VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vinterstängning av pool [Nybörjare]  (läst 15167 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

FredrikiMalmo

  • Gäst
FredrikiMalmo
Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« skrivet: november 03, 2016, 11:42:46:46 »
Hej

Ursäkta om detta är en vanligt förekommande fråga, men jag vill vara säker på att jag förstår allt rätt.

Vi har köpt ett hus med pool där den förre ägaren redan sänkt vattnet ett par decimeter och tömt pumpen. Jag är helt nybörjare på det här med pool och vill vara säker på att det gjorts på rätt sätt och för att minimera jobbet till våren.

Just nu ligger det lite gröna alger på botten och lite löv i polen. Vid vattennivån känns sidorna lite skitiga. Någon rekommenderade att man chock-klorar poolen.

1. Kan jag göra detta utan att sätta igång cirkuleringen och pumpen?
2. Behövs vattennivån höjas igen för att kunna göra detta?
3. Poolen värms upp med slingor på taket/paneler. Är det något jag måste tänka på vad gäller dessa?
4. Poolen har inget tak eller vinterskydd. Kan jag klara mig denna vintern utan att köpa det? Vi bor i Skåne utanför Malmö och vanligtvis brukar det inte snöa speciellt mycket.

Poolen ser alltså ganska tråkig ut nu och jag vill förhindra att skiten sätter sig och tar fäste fram till våren.

Hade verkligen uppskattat lite råd :)


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #1 skrivet: november 03, 2016, 13:14:41:41 »
Jag skulle börja med att chockklorera.
Fyll en hink med varmt vatten och lös upp klorgranulat enligt dosering på hinken, ca 6 dl till en 4 X 8 m pool, när det löst upp sig, häll ut vattnet i poolen och rör om med något så att det blandas bra med resten av poolvattnet.
När det mesta av det gröna försvunnit så håvar du upp det som går av löven, de kan annars lämna avtryck på botten som kan bli svåra att få bort, speciellt om linern börjar bli till åren.
De första 10 åren hade vi inga problem med missfärgningar på grund av löv eller alger men efter 10 år så har det börjat synas även efter vårstädningen.
Nu är jag därför mer noggrann än tidigare.
Du behöver inte höja nivån igen för att göra detta, men vill du ha den helt ren så måste du nog göra det och göra en normal "påställning" av poolen inklusive chockklorering, dammsugning mm.

Angående solslingorna på taket så är det viktigaste att du itne har kvar metalldelar eller manometrar i slangarna/rören där det kan ligga kvar vatten, dessa fryser i så fall sönder.
Gumislangar, PEM-rör och PEM-kopplingar tål att frysa.

Har du vatten stående i skimmern(utloppet) så måste du tränga ned tomma PET-flaskor för att fylla upp den så mycket som möjligt, då spränger inte isen sönder skimmern.
Är insprutarna av vit plast så brukar de gå gänga lös motsols, sen kan man stoppa in en bit "liggunderlag" (Cellplast med slutna celler) i hålen så att is inte kan spränga sönder dessa.
Är genomföringen genom väggen till insprutarna av brons så tål det att frysa i dem, är det ABS-plast (vit) så måste de skyddas mot frysning.
Eller att man sänker nivån så mycket att de inte har vatten i sig när det fryser.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

FredrikiMalmo

  • Gäst
FredrikiMalmo
SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #2 skrivet: november 03, 2016, 15:33:25:25 »
Wow! Tack så mycket för svaret!

Angående solslingorna på taket så är det viktigaste att du itne har kvar metalldelar eller manometrar i slangarna/rören där det kan ligga kvar vatten, dessa fryser i så fall sönder.
Gumislangar, PEM-rör och PEM-kopplingar tål att frysa.


Det finns en manometer som sitter ovanpå sandfilterbehållaren vill jag minnas. Skall den skruvas av?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #3 skrivet: november 04, 2016, 07:06:34:34 »
Ja, det är nästan omöjligt att tömma en manometer helt på vatten, de skall alltid skruvas av och tas in i värmen.
Har den suttit där tidigare vintrar så är risken stor att den redan är trasig.
Du kan väl passa på att testa den på något sätt när du ändå har lös den.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #4 skrivet: november 04, 2016, 07:08:22:22 »
När det gäller tak eller ej så har vi aldrig vår pool täckt, men du måste tänka på säkerheten, både barn, rådjur och älgar kan ramla ned i poolen om den inte är inhägnad.
Åtminstone bör du spärra av med något billigt staket tills vidare.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Blade_997

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #5 skrivet: november 04, 2016, 14:30:48:48 »
shit glömde skruva bort min manometer  :( å är ju minusgrader redan

Utloggad aromata

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #6 skrivet: november 05, 2016, 18:04:44:44 »
shit glömde skruva bort min manometer  :( å är ju minusgrader redan
Det finns frosttåliga manometrar och om du har tur sitter det en sådan där. Men det är inte så troligt. Bäst att plocka ner befintlig.

En frostskadad manometer kan se ut att fungera normalt men ändå visa fel. Bra att kolla. Ett sätt är att kolla om den visar noll när den saknar tryck. Ofta visar en skadad manometer nåt annat.

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #7 skrivet: november 06, 2016, 10:43:21:21 »
shit glömde skruva bort min manometer  :( å är ju minusgrader redan

Vi bor strax utanför Malmö så råddjur och älgar är sällsynta :)

Trädgården är avspärrad med staket och låst från carporten så det finns inget enkelt sätt att komma in till trädgården.

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #8 skrivet: november 06, 2016, 10:44:14:14 »
Jag kan ta en bild på mitt system. Känner mig verkligen helt dum när jag står och tittar på prylarna.

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Vinterstängning av pool [Nybörjare]
« Svar #9 skrivet: november 06, 2016, 10:57:04:04 »
Hej igen,

Supertacksam för svaren jag fått. Här är lite bilder på poolen, pump, filter och andra prylar.

Som ni ser är det lite algbildning på botten.
- Bör jag dammsuga upp detta innan vintern?
- Jag blev tipsad att chock-klora. Har inte skaffat klor än, men skall jag göra det innan eller efter jag dammsuger?

Slang + dammsugarmunstycke:
- Slangen klickar inte på munstycket så det sitter fast ordentligt. Kommer trycket att göra att den sitter fast eller saknas något?
- Var tusan kopplar jag andra delen på slangen? (jag vet -  jag kan INGET om detta :))

- Är det mätaren ovanpå filtret som jag bör plocka av?
- Behöver jag lossa pumpens lock och ta ut korgen? Locket sitter stenhårt och jag vill inte ta sönder något

Vattennivån  är redan sänkt:
- Kan jag damsuga utan att fylla upp poolen så att vattnet cirkulerar ut genom skimmern?

Återigen, tacksam för svar
« Senast ändrad: november 06, 2016, 11:37:58:58 av Fredrik_malmo »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan