VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bottenprofil/poolplåt passar ej ihop..?! Poolkungen Åttan  (läst 5599 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sarra340

Bottenprofil/poolplåt passar ej ihop..?! Poolkungen Åttan
« skrivet: juni 13, 2015, 21:54:42:42 »
Hej!
Jag har drömt om att ha egen pool så länge jag kan minnas och när vi letade hus så var det en självklarhet att planera in poolen på tomten redan på visningarna. Och nu äntligen är det dax!!. Vi har köpt en Åtta på 5,4x3,5 med trappa från Poolkungen. Torsdag-fredag var grävaren här och i fredags kväll hade vi ett bombnedslag på baksidan och ett hål i backen, vet inte vem som var gladast, jag eller ungarna  ;D

I morse började monteringen av poolen. Glädjen varade dock inte länge. Vi har följt beskrivingen som Poolkungen skickat med. När vi kom fram till att lägga ut bottenprofilen på botten så stämde inte cirklarna med de som vi hade ritat dit på markduken utan de blev lite större, tänkte då att vi kanske ritat lite fel och vi gick vidare. När vi packade upp poolplåten så stod det att det skulle vara svarta markeringar på plåten för att markera var plåten skulle sitta mot balkarna, dessa markeringar saknades men vi lyckades ändå räkna ut och rita dit egna märken. Men nu slog vi huvudet i väggen. När vi monterade i poolplåten i profilen så hamnade "balk-markeringen" 10 cm innan balken. Hur vi än drog och spände så kunde vi inte få plåten att "räcka" ända fram till balken om den skulle passas ner i bottenprofilen. Vi har mätt om "balk-markeringarna" flera gånger och vi har kontrollmätt så båda cirklarna får lika mycket plåt.. Efter många timmar så gav vi upp :'(.

Nu var jag ute och mätte hur långt det var runt i hela bottenprofilen (mjuka måttband är verkligen super :) ) och hur lång själva plåten var och det visade sig att bottenprofilen är 20 cm längre än poolplåten!!?! Inte konstigt att vi inte lyckades få dit den. <hmm>
Kan vi ha fått fel från Poolkungen? Jag har kontrollerat vad som står på alla kartonger och det står rätt mått så det känns som att vi har missat något! Är det någon som har haft liknande problem eller som har nåt tips på vad som kan vara fel??
Typiskt att Poolkungens byggsupport inte har helgöppet  :(

//Sara

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Bottenprofil/poolplåt passar ej ihop..?! Poolkungen Åttan
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2015, 22:35:25:25 »
Låter väldigt konstigt. 20 cm är ju alldeles för mycket för att det skall handla om sträckning eller värmeutvidgning. Med tanke på att de knappast säljer två modeller som är så lika i mått att det bara skiljer 20 cm på omkretsen så låter ju alternativet att ni fått fel delar inte så troligt heller. Men det här med att markeringar saknades låter också konstigt. Du får nog ge dig till tåls tills du får kontakt med poolkungen och höra vad du egentligen har fått och vad som kan vara fel.

Majoa

  • Gäst
Majoa
SV: Bottenprofil/poolplåt passar ej ihop..?! Poolkungen Åttan
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2015, 22:54:42:42 »
Cirklarna ni ritat är rätt, ni måste kapa bottenprofilen.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Bottenprofil/poolplåt passar ej ihop..?! Poolkungen Åttan
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2015, 22:57:32:32 »
Jag skulle vänta med att kapa något förrän man pratat med Poolkungen. Men det är jag det.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad sarra340

SV: Bottenprofil/poolplåt passar ej ihop..?! Poolkungen Åttan
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2015, 21:19:30:30 »
Nej, vi vågar inte kapa profilerna förrens vi pratat med byggsupporten, vi kommer säkerligen vara dagens första samtal för dem imorgon =). Dagen fick istället tillbringas med att fixa iordning pumprum och städa botten efter nattens regnskur. 

Utloggad Dannyberg

SV: Bottenprofil/poolplåt passar ej ihop..?! Poolkungen Åttan
« Svar #5 skrivet: juni 14, 2015, 21:40:20:20 »
Monterade en 8:a från poolkungen modell större än din hemma.
Bottenprofilen är för lång.
Det står klart och tydligt i montringsmanualen att bottenprofilen ska kapas ca 3-5 cm från sidobalkarna.

Utloggad sarra340

SV: Bottenprofil/poolplåt passar ej ihop..?! Poolkungen Åttan
« Svar #6 skrivet: juni 14, 2015, 22:19:37:37 »
hmmm kostigt då har vi inte fått samma manual för i min står det att bottenprofilerna är anpassade efter poolen <hmm>, tror vi har läst hela manualen minst 10 gånger var här hemma med hoppet om att hitta vad vi missat :-). Vi har gissat att det förmodligen bara är att kapa profilerna och det verkar ju stämma med 3-5 cm per sida mot balken som det står i dannybergs manual, då blir det ju 20 cm totalt. Vilken tur att det är sent och att supporten öppnar imorgon bitti annars hade det varit jobbigt att vänta. Nu får det bli lite kvällsmontering imorgon efter jobbet istället.

Hur gick monteringen för dig Dannyberg? Nåt extra tips du kan ge? har lusläst allt jag kan hitta i byggtrådarna om att bygga en åtta. Hur lång tid tog återfyllingen för er?
 

Majoa

  • Gäst
Majoa
SV: Bottenprofil/poolplåt passar ej ihop..?! Poolkungen Åttan
« Svar #7 skrivet: juni 14, 2015, 22:58:56:56 »
Byggde vår i somras, en 8 från poolkungen modell större än er. Minns oxå att det inte står i manualen att man måste kapa.

Utloggad sarra340

SV: Bottenprofil/poolplåt passar ej ihop..?! Poolkungen Åttan
« Svar #8 skrivet: juni 15, 2015, 08:56:26:26 »
Vi var första samtal till byggsupporten i morse och det var precis som ni sagt att profilen skulle kapas så nu åker sågen fram efter jobbet så kanske vi kan få bada lagom till semestern  :)

Utloggad Fia

SV: Bottenprofil/poolplåt passar ej ihop..?! Poolkungen Åttan
« Svar #9 skrivet: juni 15, 2015, 09:11:36:36 »
När är det dags för mig att komma då? Vilken vecka?  <sol>
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan