CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Får man vad man betalar för??  (läst 33331 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rsjowa

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #20 skrivet: maj 30, 2010, 10:24:09:09 »
...
När man kollar runt så hittar man folk som haft problem med alla typer av pooler, oavsett kvalitet. Problemet är väl snarare att man inte hittar information om de som INTE haft problem och kan ställa det i kontrast mot problemen...
...

Det är nog en korrekt analys. Funkar allt finfint så har man ofta inget behov att basunera ut det för alla.  ::)

När man tittar på de som har problem med pooler så är det ju intressant att se vilka man får hjälp av/garanti. Jämför igen med bilar som nån gjorde fast med annan vinkling... när man köper en ny bil så förväntar man sig att allt funkar. Dock är det väldigt vanligt att det blir nåt fel på den, som då biltillverkaren ofta tar på garanti, förlängd garanti eller "goodwill-konto". Om biltillverkaren inte gör det så får dom ett riktigt dåligt rykte och du kommer ju aldrig köpa denna bilmodell igen.

Att det blir fel ibland oavsett om man byggt en pool eller en bil för den delen, det händer liksom...

Du kanske ska mer inrikta dig på att hitta leverantör baserat på hur hjälpsamma dom verkar vara även efter man signat kontrakt eller lämnat pengen ifrån sig.

Igen, förtroende för den du handlar av är ibland viktigare än priset i mina ögon.
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Poolgiganten

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #21 skrivet: maj 30, 2010, 21:54:18:18 »



"Budget": JoF, Poolmans (vissa modeller)
"Billig": Rubinpool, Poolkungen, Poolmans (vissa modeller)
"Märkes": Folkpool, Mimaipool, Svenska Poolfabriken

Skillnaden mellan "Budget" och "Billig" tycker jag är ett rejält kliv upp medan mellan "Billig" och "Märkes" inte nödvändigtvis ger dig så "mycket mer för pengarna" i grejer men kanske i kvalitet... Priset däremot är ett rejält kliv mellan "billig" och "märkes"...

Jag tänkte som så att även om den "billiga" har en sämre kvalitet på liner så är det samma garanti på stomme, etc. som "märkes" leverantörerna har. Även om nu min Rubinpool liner "bara" håller 7-8 år istället för 10 år så kan jag ändå byta liner minst 6-7 gånger innan jag nått priset av en märkespool (exkl. arbete då förstås).
Det samma gäller pump t.ex. men om den brakar efter 2 år så lär jag ju satsa på en av lite bättre kvalitet i så fall när jag köper en ny.

OBS!!! Jag säger inte vad som är rätt och fel eller vad man ska sats på... bara delger hur jag tänkt!


//Anders


Jag tycker många av er stirrar sig blinda på garantier.
Och då måste jag göra er besvikna för när ni kommer med en sönderrostad pool om c:a 5-10-15-eller 20 år så har ni väldigt svårt att få något för er pool. tyvärr är det så då tillverkare kan skylla på allt från skadat galv till fel vattenkvalitet och ni som konsumenter måste bevisa motsattsen.
Sen kan man hoppas att er leverantör väljer att hjälpa er ändå.

Och skillnaden mellan "billig" & "märkes" är enorm. Tycker vi kan döpa om "märkes" till "bestående" man bygger katogori 3 för att den ska vara en livstid eller mer.

Tycker du har rätt mellan budget och billig men i kategori 3 så kommer man till en helt annan typ av pool, en stomme som är många gånger tåligare och i stort sett inte går att rakt av prisgämföras med någon annan kategori för att man får en annan sak. Där av inte sagt att "billig" är dålig utan en annan typ av pool.

Hoppas ni förstår vad jag menar är sliten efter en hel helg med pool & spajobb & på den lediga tiden försöka återfågreppet om den snabbväxande trädgården  :D

MVH Jonas

Utloggad frida

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #22 skrivet: juli 26, 2010, 15:30:24:24 »
Hej Anders m fl!
Har läst tråden men inte blivit särskilt mycket klokare, blir därför litet OT och frågar vad ni tycker om den pool som jag går och funderar på om den kan vara något ...  http://yapool.de/index.php? Vilken kategori kan den tänkas hamna i? Vad är det som gör den bra/dålig? Förslag?
mvh frida
2007 inskaffades ilblå hobbypool på 7000l.
2008 akut behov av sandfilterpump, det blev en från Harald Nyborg.
2009 Hittills skaffat skimmer och dammsugare via pump.
2010 Börjat snegla på solvärmare.
2011 Inköpt el niño solfångare.
2012 Gav upp solfångarna och skaffade värmepump, nu badar vi i alla väder!
Poolen används flitigt av våra barn och traktens alla ungar ...

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #23 skrivet: juli 27, 2010, 10:55:39:39 »
Hej,
det är ju svårt att säga utgående från infon på deras webb sidor (och dessutom är min tyska inte den bästa) men min gissning blir att det nog mer lutar åt "budget" än "billig"... Sen verkar det inte ingå kringutrustning heller. Räknar du in allt annat tror jag du hamnar rätt nära t.ex. Rubinpool ändå...

Det man kan se i deras "paket" är att slangar är av svag kvalitet, sandfiltret ser ut att vara av "limmad" typ, detsamma som man hittar i "budget" paket, typ J&F.

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad frida

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #24 skrivet: juli 27, 2010, 11:06:22:22 »
Åhh, tack för ett bra svar!
De naturliga följdfrågorna blir naturligtvis vad som karaktäriserar "slangar av svag kvalitet"? Sandfilter av "limmad typ"?  <dontkn>
/frida
2007 inskaffades ilblå hobbypool på 7000l.
2008 akut behov av sandfilterpump, det blev en från Harald Nyborg.
2009 Hittills skaffat skimmer och dammsugare via pump.
2010 Börjat snegla på solvärmare.
2011 Inköpt el niño solfångare.
2012 Gav upp solfångarna och skaffade värmepump, nu badar vi i alla väder!
Poolen används flitigt av våra barn och traktens alla ungar ...

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #25 skrivet: juli 27, 2010, 11:15:10:10 »
 :)

Tja-a... se bilderna, slang bra kvalitet kostar runt 100 kr/meter och är av "hög tryck" kvalitet (HT). Sandfilter bör vara "lindat" glasfiber för att säkert hålla, inte gjutet i plast.


Kan ju tillägga att så fort du ser en slangklämma vet du att det är "sämre kvalitet". Bättre grejer har kläm-kopplingar eller allra helst limmas!

//Anders
« Senast ändrad: juli 27, 2010, 12:31:22:22 av awasen »
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad LUS

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #26 skrivet: juli 27, 2010, 12:23:09:09 »
  Dessa pooler blir inte billigare med frakt och lite uppdateringar (lindat filter) än vad Rubinpool ger. Fick ett mycket bra pris som inte de Tyska kan matcha. Nu köper jag riktigt tak (Klassik C) på en gång, då låg Rubinpool lägre än tex Yapool! En pool utan tak är inte en pool tycker jag, både säkerhets och värmekonomimässigt. Nu är det 10 x 5 jag tittar på, tror dock inte skillnaden är så stor på tex 8 x 4 om man köper allt på en gång. Jag har kollat me det vi vill ha, riktiga filter, pumpar och Mosaikliner. Bättre att fråga på det man vill ha än komma efteråt med ändringar.
Ovalpool från Rubinpool 10 x 5, Klasik C tak 180 Heatpiperör för uppvärmning av hus & pool,

Utloggad Olof

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #27 skrivet: augusti 04, 2010, 18:51:54:54 »
Frida. Jag har köpt av Yapool och kan garantera att jag inte hittat priser som är i närheten av deras bland de svenska poolleverantörerna. Awasen skriver om bättre och sämre delar till pumpen. Till Yapools poolpaket levereras de sämre delarna som för den skull inte behöver vara dåliga... eller??? Även de poolpaket jag kollat upp i Sverige innehåller de "sämre delarna" fast till mkt högre pris. Väljer du denna typ av pool kan jag rekommendera Yapool. Ska du köpa bättre kvalite springer priserna upp och då vet jag inte var man handlar billigt. Inser att det finns betydligt bättre pooler men då kostar det. Är som att köpa bil, alla bilar rullar men man kan välja Opel istället för Bmw. Bilder samt priserna jag gett ser du på http://www.pette.se
« Senast ändrad: augusti 05, 2010, 09:18:22:22 av Olof »

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #28 skrivet: augusti 04, 2010, 18:59:24:24 »
Tror inte man kan jämföra bilar och pooler, en opel kan nog rulla lika långt som en BMW, men en billig pool lär inte hålla lika länge som en dyr.
Däremot är det säkert billigare att själv agera importör än att betala någon annan för det = köpa i Svergie av en svensk leverantör och med svenska garantier.
Har man inte råd med en "dyr" pool skall man ändå köpa pool, för det är kanon att ha pool!  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Olof

SV: Får man vad man betalar för??
« Svar #29 skrivet: augusti 05, 2010, 11:10:24:24 »
Kanske en skev jämförelse. Må hända att Opel och BMW rullar lika långt men det finns andra bilmodeller som inte gör det. Syftade på sämre respektive bättre kvalite och den senare bör väl rimligen rulla längre innan något måste repareras... eller är jag ute och cyklar...?? Bör nog även gälla pooler.... och allt annat man köper också för den delen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag