VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Höja breddavlopp folkpool  (läst 7660 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Uno

Höja breddavlopp folkpool
« skrivet: mars 22, 2017, 14:39:35:35 »
Hej!
Jag har en folkpool/träpool som jag ska byta linern på. Har alltid irriterat mig på att breddavloppet sitter för lågt så jag inte kan fylla poolen så högt. Vill därför undersöka möjligheten att flytta breddavloppet i samband med linerbyte.

Är det någon som har någon erfarenhet, tips eller råd att ge mig?

Jag har tänkt att plocka bort trätrallen och börja gräva ut runt breddavloppet för att komma åt och se hur det ser ut.




Poolgiganten

Utloggad Plums

SV: Höja breddavlopp folkpool
« Svar #1 skrivet: mars 22, 2017, 15:46:32:32 »
Klart det går!

Du kanske får byta ut den tryckta träskivan som är uppsågad för nuvarande breddavlopp (eller skarva med en plåt) och möjligen köpa ett nytt breddavlopp som passar den högre höjden, men annars lär det inte vara några problem. Finns ju 'högvattensbreddavlopp' som gör att du kan ha riktigt hög vattenlinje.

Utloggad Uno

SV: Höja breddavlopp folkpool
« Svar #2 skrivet: mars 22, 2017, 18:05:53:53 »
Tack för att du är positiv och stöttar mig! Poolmannen som ska byta linern lät inte helt förtjust i att börja rota med mina gamla rör.

Högvattensbreddavlopp låter väldigt spännande! Innebär det någon ökad "belastning" på poolen..? Det står tex att denna endast är avsedd för gjutna och murade pooler.

https://www.poolstore.se/p/braddavlopp-abs-plast-mirror-skimmer-for-line/

Utloggad Uno

SV: Höja breddavlopp folkpool
« Svar #3 skrivet: mars 22, 2017, 19:40:46:46 »
Har nu grävt ur lite och ser att breddavloppet är anslutet med en PEM-slang 50mm. Borde väl inte vara några större problem att koppla på ett nytt breddavlopp och byta ut träskivan i poolen och såga upp ett nytt hål för det nya breddavloppet..?

Eventuellt flytta bredavloppet någon decimeter så jag slipper skarva slangen om den är för kort. Kan väl inte vara några större problem ifall avloppet inte sitter exakt centrerat i poolen?


Utloggad JoWe

SV: Höja breddavlopp folkpool
« Svar #4 skrivet: mars 22, 2017, 22:05:30:30 »
Borde funka att byta. Poolstores skimmer är för gjutna pooler. Skillnad att halsen är längre iom att väggen är 25 cm på Poolstores pool. Borde finnas liknande för "skivväggar"
Med de låga varianterna får man också lite mindre marginal gällande vattennivån.


Utloggad Plums

SV: Höja breddavlopp folkpool
« Svar #5 skrivet: mars 22, 2017, 23:01:30:30 »
Jag har en sån här, finns för tunna väggar också:


Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Höja breddavlopp folkpool
« Svar #6 skrivet: mars 22, 2017, 23:13:23:23 »
Jag ska montera en skimmer från folkpool samma som du har på din.
Det var en lika dan tidigare på min pool har tryckt  plywood som stomme det kommer att ligga en tryck överliggare runt poolen 70x45 mm så överkant på skimmern kommer att komma precis under den så ca 50-60 mm så satt min tidigare skimmer du kan se bilder på min renovering här  http://kennethj.se/pool.html  lägger upp bilder på det när jag har monterat skimmern. denna gång kommer jag att ha snäpplist den tidigare linern var spikad över kanten

Utloggad Uno

SV: Höja breddavlopp folkpool
« Svar #7 skrivet: mars 23, 2017, 12:07:44:44 »
Jag har en sån här, finns för tunna väggar också:
Tack. Har du köpt den i Sverige? Hittar bara länkar till Franska sidor.

Utloggad Uno

SV: Höja breddavlopp folkpool
« Svar #8 skrivet: mars 23, 2017, 12:09:21:21 »
Jag ska montera en skimmer från folkpool samma som du har på din.
Det var en lika dan tidigare på min pool har tryckt  plywood som stomme det kommer att ligga en tryck överliggare runt poolen 70x45 mm så överkant på skimmern kommer att komma precis under den så ca 50-60 mm så satt min tidigare skimmer du kan se bilder på min renovering här  http://kennethj.se/pool.html  lägger upp bilder på det när jag har monterat skimmern. denna gång kommer jag att ha snäpplist den tidigare linern var spikad över kanten
Så fint det blir! Vet du om järnrören sitter på alla folkpooler, eller är det något som ni satt dit vid renoveringen? Jag trodde att det endast var trästomme i folkpool... :-|

Utloggad karljon

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 68
  • Total likes: 8
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Höja breddavlopp folkpool
« Svar #9 skrivet: mars 23, 2017, 12:45:58:58 »
Egen byggd efter folkpools mått alla gamla folkpooler är med träreglar och fyra plåt ståndare på långsidan tror jag.
Skannade av en bild instruktionen som jag använde när jag byggde min.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan