VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Fråga om märken  (läst 2616 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel79

Fråga om märken
« skrivet: januari 16, 2018, 13:01:52:52 »
Hej, jag på jakt efter ett utespa. Jag har tittat på Folkpools Encore SE och Swebads Diamant V2 och har ingen aning om hur jag ska tänka? Finns det några experter på området. Jag har läst mig igenom ett antal inlägg här men hittar väldigt lite om Folkpool.

Tacksam för tips.

MVH
Daniel

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Fråga om märken
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2018, 16:42:02:02 »
Folkpool är en av de största aktörerna och har funnits länge, men mest hållt på med pooler historiskt.
Har sålt spa i många år, men inte sedan starten om man säger så.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad enbohm

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
  • Folkpool Gardenpool 3.9 - Swebad Diamant V2
    • Visa profil
SV: Fråga om märken
« Svar #2 skrivet: januari 16, 2018, 19:42:48:48 »
Hej,

Jag har erfarenhet av både så delar med mina erfarenheter/tankar. Jag köpte en vanlig pool av Folkpool (Garden) och är ytterst nöjd med denna. Bra support och utmärkt kvalité (har haft poolen i 4 säsonger och inget strul). Priset är högre än många budgetalternativ samt att tyvärr så gick den Folkpoolåterförsäljaren i konkurs 6 månaders efter mitt köp så där försvann alla garantier (trodde att de var globalt men Folkpool är en franchise och därav inga "nationella" garantier).

Efter pool kommer spa som vi brukar säga :) och då tittade jag mycket på Folkpools modeller (bla. Encore). Jämförde med andra aktörer, därav Bauhaus/Swebad Diamant v2. Denna gång var det svårare att motivera det mycket högre priset (40 kkr vs 80 kkr) och hur jag än räknade och funderade ansåg jag att för den mellanskillnaden kunde jag inte motivera Folkpools spabad. Jag räknade med att Folkpools spa skulle fungera felfritt i 5 år och därefter behövs antagligen pump, lock eller annat bytas för X antal tusen kr. I samma kalkyl räknade jag med att för Swebad under 5 år behövs repareras för 20 kkr. Detta innebär en totalkostnad på 60 kkr för Swebad och 80 kkr för Folkpool - pengar man kan lägga på annat.

Just nu har jag haft Diamanten i snart 3 säsonger och inte lagt en krona än så länge. Mycket nöjd och hoppas att det förblir så. Tiden för utvisa om valet var rätt men för att summera; är pengar inget problem så kör på Folkpool - man vet vad man får. Om ekonomin spelar roll så gör en uppskattning/totalkostnad och se vad du anser är rimligt att betala. Rent funktions- och badmässigt är dess bad ganska lika, dvs enkla modeller.

Lycka till!







 

Utloggad Daniel79

SV: Fråga om märken
« Svar #3 skrivet: januari 16, 2018, 20:54:35:35 »
Folkpool är en av de största aktörerna och har funnits länge, men mest hållt på med pooler historiskt.
Har sålt spa i många år, men inte sedan starten om man säger så.

Tack Rickard

Utloggad Daniel79

SV: Fråga om märken
« Svar #4 skrivet: januari 16, 2018, 20:58:11:11 »
Hej,

Jag har erfarenhet av både så delar med mina erfarenheter/tankar. Jag köpte en vanlig pool av Folkpool (Garden) och är ytterst nöjd med denna. Bra support och utmärkt kvalité (har haft poolen i 4 säsonger och inget strul). Priset är högre än många budgetalternativ samt att tyvärr så gick den Folkpoolåterförsäljaren i konkurs 6 månaders efter mitt köp så där försvann alla garantier (trodde att de var globalt men Folkpool är en franchise och därav inga "nationella" garantier).

Efter pool kommer spa som vi brukar säga :) och då tittade jag mycket på Folkpools modeller (bla. Encore). Jämförde med andra aktörer, därav Bauhaus/Swebad Diamant v2. Denna gång var det svårare att motivera det mycket högre priset (40 kkr vs 80 kkr) och hur jag än räknade och funderade ansåg jag att för den mellanskillnaden kunde jag inte motivera Folkpools spabad. Jag räknade med att Folkpools spa skulle fungera felfritt i 5 år och därefter behövs antagligen pump, lock eller annat bytas för X antal tusen kr. I samma kalkyl räknade jag med att för Swebad under 5 år behövs repareras för 20 kkr. Detta innebär en totalkostnad på 60 kkr för Swebad och 80 kkr för Folkpool - pengar man kan lägga på annat.

Just nu har jag haft Diamanten i snart 3 säsonger och inte lagt en krona än så länge. Mycket nöjd och hoppas att det förblir så. Tiden för utvisa om valet var rätt men för att summera; är pengar inget problem så kör på Folkpool - man vet vad man får. Om ekonomin spelar roll så gör en uppskattning/totalkostnad och se vad du anser är rimligt att betala. Rent funktions- och badmässigt är dess bad ganska lika, dvs enkla modeller.

Lycka till!

Tusen tack för ditt utförliga svar. Några fråga till: Köpte du ditt Swebad från Bauhaus och isf använde du deras installationstjänster?
Såg att Swebad Diamant har plast runt jetsen, är det någon skillnad mot rostfritt förutom rent utseendemässigt?

Med vänlig hälsning, Daniel

Utloggad enbohm

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
  • Folkpool Gardenpool 3.9 - Swebad Diamant V2
    • Visa profil
SV: Fråga om märken
« Svar #5 skrivet: januari 16, 2018, 21:55:37:37 »
Köpte av Bauhaus utan installation. Vet ej om någon direkt skillnad mellan rostfritt och plast mer än estetiskt men tror inte det.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan