VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ofrivillig poolägare felsöker systemet avs. flöde och rening  (läst 18385 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ofrivillig poolägare felsöker systemet avs. flöde och rening
« Svar #10 skrivet: juni 12, 2015, 05:39:41:41 »
Är det en enfas pump som har svårt att komma igång kan det vara fel på kondensatorn som sitter på motorn eller i anslutningsdosan på pumpen.
Brukar inte kosta mycket.

Är det en trefas cirkpump kan du ha en trasig säkring/glapp som gör att den bara går på två faser, blir motorn mycket varm kan det vara ett tecken på detta (De brukar brinne till sist.)

En elmotor brukar inte börja gå för sakta, och att pumphjulen går sönder är mycket ovanligt.
Däremot skulle det kunna vara fullt med skräp i själva pumphjulet, eller en bit tråd/snöre som rullat upp sig på hjulet på något sätt och gör att det pumpar dåligt.

Med så dåligt underhåll skulle jag försöka verifiera att ledningen från pool till cirkpump verkligen är fullt öppen och inte igensatt av någon form av skräp.
Kanske vända på pumpen och spola bakvägen (utan filtret inkopplat) om det är möjligt.

Om det är en trefas cirkulationspump kan den även gå bakvägen (t.ex. om ni gjort andra elinstallationer sedan husköpet och växlat faserna i huset.
Kan även hända om/när elbolagen byter elmätare eller om det grävs av en kabel i grannskapet.

Kolla så den går åt rätt håll, brukar vara en pil som visar rotationsriktningen. Lita inte på vad du ser, sätt försiktigt in toppen av ett buntband i fläkthjulet och kolla så att det vrider sig i rotationsriktningen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Collider

SV: Ofrivillig poolägare felsöker systemet avs. flöde och rening
« Svar #11 skrivet: juni 12, 2015, 18:29:03:03 »
Ok, nu har jag demonterat pumpen och utan att veta hur det borde se ut kan jag tycka att pumphjulet ser rätt slitet ut. Jag hittade även några plastbitar som låg där och skramlade. Se bifogade bilder. Vad göra av detta?

Utloggad Blade_997

SV: Ofrivillig poolägare felsöker systemet avs. flöde och rening
« Svar #12 skrivet: juni 12, 2015, 19:32:52:52 »
Hitta du plastbitar från pumpen,så då e ju uppenbart nåt fel,köp ny?
vet ju inte direkt nåt om poolpumpar men dock om vanliga pumpar lite erfarenhet, och den ser ju helt slut ut, så kan förstå om du inte fått den att funka som den ska...den har inte läckt nåt? med tanke på hur huset ser ut..
edit: kanske det finns bara nytt hjul och "hus" till den att köpa?
« Senast ändrad: juni 12, 2015, 19:47:46:46 av Blade_997 »

Utloggad TommyC

SV: Ofrivillig poolägare felsöker systemet avs. flöde och rening
« Svar #13 skrivet: juni 13, 2015, 09:26:03:03 »
Ja, den ser ju uppenbart krasslig ut. Är det bara impellern som är slut så borde det gå att hitta den som reservdel men är resten i samma skick så är det nog bättre att köpa en ny. Det finns företag som renoverar pumpar och elmotorer, de kan bedöma skick och om det är värt att laga. Är det den här typen av pump?
http://www.vattenbutiken.se/pool-och-spautrustning/filterutrustning/poolpumpar-plast/aqua-plus-8-600w
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Collider

SV: Ofrivillig poolägare felsöker systemet avs. flöde och rening
« Svar #14 skrivet: juni 14, 2015, 17:51:17:17 »
Yepp, det är en sån fast det är den större versionen (11). Hittade en ny från Tyskland för €208 inkl frakt så det får bli en ny. Man vet ju som någon nämnde inte hur resten av skicket är. Undrar vad fanken de tidigare ägarna har pumpat för sandvatten med pumpen.

Utloggad Erica

SV: Ofrivillig poolägare felsöker systemet avs. flöde och rening
« Svar #15 skrivet: juni 14, 2015, 21:45:16:16 »
De där skadorna ser inte ut som om de kom från att ha pumpat sandvatten - då skulle allting vara jämnt slitet. Det ser snarare ut som om antingen fasta kroppar kommit in i pumpen (kört utan silkorg ?) eller som om pumpen frusit vintertid och delar brutits av då. Lite sand kan slita på pumpen men inte bryta av delar av pumphjulet. Titta om någonting ser ut att svara smält ? I så fall kan pumpen ha körts utan vattencirkulation (antingen körts torr eller mot stängd ventil etc.) tills den blivit så varm att detta skadat pumpen.

Utloggad Collider

SV: Ofrivillig poolägare felsöker systemet avs. flöde och rening
« Svar #16 skrivet: juni 23, 2015, 22:45:17:17 »
Så, nu har den nya pumpen anlänt och manometern går gladeligen uppemot slutet av den gröna zonen. Skillnaden i flöde är som natt och dag. Dock har ett nytt problem uppenbarat sig - den nya välmående pumpen ger upphov till en heelt annan ljudnivå. Det verkar som att vibrationerna fortplantar sig i rören. Pumpen står bultad på betongplatta med gummibussningar emellan. Hur går man vidare med detta? Finns stora ljuddämpartråden nånstans här på forumet?

Utloggad Erica

SV: Ofrivillig poolägare felsöker systemet avs. flöde och rening
« Svar #17 skrivet: juni 23, 2015, 23:01:26:26 »
Vad har du för anslutningsrör ? Om vibrationer fortplantar sig den vägen kan du möjligen byta de närmast pumpen mot slangar.Men kraftiga vibrationer är inget bra i en pump. Från vår pump kommer knappt några vibrationer, ljudet domineras av fläktljudet från motorn. Men tydligen var din gamla pump roten till problemen, inte manometern.

Utloggad nyburjare

SV: Ofrivillig poolägare felsöker systemet avs. flöde och rening
« Svar #18 skrivet: juni 23, 2015, 23:18:15:15 »
Har aldrig sett eller hört en pump som skulle vibrerar så kraftigt som du beskriver !

Bultad mot betongplatta ? hur ser detta ut ? antar du menar att hela pumpen vilar på gummifötter ? inte att det finns genomgående bult ? oavsett så bör den inte vibrera så mkt

PUMPEN  PUMPAR DÅLIGT ELLER  LÅTER ILLA – LÄCKER

En pump som installerats fel kan rotera åt fel håll , detta gäller främst 3-fas pumpar, på pumpens fläktlock brukar rotationsriktningen vara upp märkt. Kontrollera även säkringarna

Utloggad Tomas R

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Orust
  • Antal inlägg: 44
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • Orust
    • Visa profil
SV: Ofrivillig poolägare felsöker systemet avs. flöde och rening
« Svar #19 skrivet: juni 24, 2015, 00:35:57:57 »
Jag hade ett liknande problem. Själva pumpen går relativt tyst, hörs knapp utanför teknikrummet där den är installerad. Men ljudet gick i rören (PEM) ut till poolen som ligger 20 m bort och där kom ljudet.
Det hördes relativt mycket vid poolen, i varje fall så mycket att jag störde mig på det.

Så här löste jag det:
Se till att pumpen står "mjukt". Du skriver att den står på gummidämpare så jag utgår ifrån att det är fixat.
Sedan bytte jag det fasta rören närmast pumpen (se bild nedan) till mjuka slangar.
Det ser ut som trycksidan hänger på svaj, men det är meningen. Detta tar upp vibrationerna så inte ljudet kan fortplanta sig i rören.

Ljudet försvann helt för mig.
Thermopool 9x4 m, 53 kubik vatten
Gaveltrappa "deLuxe"
Värmeväxlare (Värmekälla: Solpaneler och/eller bergvärme) Kopplad i serie med poolvärmepump 13,8 kW
Sandfilter
Cirkulationspump P01 Brons 0.75kW
UV-Rening Auto-UV Titan 130
2 st breddavlopp
4 st inlopp
2 st LED Poolbelysning
Lamell poolskydd (Nedsänkt i vattnet, Fjärrstyrt)
Spabad: Sundance Optima

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan