VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Någon som har "rörschema" maskinrum  (läst 9525 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykelhandlarn

Någon som har "rörschema" maskinrum
« skrivet: februari 08, 2015, 12:28:42:42 »
Sitter och skissar på mitt maskinrum
Någon som vill dela med sig av sina skisser
Min platta som maskinrummet skan byggas på är2x1 m och 1,5m djupt
Fast funderar på att göra det ev en 60cm bredare och bygga den dela. I en annan högre nivå så filter och pump kommer upp en bit i mer ryggvänlig nivå :)

Poolgiganten

Utloggad kg21

SV: Någon som har "rörschema" maskinrum
« Svar #1 skrivet: februari 08, 2015, 18:16:47:47 »
En till som är intresserad!
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad cykelhandlarn

SV: Någon som har "rörschema" maskinrum
« Svar #2 skrivet: februari 08, 2015, 19:11:24:24 »
Rör

Utloggad TommyC

SV: Någon som har "rörschema" maskinrum
« Svar #3 skrivet: februari 08, 2015, 21:24:07:07 »
Här hittar ni ett par snygga exempel på maskinrum:

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.msg75330#msg75330

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.msg61760#msg61760

Minikonfiguration innehåller bara sandfilter och cirkulationspump samt bypass om man har värmepump. Det är praktiskt att ha avstängningsventiler på slangarna som går mot poolen så att det är enkelt att stänga av för service och reparationer utan att behöva sänka nivån i poolen.

Här finns en bra principskiss: http://www.pahlen.se/poolguiden/installationsexempel/
« Senast ändrad: februari 09, 2015, 09:02:09:09 av Rickard »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Någon som har "rörschema" maskinrum
« Svar #4 skrivet: februari 08, 2015, 22:29:08:08 »
Inte lika snyggt som hos je och MathiasS, men flera olika lösningar är väl alltid bra att ha som input i hjärngymnastiken.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5598.msg73212#msg73212

Finns fler bilder från maskinrummet tidigare i byggtråden innan jag byggde om för klorpucksautomaten.

Nästa steg är en liten slinga på taket med PEM-rör för lite extra solvärme.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad kg21

SV: Någon som har "rörschema" maskinrum
« Svar #5 skrivet: februari 09, 2015, 08:13:54:54 »
Tack och ursäkta om jag lånar tråden, men bilder där man har begränsat med utrymme på höjden skulle också uppskattas :)
4*8 med fyrstegs gaveltrappa, Tjälldens block
Pump: Victoria Plus 0,78 KW
Värmepump: Astral AC10P
Dränpump: TWIN 140000 Premium 250 l/min 950 W
Belysning: 2 st Astral belysning 300 W
Pooltak: Deli B Plus
Trädäck 32*145
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=10347.0

Utloggad cykelhandlarn

SV: Någon som har "rörschema" maskinrum
« Svar #6 skrivet: februari 09, 2015, 10:13:05:05 »
Låna på :)

Utloggad cykelhandlarn

SV: Någon som har "rörschema" maskinrum
« Svar #7 skrivet: februari 10, 2015, 08:31:25:25 »
bjussar på en handritad skiss : ) 
tänkt mig något så här  , valt att separera inloppen så jag kan styra flödet separat
vad tror ni om det ?

Utloggad Erica

SV: Någon som har "rörschema" maskinrum
« Svar #8 skrivet: februari 10, 2015, 19:14:27:27 »
En regel för dinensionering av maskinrum  är nog följande: 1. räkna ut hur stort rum du behöver 2. dubbla det Då har du nog minimimåtten för att få det bra... Vi tyckte vi tog till rejält när vi byggde vår pool, ca 4 x 1.5 m. Men när väl allt skulle på plats så blev det lite väl trångt ändå. Man kan liksom inte räkna på hur stora apparaterna är och tro att det räcker bara om man får in dem. Man skall ju kunna göra service, tillsyn och reparationer också utan att behöva riva huset eller vara ormmänniska... :) Man skall dessutom ha plats för hjälpkomponenter som strömbrytare, elcentral, kontaktorer m.m., plus att man måste ha plats för kemikalier om man inte har ett separat utrymme för dessa (vi har flytande kemikalier med autodossystem - då måste man ha två SEPARATA utrymmen för klor resp. saltsyra. De får inte kunna blandas, inte ens vid en ev. brand). Dessutom tar alla rören en hel del plats - man kan ofta inte ha så tvära böjar som vad det liknar på en pappersritning. Detta gäller speciellt inkommande PEM-slangar, sådana går rakt inte att böja med små böjningsradier. Värmepump står ju oftast inte i maskinrummet (sådana för inomhuspooler har en del i maskinrummet och en ute) men de behöver ha platsen som krävs för extra ventiler, by-pass m.m. i maskinrummet lika fullt.

Sedan gäller det ju som nämnts i andra trådar att ha tillräcklig ventilation i maskinrummet, så att pumpen får kylluft. Förvarar man klor i maskinrummet bör det vara ventilerat även av det skälet.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Någon som har "rörschema" maskinrum
« Svar #9 skrivet: februari 11, 2015, 22:45:47:47 »
Lite osäker på om jag fattar din ritning helt korrekt, men jag tycker det ser ut som du har en klorautomat innan värmepumpen. Tror jag hade forsökt att ändra detta så du inte utsätter värmeväxlaren för en "överdos".
Har själv fyra inlopp, och kan styra alla individuellt, men gör det egentligen alldrig. Jag byggde det så mer för att ha möjligheten att stänga vid läckage, eller annat strul.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan