VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Utespa med felkod E9  (läst 1857 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dansby29

Utespa med felkod E9
« skrivet: december 18, 2017, 20:34:06:06 »
Halloj
jag har ett  utesp vad  jag  kan  komma fram till ett  Whirlpool

där jag får felkoden E9 varje dygn

jag har  bytt  cirkulationspumpen. jag har  luftat och  luftat sist jag tömde det fyllde  jag  det i hålet där filtret sitter

det låter inte som luft nånstans när värmaren är igång

det jag  reagerat på är att graderna precis när  man trycker  på ON från standby kan  va lägre sen  öka när det varit  igng en stund det har  inte varit så tidigare. finns det nån som har  förslag  vad det kan vara? jag  tror  spa.t är runt 5-6år

Mvh Mattias

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Utespa med felkod E9
« Svar #1 skrivet: december 18, 2017, 23:20:35:35 »
Exakt vad händer när koden kommer - stannar cirkulationen ? Stängs värmen av ? Om från start temperaturen stiger oavbrutet (alltså regleringen inte fungerar) så når den ju så småningom ett larmvärde och sedan kommer strömmen till värmaren att brytas för att förhindra överhettning. Om du har luft i systemet borde du kunna se det och märka det på dålig cirkulation.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Utespa med felkod E9
« Svar #2 skrivet: december 19, 2017, 10:09:03:03 »
Om det är ett spa som har en egen cirkpump som håller igång cirkulationen förbi värmaren så kan ju den eventuellt stå still, eller stanna av någon anledning, eller är det den du bytt?
På vissa spabad startar den (en av dem) stora cirkpumpen på deleffekt när värmen skall gå, gör den det?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad dansby29

SV: Utespa med felkod E9
« Svar #3 skrivet: december 19, 2017, 16:08:18:18 »
det som händer är att man  hör cirk pumpen snurra  då funkar allt när  pumpen stannat går det några timmar sen  står det  e9 på displayen  det går inte göra nått då bara stänga av  brytaren och  på igen  då funkar det  igen  24timmar typ. har  rengjort filter. har kört utan filter. prövat att ha alla munstyckena  öppna och även stängda. har luftat på alla möjliga vis. en stund hörde man  efter värmren tt där anns  luft efter  jag  tömt spat  och  fyllt genom filterröret så försvann  det. så luft verkar det  inte vara.

när värmaren  är igång och  skickar in värme  i spat verkar det  vara god cirkulation även där.

Utloggad Erica

SV: Utespa med felkod E9
« Svar #4 skrivet: december 20, 2017, 22:25:40:40 »
Ja då pekar väl det mesta på att värme- och cirkulationssystemen fungerar som de skall vid start, men att sedan uppvärmningen inte stoppas i tid, badet blir för varmt och löser ut på övertemperatur/överhettningsskydd. Du kanske till att börja med borde kontrollera med en vanlig termometer vad du verkligen får för temperatur i vattnet innan felet kommer ? Då vet du ju om felet beror på att inte uppvärmningen inte stoppas i tid eller om det är så att övertemperaturskyddet är felställt eller felaktigt och aktiveras innan önskad badtemperatur har uppnåtts ?

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Utespa med felkod E9
« Svar #5 skrivet: december 21, 2017, 21:37:02:02 »
Vad sitter det för styrsystem i badet ? Balboa, Gecko, annat ?

Och vilken variant av system ? Brukar stå ett modellnummer på en dekal uppe på skåpet?

Det är lättast att börja där så man vet hur det är uppbyggt med sensorer och liknande.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan