VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Gjuta platta till PP-pool  (läst 2960 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Freorn

  • Gäst
Freorn
Gjuta platta till PP-pool
« skrivet: april 19, 2017, 21:17:04:04 »
Hej!
Hur har ni grundlagt era PP-pooler, har ni gjutit platta?

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Gjuta platta till PP-pool
« Svar #1 skrivet: april 22, 2017, 13:29:18:18 »
Jag har läst om både och. Starta med leverantörens monteringsanvisning, vad säger den? Det behöver ju inte vara samma för alla PP-pooler.

Edit: det är dessutom ett väldigt bra urvalskriterium att det finns en komplett och begriplig monteringsanvisning. Om inte så väljer man ett annat fabrikat.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Gjuta platta till PP-pool
« Svar #2 skrivet: april 28, 2017, 16:07:37:37 »
Min PP-pool står på packad finkross och 50 mm mjuk frigolit. Längs alla sidor står 100 mm frigolit. Längs sidorna står en ram av tryckt virke, för att vikten från däcket inte ska hamna på plasten och för att hålla formen. Detta har i alla fall funkat perfekt för mig. Jag känner mig kritisk till dom leverantörer som kräver att man ska gjuta fast hela poolen i betong. Plasten vill ju kunna röra sig en del med temperaturen och belastning. Att då tvinga fast allt känns som att bara vänta på sprickor i fogarna. Dessutom om man ändå gjuter allt kan man väl lika gärna slänga in en liner så är det klart utan PP-baljan ...
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Niklas Ludvika

  • Gäst
Niklas Ludvika
SV: Gjuta platta till PP-pool
« Svar #3 skrivet: maj 01, 2017, 22:09:19:19 »
Du har med andra ord byggt en ram  runt poolen med cellplast imellan ram och poolvägg. Med andra ord så skulle set funka att bygga en pp pool ovanmark och bygga en kraftig ram runt istället för att återfylla med torrbruk? Annledningen till mina funderingar är att jag har ganska stor nivå skillnad på min tomt upp till befintligt trädäck och tyvär även väldigt blöt mark. Kan gräva c:a 50cm ner som max om det ska funka med dränering och då slutar jag på marknivå endå ( 30cm singel, 10cm cellplast, 10cm platta. Vore spännande att höra lite hur du byggt runt poolen, har du bild på regelverket på ramen vore det guld. Står inför ett poolbygge och det lutar åt Tjäldens men PP pool kan vara ett alternativ om det funkar ovanmark så att säga. Kan återfylla runt 40-50cm som mest.


Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Gjuta platta till PP-pool
« Svar #4 skrivet: maj 02, 2017, 10:46:49:49 »
Vet inte hur det funkar att inte återfylla helt runt. Man måste helt klart regla väldigt tätt i så fall. Samt se till att den inte kan vika sig utåt. Cellplasten fördelar och jämnar ut trycket en del, men i mitt fall måste man återfylla, och kan nog heller inte tömma poolen helt utan att stötta upp den inifrån. Syftet med mina reglar är mest att ha något att fästa bärlinorna för däcket i + får raka och snygga kanter.
8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan