VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Värma pool med befintlig CTC Ecoair luft/vatten värmepump  (läst 4515 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jkbpower

Värma pool med befintlig CTC Ecoair luft/vatten värmepump
« skrivet: juni 05, 2012, 21:00:20:20 »
Hej,
Håller på med bygget av en pool på ca 29 kubik.
Har läst lite på forumet och fick en ide.
Jag har idag ett CTC sytem för att värma upp poolen.En elpanna med tank och en utedel luft/vatten värmepump.
Skulle man kunna ansluta en värmeväxlare mellan befintlig slinga i huset och ansluta poolens slinga till värmeväxlaren och då värma poolen på sommaren då det behövs lite värme till huset.
Men då undrar jag i så fall hur det blir med temperaturen på vattnet.Värmepumpen värmer ju vattnet i pannan till 48g så hur får man den då att värma poolen till ca ex 28g.

Nån som har gjort på liknande sätt.
/Jimmy

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Värma pool med befintlig CTC Ecoair luft/vatten värmepump
« Svar #1 skrivet: juni 06, 2012, 10:10:48:48 »
Hej,
ja, det är ju samma system som man använder vid bergvärme. Du måste ju ha en till värmeväxlare för poolen förstås.
Det är väl egentligen en liten fördel när du kör luft/vatten istället för berg eftersom man riskerar att trötta ut borrhål vid värmning av pool under sommaren om man har lite för grunt borrat...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad jkbpower

SV: Värma pool med befintlig CTC Ecoair luft/vatten värmepump
« Svar #2 skrivet: juni 06, 2012, 20:16:36:36 »
Ja, jag läste att nån hade satt en 3-vägs ventil på ledningen till radiatorerna och sen kopplat till en värmeväxlare som i sin tur är kopplad till poolvattnet.
På sommarn när det inte behövs värme till elementen så vrider man om ventilen och skickar vattnet till värmeväxlaren i stället.
Då borde det sen bara vara att ställa in hur mycket framledningstempen skall vara i pannan.

Utloggad Fia

SV: Värma pool med befintlig CTC Ecoair luft/vatten värmepump
« Svar #3 skrivet: juni 06, 2012, 21:55:34:34 »
Vi har en CTC bergvärmepump o vår röris kopplade poolen o värmeväxlaren till något som kallas Sommarkällar värme' kolla om du inte har det i din meny . Där ställer jag in hur varmt jag vill ha i källaren, m a o, poolen o när tempen är uppnåd så slår den av. Jag styr flödet pool, hus eller båda med två shuntar o cirkpumpar. Det jag är noga med är att stänga av elpatronen på våren när vi värmer upp poolen annars kan det bli dyrt.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad jkbpower

SV: Värma pool med befintlig CTC Ecoair luft/vatten värmepump
« Svar #4 skrivet: juni 06, 2012, 22:00:53:53 »
Ja, bra ide.
Har en lite äldre EcoEl panna men har för mig att den har inställning för källarvärme om jag inte minns fel.
Ska undersöka saken.Tack för tipset.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan