VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Maximal otur eller akta sig för företaget ?  (läst 2642 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad peteristan

Maximal otur eller akta sig för företaget ?
« skrivet: juni 23, 2016, 16:59:37:37 »
Efter sju sorger åtta bedrövelser  och 95 svordomar ..var är man då i sitt poolbygge ?

Bottenplattan gjuten efter ex antal timmar i sin grävare och hudraulhammare ..allt lugnt ..

Sen började problemet

Jag valde ett poolföretag  ( vi kan kalla det för ett engelskt namn för en affär som säljer pooler)..

Misstag nummer 1!

Tyvärr var den kontakt jag fått bra kontakt med borta.. 

Leveranser saknas .. fakturan kommer före sakerna är levererade .. Istället för att vara hemma en dag så krävs minst 4 (i mitt fall som ingen sagt).. Mao 4 dagar inkomstförlust man inte räknat med..

Ingen beskrivning på pegripligt språk .. (franska fanns med).. och efter påtalade fick jag mil om beskrivning. Tyvärr säger leverantören tvärt emot beskrivningen men det är en sak. .

Sen gjutning.. betongelement kommer och skit. .ehh menar konstruktionen (thermoblock) spricker mitt i en ej kapad bit längst ner..4 m3 beog väller ut och förstör Bottenplattan. ..

Så akut ta hjälp av grävare plus mankraft att få bort betong som är möjligt för minimera skadan och jobba till midnatt .. plus förstörd tomt för att betongen dumpades av för rädda Bottenplattan

Så om man söker göteborgsområdet eller kungens kurva å detta företag är mitt råd "håll er undan".. !!!!

Att konstruktionen spränger sönder mitt i ett okapat block är katastrof. .

Så betong för många tusen åt h....e förstörd tomt.. och sabbad Bottenplattan. . Inklusive poolkonstruktion från västra Frölunda. . (Oups)..

Allmänna reklamationsnämnden är inkopplat då företag inte anser sig "gjort fel"
Vill ngn se bilder på helvetet som bevisar att inte felet gått sönder i egengjord skarv etc hör av er...

Så hela bygget står still och förhindrar husbygget då poolen måste lösas före resten..

Hälsningar bark-august

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Maximal otur eller akta sig för företaget ?
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2016, 17:27:29:29 »
Hur mycket hade ni stagat längst ner? Finns ju ett flertal trådar här (om man söker innan man bygger) där det spruckit precis som för dig och man har påpekat hur viktigt det är med stagning på både insida och utsida.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad MathiasS

SV: Maximal otur eller akta sig för företaget ?
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2016, 18:27:20:20 »
Att man fakturerar för saker du inte fått osv, det låter fel om ni inte avtalat på det viset, men jag har svårt att förstå vad poolaffären har med betongproblemet att göra?

Det är ju allmänt känt hur man ska bete sig för att det ska gå bra (och detta har ju inte med pool att göra, det är samma sak när du bygger hus med thermoblock och det gäller alla fabrikat på thermoblock, inte bara dorocell). Har du upphandlat en helentreprenad för bygget via poolaffären eller på vilket sätt menar du att dom ska lastas för misstagen vid gjutningen?

Antingen har du fått/beställt fel betong eller så har du stagat för lite eller så har du fyllt för mycket för snabbt.

Om du redogör för vem som gjort vad i poolbygget, och på vems uppdrag, så kan jag nog lämna besked kring vems fel det är. Av uppgifterna du lämnat här låter det som att du slösar bort din tid i reklamationsnämnden.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad peteristan

SV: Maximal otur eller akta sig för företaget ?
« Svar #3 skrivet: juni 23, 2016, 18:31:26:26 »
Bra poäng.. och jag HaR stagat exakt som leverantören föreskriver.. för dyra grejer att chansa med

Vad gäller betongen har leverantören av betong koll..

Som man ser på bilden är att en bit spräckt i sin helhet..alltså ingen skarv som skulle gå sönder om man gjort det fel.. när ett block går av på mitten och skarvarna håller.. då är det inte bra..alternativt väldigt bra skarvar  O0

PS,  jag litar mer på leverantörs anvisningar än oss lekmän på ett forum :)
« Senast ändrad: juni 23, 2016, 18:48:24:24 av peteristan »

Utloggad MathiasS

SV: Maximal otur eller akta sig för företaget ?
« Svar #4 skrivet: juni 23, 2016, 19:25:23:23 »
Det räcker inte med att staga enligt någon anvisning, du måste fylla betong på rätt sätt. Hur fylldes betongen? Det är precis som på din bild det går sönder när man fyller fel.

De som är proffs på dessa väggar stagar knappt något alls. Vi glada amatörer stagar och limmar blocken för att ha lite mer marginal.

Du litar förstås på vem du vill, men när du postar svävande kritik här lär du få finna dig i att precisera din kritik så att ci andra kan förstå vem som gjort fel. Jag är ingen stor supporter av hantverkare och leverantörer som inte sköter sig, men kritik ska vara korrekt.

Så, hur stagades väggarna och hur gjorde ni när ni fyllde? Vem fyllde, du själv eller någon annan och vem anlitade isåfall den personen.

Du har förövrigt fel när du säger att något inte är bra när blocken går sönder mittpå där ingen skarv finns. Det är helt normalt att det går sönder på det viset om man fyller betongen fel.

I första hand går det sönder i botten, i andra hand i någon olimmad skarv. Kapade block med öppen gavel är förstås känsligast.
« Senast ändrad: juni 23, 2016, 19:30:47:47 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad peteristan

SV: Maximal otur eller akta sig för företaget ?
« Svar #5 skrivet: juni 23, 2016, 19:35:33:33 »
Jag kan inget om betong så därför leddes det bort till fackmän. .

Så betongföretaget har gjutit ..

Utloggad MathiasS

SV: Maximal otur eller akta sig för företaget ?
« Svar #6 skrivet: juni 23, 2016, 19:42:31:31 »
Bra, då har du iallafall någonannan att skylla på. Det naturliga, utifrån det du berättat här, här ju att reklamera gjutningen till betongföretaget. Vad säger dom?

Och igen, hur gjorde dom när dom fyllde betong?

Eftersom du reklamerar till poolaffären antar jag att teorin är ett materialfel i frigolitblocket?

Du borde driva detta mot betongföretaget och låta betongföretaget driva den omöjliga/svåra tesen om materialfel mot poolaffären.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Thermopool

SV: Maximal otur eller akta sig för företaget ?
« Svar #7 skrivet: juni 25, 2016, 00:12:51:51 »
Det ser ut som att det är ursågat på baksidan av blocket och att det sticker ner några stående armeringsjärn bakom ursågningen. Liggande armeringsjärnen ser ut att svänga in mot baksidan. Har du en tvärgående block för en vägg till t.ex teknikrum eller en kontrefor? Om blocket inte har spruckit åt båda hållen och det är en ursågning så är den felaktigt gjord. Man sågar endast ca 5 cm längst ner och längts upp i blocket och aldrig hela höjden på blocket, det räcker för att betongen ska flyta ut ordentligt. Det ser även ut som att den tvärgående "förstärkningen" av blocket är bortsågad (den som borde finnas mitt i stora hålet där stående armeringsjärnen sticker ner). Om baksidan på blocket är avsågad på höjden och den tvärgående förstärkningen saknas så är det nog därför som det har spruckit. Svårt att se på bilden men är du säker på att du gjort helt rätt med monteringen av blocken?
« Senast ändrad: juni 25, 2016, 00:38:17:17 av Thermopool »

Utloggad MathiasS

SV: Maximal otur eller akta sig för företaget ?
« Svar #8 skrivet: juni 25, 2016, 00:34:33:33 »
Ja det fattas en mittsektion på detta block, och det har knappast följt med betongen ut, utan man har tagit bort det pga att armeringen har hamnat på fel ställe gissar jag, ville höra lite mer om vem som gjort vad här innan detta uppenbara påpekas, men peteristan verkar inte vilja berätta så mycket. Eller så firar han midsommar....:)


....antar vidare att det är något annat bakom detta block eftersom man tagit upp ett hål i det?

Mao är detta block helt slaktat, på sämsta tänkbara ställe, en hörna längs ner.
« Senast ändrad: juni 25, 2016, 00:40:00:00 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan