CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Elektrisk vs mekanisk motoreffekt  (läst 2109 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dimitris76

Elektrisk vs mekanisk motoreffekt
« skrivet: oktober 20, 2016, 13:27:56:56 »
Med anledning till tidigare pumpläckningstråd googlade jag fram denna sida om Kripsal poolpumar:

http://www.poolstar.se/view.php?id=77

Min fråga är hur kan det en 600Watt motor motsvara 0,5 hk, en 900Watt=0,75 hk och en tredje 1000Watt motor att leverera 1hk effekt???

Har olika motorer såpass stora skillnader i sin verkningsgrad?

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Elektrisk vs mekanisk motoreffekt
« Svar #1 skrivet: oktober 20, 2016, 23:31:54:54 »
Siffrorna skulle ge verkningsgrader på 62.5 % på de två första, 75 % på den tredje. Visserligen så stiger normalt verkningsgraden med storleken på en motor, men skillnaden verkar lite stor. Troligtvis får man se hk-talen mera som storleksangivelser för resp. pump än som verkliga axeleffekter. Förhållandevis billiga poolpumpar lär f.ö.heller knappast vara utrustade med modernaste högeffektivitetsmotorerna. En annan detalj är att de anger samma värden för enfas som för trefas drift, vilket knappast stämmer i verkligheten.

Utloggad Dimitris76

SV: Elektrisk vs mekanisk motoreffekt
« Svar #2 skrivet: oktober 21, 2016, 19:56:59:59 »
En annan detalj är att de anger samma värden för enfas som för trefas drift, vilket knappast stämmer i verkligheten.

Det stämmer nog för det står 750W-1HP på min 3-fas pumpmotor.

/Dimi
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erica

SV: Elektrisk vs mekanisk motoreffekt
« Svar #3 skrivet: oktober 24, 2016, 17:51:56:56 »
En trefasmotor som anpassats till enfasdrift genom att den försetts med en kondensator brukar kunna avge 70 till 80 % av sin trefaseffekt när den körs som enfasmotor. Din motor skulle alltså kunna ge lite mera effekt om den verkligen körs som trefas. Men den skulle inte pumpa mera vatten - det bestäms av pumphjulet, mottrycket och varvtalet, inte av motoreffekten så länge som motorn inte överbelastas.

Utloggad Dimitris76

SV: Elektrisk vs mekanisk motoreffekt
« Svar #4 skrivet: oktober 24, 2016, 19:57:43:43 »
Min 3-fas motor körs på 3-fas givetvis...  ::)

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Erica

SV: Elektrisk vs mekanisk motoreffekt
« Svar #5 skrivet: oktober 27, 2016, 09:10:58:58 »
Jo men om samma pump säljs i både enfas och enfas utförande som frågan gällde så kommer enfasvarianten att ha sämre verkningsgrad på själva motorn. Troligtvis kör tillverkaren med samma motor, men med kondensator i enfasfallet. I så fall får motorn överdimensioneras något i trefasfallet, eftersom den kommer att ge lägre effekt när den körs som enfasmotor. Naturligtvis kan fabrikanten välja att använda olika motorer på de två varianterna, men oftast ger sådant mera merkostnader än vad de sparar på att kunna dimensionera båda fallen absolut optimalt.

Utloggad Dimitris76

SV: Elektrisk vs mekanisk motoreffekt
« Svar #6 skrivet: oktober 27, 2016, 13:15:22:22 »
Jag insåg nu att motoreffekten anges bara i Watt på motorskylten. 1HP står på pumphuset som är av annat amerikanskt fabrikat...
Det är antagligen rekommenderad maxeffekt.

Jag tror att svenska återförsäljaren köpte Haywardpumpar och matchade de till tyska motorer enligt kundens behov av effekt,  1- eller 3-fas installation, osv...

/Dimi

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag