasS

SV: Poolbyggartankar...
« Svar #10 skrivet: juni 30, 2016, 12:50:19:19 »
Jag vet inte, eftersom varken klor eller ph ändrar sig. Och eftersom PH är konstant så är ju orp och fritt klor i det närmaste linjära storheter. Jag ska rota lite i gammal text om detta, vi har pratat om det förut och jag tror jag frågat Pahlen också.

Vad använder du får ORP-mätare? Jag har funderat på att skaffa en för att verifiera att doseringen fungerar (men det rinner lite ut i sanden eftersom jag alltid har stabila värden och bra vatten).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Poolgiganten

Utloggad Plums

SV: Poolbyggartankar...
« Svar #11 skrivet: juni 30, 2016, 14:49:55:55 »
Har du så stabila värden så spelar det ju ingen roll vad du mäter.

Jag kör nån alternativ variant liknande minimaster,
http://www.poolzenspa.fr/regulation-piscine/4518-regulation-de-ph-redox-syclope-hydro-ph-orp-avec-pompes-0-8l-h.html

Enligt manualen ska proberna hålla några år sen ska de bytas, har inte kollat var jag kan köpa dom separat än. Jag tycker det ser ut som att proberna för flera märken på poolautomatik ser likadana ut, så det är nog standard komponenter?

Utloggad MathiasS

SV: Poolbyggartankar...
« Svar #12 skrivet: juni 30, 2016, 15:45:43:43 »
Ok.

Ja proberna till minimastern är inte någon Pahlenprodukt, så den går säkerligen att hitta på annat håll också.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Poolbyggartankar...
« Svar #13 skrivet: juni 30, 2016, 20:08:36:36 »
Har du så stabila värden så spelar det ju ingen roll vad du mäter.

Jag kör nån alternativ variant liknande minimaster,
http://www.poolzenspa.fr/regulation-piscine/4518-regulation-de-ph-redox-syclope-hydro-ph-orp-avec-pompes-0-8l-h.html

Enligt manualen ska proberna hålla några år sen ska de bytas, har inte kollat var jag kan köpa dom separat än. Jag tycker det ser ut som att proberna för flera märken på poolautomatik ser likadana ut, så det är nog standard komponenter?

Jo elektroder finns som standardvara. Och de håller mycket längre än det sägs - vi fick när vi köpte dem rådet att byta varje år. Vi har nu kört mer än 10 år och de fungerar fortfarande utmärkt. Vi har inomhuspool, alltså året-runt-säsong. Om det är bättre eller sämre för elektrodernas livslängd vet jag inte, men jag vet att om man har stopp-säsong så måste de förvaras korrekt, i vätska. De får aldrig torka in.

Utloggad TommyC

SV: Poolbyggartankar...
« Svar #14 skrivet: juli 02, 2016, 12:39:56:56 »
Vill du bada i varmt vatten större delen av året måste du bygga ett poolhus med bra isolering. Med ett vanligt pooltak kan man i allra bästa fall bada en bit in oktober men troligare tar det roliga slut i september. De flesta poolvärmepumpar är avsedda att användas under sommarsäsongen och fungerar mindre bra när dygnsmedeltemperaturen går under ca 10 grader C så du behöver en bättre värmepump.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag