VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Markpool med styroporstomme  (läst 22614 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fredsan

SV: Markpool med styroporstomme
« Svar #10 skrivet: november 17, 2014, 13:39:03:03 »
Och så här har jag löst strävning av långsidorna. Kortsidorna kvar dock. Tog hål i stödregeln bakom lamphusen så att kabelröret skulle få plats
« Senast ändrad: november 17, 2014, 14:32:14:14 av fredsan »

Poolgiganten

Utloggad fredsan

SV: Markpool med styroporstomme
« Svar #11 skrivet: november 17, 2014, 13:47:54:54 »
Kvar att göra nu, innan gjutning av väggarna, är att sträva kortsidorna, skära bort alla "pluppar" (som inte är "pluppar" på mina blocka) på översta raden. klä in/skydda inlopp, lamphus, skimmer ifall det hamnar betong vid sidan av. Har jag glömt något?

Någon vet hur länge betongen i väggarna ska brinna innan jag kan börja återfylla?
« Senast ändrad: november 17, 2014, 15:24:31:31 av fredsan »

Utloggad MathiasS

SV: Markpool med styroporstomme
« Svar #12 skrivet: november 17, 2014, 15:13:41:41 »
förbereda all vertikal armering?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad fredsan

SV: Markpool med styroporstomme
« Svar #13 skrivet: november 17, 2014, 15:18:08:08 »
Just det, det har jag i planen också men glömde skriva det. Kanske för att det är ett skitgöra att hålla på med  ::)

Tack för tipset!

Utloggad MathiasS

SV: Markpool med styroporstomme
« Svar #14 skrivet: november 17, 2014, 19:07:15:15 »
....det kan om inte annat bli lite stressigt att klippa dom bitarna med betong i formen...:)
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad fredsan

SV: Markpool med styroporstomme
« Svar #15 skrivet: november 17, 2014, 19:09:28:28 »
Haha, lägg av! Jag har redan tillräckligt mycket ångest och mardrömmar...  <antman>

Utloggad fredsan

SV: Markpool med styroporstomme
« Svar #16 skrivet: november 23, 2014, 17:13:43:43 »
Stöttat upp, kapat till vertikala armeringsjärn och skyddat skimmer och inlopp. Klart för gjutning 

Utloggad fredsan

SV: Markpool med styroporstomme
« Svar #17 skrivet: december 04, 2014, 20:28:50:50 »
Sådär ja, betongen på plats i väggarna utan några missöden. Måste erkänna att det var lite nervöst men samtidigt hade jag stadgat upp på alla möjliga och omöjliga vis för att kunna sova lite bättre på nätterna :-)
Ganska mycket tid gick åt till alla stöd men det känns som om det är dumt att ta några risker. Frigolitblock som spricker känns som ett jobbigt scenarie.

En skön milstolpe att bocka av innan vintern är här.


Utloggad fredsan

SV: Markpool med styroporstomme
« Svar #18 skrivet: maj 01, 2015, 22:55:29:29 »
Vintern är över och arbetet återtas med återfyllning och paddning och här ska jag sedan bygga en trädäck och staket/spaljéer. Innan dess ska jag bygga en bod för reningsverk och vp (vp:n ska utanför boden på samma betongplatta). Har grävt ut och förberett för gjutning av plattan till boden. Elektrikern ville ha in fyra st. elskyddsrör för all elektricitet (dräneringspump, diverse eluttag, vp, reningsverk. poolbelysning, belysning på trädäck, lampa i boden och något som jag säkert glömt).

Plattan till boden ska jag gjuta själv och det ska bli spännande. Känner att stressen kommer krypande men en sån liten platta ska jag nog klara av.

När boden är klar är det dags för att installera all el och börja koppla alla slangar. Slangarna kommer ligga ovanpå det paddade området och kommer således hamna under trädäckets golvreglar.


Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Markpool med styroporstomme
« Svar #19 skrivet: maj 02, 2015, 08:53:55:55 »
Lita tips till dina slangar som ska ligga under trädecket. Fundera på att lägga dom inuti ett vanlig av 110mm avloppsrör. Själv la jag all slang under mark \ trädäck i sådana rör, så om något skulle hände, så räcker det att öppna i varje ende, man slipper gräva upp, eller ta bort hela trädecket. Om du måste byte riktning på avloppsröret, anvend inga 45 eller 90 graders böjar, heller fler 15 gradare så böjen blir mjuk. Sän kapade jag en 0,5 liters PET flaska som jag tejpade fast till änden på slangen, och tryckte den igennom avloppsröret. Fungerade hur bra som hällst.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan