VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tätning av ingjutningsdetaljer  (läst 1355 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad d_evertsson

Tätning av ingjutningsdetaljer
« skrivet: september 10, 2016, 10:09:57:57 »
Tanken är att betongkonstruktionen i poolen jag bygger ska vara tät och funderar då på om man behöver täta runt inlopp och lampa på något sätt?

Poolen ska målas med epoxifärg.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Tätning av ingjutningsdetaljer
« Svar #1 skrivet: september 10, 2016, 11:42:04:04 »
Bra fråga. Troligen behövs det inte om inte något av skruvhålen kommer för nära armeringen. Jag skulle nog täta ändå. Om inte annat för att slippa få en massa skit i springorna som blir mellan armaturer och poolvägg. Om man tätar med silikon eller annan mjukfog så är det bra att maskera ytorna som gränsar mot fogen och släta med finger eller fogpinne doppad i såplösning så att fogen buktar lite inåt så man slipper se den. Silikon kan bli missfärgad efter några år, då är det skönt att slippa se den. Tec7 är nog ett bättre val än silikon. Vid något tillfälle har jag tätat med ljusgrå latex som har hållit över förväntan.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad d_evertsson

SV: Tätning av ingjutningsdetaljer
« Svar #2 skrivet: september 10, 2016, 13:05:51:51 »
Bra tanke där med skruvhålen nära armeringen. Kommer att ha 40 mm täckande betongskickt så man borde kunna få till det så att skruvarna kommer en bit ifrån.

Får bli silikon i monteringen.

Behöver man extra tätning i själva gjutningen, tänker på svällband eller motsvarande.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan