VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Skivor till poolstomme  (läst 2802 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gotlandspool

Skivor till poolstomme
« skrivet: februari 07, 2016, 17:51:26:26 »
Ska hjälpa till att sätta ihop en hemmabyggd poolstomme i vår, den ska byggas med tryckta reglar (A-virke) och skivor. Frågan är vad forumet tror om följande skivmaterials lämplighet?
1. Vanlig formplyfa
2. Slitskyddsplaywood (släta sidan mot linern).
3. Minerit

Jag har sett på forumet att formplyfa har använts, både till renovering och nybyggnad. Slitskyddsplaywood (sån som man har på släpvagnsflak och byggställningar) är ju ungefär som formplyfa men känns mer seriöst och tåligt. Minerit är helt oorganiskt. Vad är bäst/sämst tror ni?

ps. jag vet att det ska finnas impregnerad furuplaywood a la Folkpool men vet inte om man kan köpa sådan, var det i så fall finns och kostar. ds. 

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Skivor till poolstomme
« Svar #1 skrivet: februari 07, 2016, 21:44:46:46 »
Artikel 03246 http://www.sigvard-spangberg.se/vara-skivor.html

Jag skulle köra på samma som folkpool. Det är beprövat. Sök hos grossisterna som säljer skivmaterial, finns många.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Skivor till poolstomme
« Svar #2 skrivet: februari 08, 2016, 08:49:52:52 »
Jag vet ett par stycken i byn som byggt med formplyfa för över 10 år sedan, så vitt jag vet utan några problem än så länge.
Är det stor prisskillnad mellan skivan i Mathias länk och en formplyfa?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Gotlandspool

SV: Skivor till poolstomme
« Svar #3 skrivet: februari 08, 2016, 10:06:54:54 »
Tack MathiasS, respect.  O0

Rickard: Till detta projekt skulle vanlig formplyfa (12-15 mm)kosta ca 4-5 tkr, minerit (12 mm) ca 7 tkr, slitskyddsplaywood (15 mm) ca 8 tkr och tryckt pool/furuplaywood (12 mm) 10 tkr.

Känns som tryckt furuplywood är safe och beprövat och prisskillnaden motiverar rimligen inte ett annat val. Tillkommande faktorer är vad man enkelt kan få tag på i närheten av byggplatsen (långt bort i tjottahejti) och skivstorlek (minerit och poolplywood blir inte hela skivor till aktuell poolform, rund/åtthörning).

Fortfarande är jag dock lite nyfiken på varför ingen verkar ha testat minerit som är helt oorganiskt och som rimligen inte kan ruttna såsom trä, men det kanske finns andra nackdelar att ha det i mark med vattentryck under lång tid. Sedan vad gäller slitskyddsplaywood så är väl frågan egentligen om det har bättre förmåga att stå emot fukt än vanlig formplyfa - men den frågan kan väl någon i skiv/träindustrin i och för sig berätta för mig. Känns dock som formplyfa är ganska känsligt jämfört med mitt släpvagnsflak.   

Utloggad MathiasS

SV: Skivor till poolstomme
« Svar #4 skrivet: februari 08, 2016, 10:26:23:23 »
Hur minerit beter sig beror ju lite på hur tjockt det är, men det är ju inte alls lika segt som en plywoodskiva. Får du rörelser i stommen är det nog lätt hänt att mineriten spricker. Min känsla är också att om du utsätter minerit för tryck under lång tid så böjer den sig. Men återigen, detta beror ju på belastning och tjocklek.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan