CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: PP-pools-projekt i Skåne [LÄCKOR...]  (läst 37621 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cy_berg

SV: Markpoolsprojekt i Skåne under uppstart
« Svar #10 skrivet: maj 20, 2009, 20:27:08:08 »
Poolen beställd
Sådärja! Nu har jag beställt en PP-pool med måtten 4*9*1,5m från Söderro Gård  O0 Eftersom jag bor precis utanför Skurup i SKåne var jag och pratade med BeQu i Skurup som är en Folkpool-återförsäljare. Jag var där i fredags och pratade lite allmänt och bad om en offert på en PP-pool, och berättade att jag var tvungen att få offerten snabbt eftersom jag behövde beställa poolen så snart som möjligt. BeQu hörde inte av sig, och trots telefonsamtal och e-mail hade jag idag ännu inte fått en offert så jag antar att de inte var intresserade av att sälja någon pool till mig. Hursomhelst, Andreas på Söderro var väldigt hjälpsam och vi diskuterade lite allmänt kring leverans och annat. Förhoppningsvis blir det leverans innan Juli och det passar nog mitt övriga tidscheman rätt bra. Jag ska ha semester 4 veckor från och med mitten av juli så då hinner jag bygga trädäck  :D

Även grävningen är nu beställd och min hovleverantör kommer att gräva omkring 10'e Juni vilket också blir rätt bra för då har jag några veckor att fixa till grundarbetet, dränering osv. Min granne har varit snäll nog att erbjuda sig att ta hand om alla fyllnadsmassor som han kan fylla ut nån hage med så jag slipper att betala för detta  O0

Poolgiganten

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Markpoolsprojekt i Skåne under uppstart
« Svar #11 skrivet: maj 21, 2009, 01:13:21:21 »

Spännande, har ni fjärilar i magen nu ? snart är det dax  ;) Glöm inte att ta kort på plommonträdet, det står väl i full skrud nu för sista gången. Själv tog jag tillvara på kärnor från vårt stora äppelträd som vi var tvungna att fälla  :'( planterat ca.år 1905, torkade dem och nu i vår är de satta i jord, kul och se om det kommer upp massor med små äppelträd.

Ta massor med bilder från alla vinklar, även innan ni drar igång, man glömmer fort hur det såg ut.

LOTTERÖD   
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad cy_berg

SV: Markpoolsprojekt i Skåne under uppstart
« Svar #12 skrivet: maj 21, 2009, 09:54:03:03 »

Spännande, har ni fjärilar i magen nu ? snart är det dax  ;) Glöm inte att ta kort på plommonträdet, det står väl i full skrud nu för sista gången. Själv tog jag tillvara på kärnor från vårt stora äppelträd som vi var tvungna att fälla  :'( planterat ca.år 1905, torkade dem och nu i vår är de satta i jord, kul och se om det kommer upp massor med små äppelträd.

Ta massor med bilder från alla vinklar, även innan ni drar igång, man glömmer fort hur det såg ut.

LOTTERÖD   

Fjärilar i magen? Nja, inte så mycket än men det lär ju komma desto närmare vi närmar oss leverans! Just nu håller jag mest på att planera upp alla aktiviteter som ska göras innan grävningen, efter grävningen, innan leverans, planering för trädäck etc. etc.

Japp, jag kommer att försöka ta ganska mycket bilder under tiden för det är kul att följa hur allt fortskrider! Vi fällde 3 träd förra veckan och vilken utsikt det blev! Trots att det var små träd så blev det väldigt stor skillnad. Vi har sparat 1 träd, men jag hoppas att jag kan övertala min fru att fälla även detta eftersom det säkert kommer att skräpa ner i poolen. Det är alltid trist att fälla gamla träd som stått länge, men plommonträdet visste vi redan innan att det var helt ruttet, och så var även de andra träden vi fällde, så de hade inte stått kvar så länge ändå.

Utloggad cy_berg

SV: PP-pools-projekt i Skåne under uppstart
« Svar #13 skrivet: maj 27, 2009, 11:12:11:11 »
Nu har jag fått leveransdatum på poolen: 18/6  :D Jag hade räknat med leveransdatum första veckan i juni så här går det undan! Jag vet att risken är att datumet kommer att justeras längre fram beroende på väder och vind när (transporten kan påverkas av för mycket blåst etc.) men tydligen så är datumet för leverans hyfsat säkert enligt pool-leverantören. Nu måste jag ringa gräv/schakt-firman för att se om dom kan gräva redan nästa vecka så att jag hinner med dränering, makadam etc.

Utloggad Majja

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skepplanda
  • Antal inlägg: 199
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Pool,en oas i vardagen
    • Visa profil
SV: PP-pools-projekt i Skåne under uppstart
« Svar #14 skrivet: maj 27, 2009, 17:29:01:01 »
Halloj!
Ska bli kul att följa ditt bygge, håll oss uppdaterade, massor av bilder vill vi se också.
Lycka till!
Majja

PS! Våran PP pool levererades exakt på utlovat datum och tid (och då var det ändå direktlev från fabriken i Tjeckien), så förhoppningsvis blir det utsatt datum för dig också.
PP pool 3,5x8 med 2 poollampor, värmepump och Klasik B pooltak, allt från Living Quality

D1@Home Wayfarer spabad

Utloggad cy_berg

SV: PP-pools-projekt i Skåne under uppstart
« Svar #15 skrivet: maj 27, 2009, 18:56:52:52 »
Halloj!
Ska bli kul att följa ditt bygge, håll oss uppdaterade, massor av bilder vill vi se också.
Lycka till!
Majja

PS! Våran PP pool levererades exakt på utlovat datum och tid (och då var det ändå direktlev från fabriken i Tjeckien), så förhoppningsvis blir det utsatt datum för dig också.

Tack  O0 Jo, jag ska försöka ta mycket bilder när det börjar hända saker  :)

Angående leveransdatumet sa min leverantör att det i princip alltid hölls, förutsatt att vädret var OK när poolen ska köras till Sverige. En pool på 4*9m är ett rätt stort vindfång så jag gissar att det kan bli problem om det blåser för mycket.

Utloggad cy_berg

SV: PP-pools-projekt i Skåne - Grävbilder
« Svar #16 skrivet: juni 07, 2009, 15:48:22:22 »
Som jag nämnt tidigare så är leveransdatumet för vår pool satt till 18/6 och jag tänkte att det förra veckan började bli dags att jaga vår grävfirma lite. Dom sköter sig alltid bra med tider och sådant och vi hade bara bestämt att dom skulle komma omkring den 10'e och gräva så att jag kunde få en vecka till grundarbete och annat, men jag tänkte att jag lika gärna kunde kolla om dom kunde komma lite tidigare och jag hade tur  :) Jag ringde dom i tisdags och omkring onsdag lunch var dom på plats. En av våra grannar, som verkligen helt fantastisk när det gäller att hjälpa till när man behöver det, var vänlig nog att låta oss dumpa alla massorna i en av deras hästhagar som ändå behövde fyllas upp så jag slapp kostnaden för bortforsling/deponering  :D

Jag hade dagen innan stakat ut poolen och sprayat med färg i gräsmattan som markerade poolmåttet +1 meter extra runt om så att det blir lite marginal när man väl ska ha i poolen.



Grävaren var otroligt noggrann och mycket skicklig. Säkert inga konstigheter för gräv-folk men för mig som kontorsråtta är det lätt att bli imponerad över den enorma precisionen som vissa grävare har. Han planerade dessutom upp allt jobb så att det skulle bli så lite körning på gräsmattan som möjligt och sådant uppskattas  O0






Jag hade trott att det skulle komma en lastbil och hämta massorna men inte denna gång. En liten lastare blev det och han hade lite svårt att hänga med tidsmässigt. Det tog 6-7 minuter för honom att köra bort vara skopa jord och grävaren grävde ju snabbare än så. I slutändan blev det dock helt ok tidsmässigt eftersom grävare även skulle skala av lite av våra gångar med singel efterom dom bara är fulla av ogräs. Senare blir det gräsmatta där istället samt förhoppningsvis lite stenläggning.



Det färdiggrävda hålet som är 1,4m djupt




Grävaren grävde även rännor till vårt gula uthus där jag ska ha pump etc. och en ränna för att koppla på dräneringen på den befintliga dagvatten-ledningen.


Utloggad cy_berg

SV: PP-pools-projekt i Skåne [BILDER]
« Svar #17 skrivet: juni 19, 2009, 14:17:37:37 »
NU har det gått några veckor sedan grävningen av hålet, och jag hade en jädrans otur med vädret: Tanken var att få hit dräneringsslangar etc. direkt så att jag kunde göra det jobbet och sedan få hit makadam medan vädret var bra, men det sprack. Min beställning från Rinkabyrör fanns i Malmö förra fredagen men självklart kunde dom inte köra ut den samma dag, utan jag fick allt först i måndags  >:( Eftersom det regnade HELA helgen i stort sett var gropen väldigt blöt i måndags och jag insåg att det skulle ta TID innan jag kunde påbörja markarbetet. Jag pumpade ut hur mycket vatten som helst ur hålet med den dränkbara pump som ska sitta i gårdsbrunnen till dräneringen och fick kvitto på att mina dagvattenledningar i alla fall inte är fulla med skit  O0 Dock fick jag ju inte bort allt vatten eftersom gropens botten är väl rätad så det lager som ligger kvar får helt enkelt torka upp av sol och vind.

Jag drog dräneringen och satte dit gårdsbrunnen igår och förhoppningen är att få hit makadam i mitten på nästa vecka. Får jag bara dit den och får den paddad kan det regna bäst det vill  8) Lite dåliga bilder denna omgång för dom är tagna med min iPhone och inte en riktig kamera:




För några veckor sedan fick jag preliminärt leveransdatum 18/6 för poolen, och Andreas från Söderro Gård ringde och bekräftade detta lite mer "fast" förra veckan. Överhuvudtaget har han varit väldigt bra på att ringa och informera, och det har känts som att han är väldigt mån om att allt ska bli rätt. Jag har fått "påminnelser" om hur grundarbete ska göras, återfyllnad etc. och det känns bra att blir ordentligt informerad för det är lätt att glömma alla småsaker! Hursomhelst fick jag i början av veckan reda på att allt såg bra ut och att leverans skulle ske den 18'e omkring klockan 15. Klockan 14 den 18'e (igår alltså) ringde Andreas med beskedet om att poolen var i Malmö och att dom var på väg ut till mitt hus  :D Poolen anlände 14.45 så snacka om att hålla leveransdatum och leveranstid!

Jag hade raggat dit 3 personer från början men 1 kunde inte komma, så jag ringde dit min pappa istället. Det var som tur var 2 chaufförer, och eftersom Andreas tagit med sin kompanjon också var vi totalt 8 personer som skulle lyfta av poolen. Poolen stod på högkant på ett "vanligt" bilsläp, modell större, och måste vara ett jäkla vindfång! Första momentet var att sakta men säkert kasa av poolen bakåt så att den kom av släpet, ner på marken. Moment 2 var att försiktigt tippa poolen åt sidan för att lägga ner den. 2 personer tippade poolen över sitt jämnviktsläge och resten tog emot så att den sakta fälldes neråt. Det tog inte många minuter och allt gick som smort  O0 Därefter fick jag en genomgång av alla medlevererade artiklar (filter, pump, slangar, rör etc). Nu står poolen här hemma på tomten och bara väntar på att få åka ner i pool-hålet  8) Det får bli med kranbil såfort grundarbetet i poolen är klart.




Utloggad cy_berg

SV: PP-pools-projekt i Skåne under uppstart
« Svar #18 skrivet: juni 23, 2009, 08:47:11:11 »
Äntligen är vädret på min sida igen! Poolen har stått och drällt på tomten nu sedan den 18'e och jag har väntat på att hålet skulle torka upp lite mer. Jag var nere och kände igår och nu är det tillräckligt torrt för att jag ska kunna göra makadam-arbetet. Makadamen beställde jag igår och den ska komma idag eller senast imorgon, och den kommer med en kranbil som kommer att "pytsa" ut stenen i hålet i högar så att jag får lättare att jämna ut det. Jag har, när jag renoverade huset, fått 10 kubik makadam på en kontainer med öppningsbar bakläm som jag och ett par släktningar skyfflade in i huset med skottkärra...det gör jag inte om. Jag kommer att hyra en padda av vår schaktfirma också, och förhoppningsvis kan jag ägna kvällarna i veckan på att skyffla ut  och jämna till makadamen och padda den innan eller under helgen. Nästa steg efter det blir att beställa dit stenmjölet som ska ligga ovanpå makadamen.

Utloggad cy_berg

SV: PP-pools-projekt i Skåne [BILDER]
« Svar #19 skrivet: juni 24, 2009, 09:50:54:54 »
I väntan på makadamen, som ska komma imorgon, spenderade jag en stund igår kväll med att börja limma kopplingar och slangar till inloppet. Jag hade kanske gjort bättre i att vänta med det tills efter att jag isolerat, men tänkte att det var lika bra att köra igång. Ruggning av alla ytor med sandpapper, avfettning och sedan rikligt med PVC-lim och allt gick lätt som en plätt. Frågan är om man kan provtrycka limningarna innan man börjar fylla allt med vatten?


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag