CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Projekt sommaren 2009  (läst 44142 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Projekt sommaren 2009
« Svar #10 skrivet: november 16, 2008, 17:12:29:29 »
Hej igen Daphne!
Jag köpte en rektangulär pool 3,5*7m med Roman-end trappa från Poolstore.
Jag tyckte det var lättast med rektangulär pool om man vill ha pooltäckning som kan rullas ut och in på en upprullare. Trappan är också en trevlig grej att sitta i eller för att underlätta i- och urstigning.
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad Daphne

SV: Projekt sommaren 2009
« Svar #11 skrivet: november 21, 2008, 18:51:24:24 »
Det går framåt med ett litet steg i taget.
Nu har vi klart med grannarna som har givit oss tillstånd till det staket som vi tänkt sätta upp i tomtgränsen. Även tillstånd från TeliaSonera för uppsättning av friggebod på vår tomt där den gränsar till deras. Kvar är bygglovet från kommunen för att sätta upp vindskydd/insynskydd som ska gränsa av vår tomt mot framsidan/gatan. Staket (allt som är genomsebart till mer än 50% räknas som staket) är OK att sätta upp men skärmväggar/plank är bygglovspliktiga, allt enligt kommunens byggnadsingenjör, bäst att göra allt ordentligt från början.
Mycket att tänka på innan det som verkligen känns krångligt börjar (själva poolbygget).

För övrigt är det mycket funderande och kalkylerande som pågår.
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad Fia

SV: Projekt sommaren 2009
« Svar #12 skrivet: november 22, 2008, 19:15:27:27 »
Kul att det går framåt! O0
Glöm inte att kolla var el, tele o vattenledningarna går innan ni börjar gräva.
Det kan bli dyrt annars. ;)
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Daphne

SV: Projekt sommaren 2009
« Svar #13 skrivet: november 28, 2008, 16:49:20:20 »
Ja det var ju också en bra idé, att man ska behöva tänka på så mycket.

Undrar hur många misstag vi kommer att göra!? :D Men som sagt var jag är tacksam och glad för alla tips jag kan få.
Har precis pratat med bergvärme-leverantören och han tyckte inte att värmepump var en bra idé för uppvärming av pool. Han förespråkade solvärme istället.
Men nu är det ju så att jag har till 95% bestämt mig för värmepump eftersom jag vill kunna bestämma själv när jag ska bada och inte behöva invänta värme och att solen ska lysa en bra stund för att vattnet ska hinna bli riktigt varmt och gött.
I varje fall skulle vi vara tvungna att borra hålet djupare och sätta in en värmeväxlare slutsumma vet jag inte riktigt men han räknade med 10 000 kr för borrning och sedan tillkommer montering, värmeväxlare och allt vad han pratade om. Han trodde ändå att det skulle bli billigare att göra så än att köpa en "fristående" värmepump eftersom det skulle kosta bortåt 40 000 kr!
Men nu är det ju så att jag vet, genom detta eminenta forum, att man kan få en värmepump för mellan 15000-20000. För visst är det så? Eller tillkommer det en massa extra kostnader till en sådan här värmepump förutom de slangar som behövs och ev. elektriker kostnader?
Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad Pea

SV: Projekt sommaren 2009
« Svar #14 skrivet: november 28, 2008, 17:16:46:46 »
självklart ska ni satsa på en värmepump, dom är dessutom busenkla att koppla in, det klarar ni själva. ring runt nu i vinter och kolla med poolhandlarna, om dom har nån bra vp på hyllan går det säkert att få lite vinterrabatt :) köpte själv en pahlens maxitemp 51 för 25.000 inkl bypass och frakt förra vintern, normalpris 29.000.
köp inte en vp som är dimensionerad precis för er poolstorlek, köp en något större, då värmer den upp snabbare och är inte igång lika många tim på dygnet. vår maxitemp 51 går bara på natten för att hålla temperaturen på 30 sköna grader :)
och tänk på att värmepumpen skall ha en värmeväxlare i titan, inte i rostfritt.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Ingvar

SV: Projekt sommaren 2009
« Svar #15 skrivet: november 28, 2008, 19:26:08:08 »
En vanlig luft-poolvärmepump, är nog den mest kostnadseffektiva lösningen om du bara skall ha poolen igång under maj - september. Vill du däremot ha systemet igång under större del av året, kan bergvärmealternativet vara intressantare, eftersom du får ut bra med värme även när temperaturen ute understiger fem plusgrader, vilket de flesta vanliga luft-poolvärmepumpar inte klarar.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad Poolhajen

SV: Projekt sommaren 2009
« Svar #16 skrivet: december 15, 2008, 14:08:40:40 »
Lägg inte planerna på tvättstugan på hyllan än, vi använder nämligen vårt golvbrunn i pannrummet när vi backspolar, lyfter bort gallret o ner med slangen o sen kör vi, fungerar bra.

Det där kan vara riktigt farligt! En normalpump skickar iväg ca 150liter / minut och klarar lätt ett tryck på 2bar. OM det inte finns kapacitet så det räcker i avlopssystemet och det blir tätt när du trycker i slangen kan pumpen enkelt trycka isär kopplingarna någon annan stans i huset och med det vattenflödet krävs det inte många sekunder innan man skapat sig en ansenlig vattenskada.

Som sagt, det kan gå bra men det kan också gå dåligt och jag tror inte försäkringsbolaget ställer upp om man har oturen mot sig!

/HW

Utloggad Fia

SV: Projekt sommaren 2009
« Svar #17 skrivet: december 15, 2008, 22:21:52:52 »
Hej Poolhajen. :)
 
Det kanske är lite speciellt för oss så visst bör de kolla med en rörmokare först, (vilket jag också skrev).
Vi har ett enda källarrum o det är pannrummet, tillbyggt långt efter att huset byggdes, förövrigt har vi torpargrund.
Enligt vår rörmokare som hjälpte oss så var det inga problem att göra så för oss, pannrummet har en egen ledning rakt ut plus att kommunen bytte ut alla vattenledninger till pemslang för två år sen. :)

Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Daphne

SV: Projekt sommaren 2009
« Svar #18 skrivet: december 17, 2008, 17:33:28:28 »
Hej på er,

Jo då jag är med på att man bör kolla med rörmokaren först. Men jag har nog lagt bort tanken på placering i källaren och riktar in mig på att placera allt i friggeboden (som kommer att byggas först) eller i garaget. Har inte helt bestämt oss ännu.
I varje fall fall så har jag beställt en värmepump nu! Lite fel ordning men så får det bli man får ta tillfället när det kommer.

Poolstores Flexipool 4x8 m Roman-end trappa, Carraraliner, Zodiac Tri Mid Saltklorinator, Fairland VP samt ett Klasik No Line Tak!

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Projekt sommaren 2009
« Svar #19 skrivet: december 17, 2008, 21:19:31:31 »
Får man va lite nyfiken och fråga vilken pump det blev?
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag