CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Fredde´s betongpool bygge.  (läst 125977 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #70 skrivet: augusti 01, 2008, 10:09:09:09 »
Hej liverPOOLare,

Tackar!

När det gäller pooltaket, så är jag orolig att det skall se ut just som du beskriver. Tycker dock att det verkar vara mycket praktiskt?
Jag tror jag skyddar poolen i vinter med plåtar och undersöker lite närmare inför nästa sommar.

Ha det gött!




Poolgiganten

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #71 skrivet: augusti 01, 2008, 10:25:11:11 »
Hej Henry Porter,

Jag vet ej om någon sida för poolbelysning. Själv valde jag Astrals ingjutnings spottar i plast 50W. Smart att man kan lyfta upp dom över ytan och byta lampan (det är väl standard idag?). Eftersom jag har långa avstånd på sekundärsidan upp till 25 meter så har jag 10kvadrats ledare från just den trafon. Jag använder mig av 2 st 300VA trafos för att kunna dimma dom individuellt. På bilden är det dock full kräm på 4 st lampor! Återkommer med fler bilder i olika konstallationer när jag installerat all el. Idag skall jag dock bara njuta eftersom det verkar var den sista dagen på denna värmebölja.

/Fredde

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #72 skrivet: augusti 02, 2008, 13:45:42:42 »
Hej Allesammans,

Här kommer länken till det företag i Tyskland från vilket jag har köpt detaljer till min pool. Personen jag har kontakt med heter Thomas. All betalning har skett i förskott "en liten chansning" men det har fungerat alldeles utmärkt. De är inte bra på att snacka engelska men att maila på engelska fungerar alldeles utmärkt!

http://www.zuhause-schwimmen.de/


/Fredde

Utloggad lugaid

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #73 skrivet: augusti 02, 2008, 15:12:36:36 »
Blir baddjupet runt 1.40 i din pool?

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #74 skrivet: augusti 02, 2008, 16:51:24:24 »
Tack för svaret Fredde!

Ser fram emot fler bilder :)
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #75 skrivet: augusti 02, 2008, 16:59:22:22 »
Hej Lugai,

Vi har 142cm i poolen. Verkar vara flexibelt mellan 140-145cm.

/Fredde

Utloggad lugaid

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #76 skrivet: augusti 02, 2008, 21:39:06:06 »
Tack mofajenko

Me en kort kvinna i hushållet så måste man ju ta me djupet i beräkningarna.

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #77 skrivet: augusti 02, 2008, 21:55:04:04 »
Ha ha...Det finns badring ;D


Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #78 skrivet: augusti 19, 2008, 21:35:31:31 »
Hejsan Fredde!

Hur går det med badandet är det på sista versen eller...och bottenavloppet hur har du det med det egentligen  O0

En något märklig fråga kan tyckas men hur mycket av det totala flödet tar du från bottenavloppet? Och har du testat att köra bara med breddavloppen för att se om du märker någon skillnad. Anledningen till att jag frågar är att jag har blivit avrådd från att montera ett bottenavlopp i min pool från en poolbyggare.
Nu är det så att han jobbar för Folkpool och har väl mest med liner att göra men han tycker iaf att det är onödigt även om det är i en betongpool. Dels för att det inte gör någon nytta om man inte har en djupdel(menar han) samtidigt som det tar effekt från breddavloppen. Han menar också att OM det skulle börja läcka så är det ett litet h**** att åtgärda. Provtryckte du kopplingen innan gjutningen?

Jag har fått för mig att bottenavloppet minskar städningen i poolen något jämfört om man bara breddavlopp. samt att det främjar cirkulation av bottenvattnet.

40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad mofajenko

SV: Fredde´s betongpool bygge.
« Svar #79 skrivet: augusti 20, 2008, 21:23:27:27 »
Hej Mats,

Badandet har avtagit för min & frugans del men barnen och svärfar [när han är på besök] badar oavsett temperatur.

Ja du ...botten avlopp. Det verkar som det finns lika många åsikter som det finns poolbyggare i Sverige.
Det är klart att ur läckage synpunkt så är det bättre ju mindre hål man gör i sin pool, sannolikheten minskar ju om man avstår från en botten brunn. ::) Ur den aspekten tänkte jag att skulle jag ändå göra 11 hål kunde jag lika gärna ha 12 ;D!
Jag har ju fått en del varningar under mitt bygge vad jag borde se upp med, där svetsning av liner var en. Därför har jag följt nivån i poolen mycket noggrant under den tid det inte regnade i.a.f. Jag måste säga att jag inte märkt någon onormalt svinn och då har jag mätt ofta. Eller kanske en sak [onormal alltså], eftersom jag mätt med prober fick jag en chock andra dagen när jag tittade på mätaren och det sjunkit 2 mm. Den tredje dagen var nivån identisk...Hmmm Vad var detta? :-\ Jag började räkna och kom fram till att minskningen var ca 90-100 liter. Då kom jag på det jag stod själv i vattnet när jag justerade mätaren och läste av första dagen....Nu vet ni vad jag väger...ha ha. Ibland gör man konstiga saker!  :D
 
Jag håller på att programmera ett litet vatten avdunstnings program som jag har för avsikt att lägga upp här på forumet när det är klart och funkar. Där kan man lägga in sin pool och andra omständigheter för att enkelt räkna ut avdunstningen. Jag kommer använda mig av en formel som är en empirisk justerad formel från "ASHRAE Handbook". Mer om det när jag löst vissa knutar.

Min tanke bakom botten avloppet var följande.....bra eller dåligt?...vet ej man jag har inte haft några bekymmer! :)

- Ha öppen ventil från botten brunnen och stänga skimmrarna...när jag använder skrapan för att skjuva ner löv samt allt små skräp som skrapan tar men inte håven. Inte alltid lika roligt att plocka fram den långa stången med dammsugarmunstycket eller den automatiska [som går på skimmer] eftersom man måste fylla på slangen hela tiden.
- Man kan ha rotation på vattnet även om du händelsevis behöver sänka vattnet under skimmer nivå......Höst/vår..innan det är under 7 celcius.
- Slipper stoppa i extern pump när jag skall tömma poolen.

Jag provtryckte inte kopplingen. Jag har en skarv i plattan mellan 50mm röret och brunnen som är limmad. Utanför plattan har jag limmat PVC slang i röret. Om jag skulle få ett läckage i brunnen så är det runt just den kopplingen och då får man ju bila för att laga eller om man är lat fylla igen brunnen med betong och svetsa på en bit liner. Det fina med just Alkorplan är ju det att efter man svetsat så lägger man en tunn sträng med flytande PVC så att man nästintill inte känner skarven.

Det är ju troligt att partiklar som sjunker långsamt fångas upp av brunnen. Det kunde jag se runt brunnen när jag var borta en vecka och inte städat, det var en ring på 2m diameter som saknade löv t.ex.

Hoppas detta underlättar för dig att välja vad som passar dig?

mvh,
Fredde
« Senast ändrad: augusti 21, 2008, 18:21:13:13 av mofajenko »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag