VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klor som är ph-neutralt?  (läst 2040 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Spabaddaren

Klor som är ph-neutralt?
« skrivet: december 17, 2017, 11:00:17:17 »
Hej på er..ny här.
Jag har en Denform KingSize(Dansk tillverkare med Balboa(Amerikanskt) mjukvara) som jag är rätt nöjd med.
Jag har även ett kalkfilter så allt vatten i Spabadet är utan kalk...vilket jag tror leder till lite högre PH-värden.
Så när jag klorerar så vill jag ju inte att PH-ska höjas samtidigt....så finns det klor som är PH-neutralt? (Jag har letat men inte hittat).
Jag har det verkligen tufft att få ner PH-värdet...ligger oftast på ca 7.4-8.0....så det är ju lite högt.
Använder klor granulat pulver som jag fick till poolen vid köpet....men funderar nu på att jag kanske ska köra långsamt smältande klor, typ klortabletter och någon flytande mojäng....något märke ni kan rekommendera för kloret(...och helst PH-neutralt)?

/H


Poolgiganten

Utloggad oscar

SV: Klor som är ph-neutralt?
« Svar #1 skrivet: december 18, 2017, 15:59:27:27 »
Hej Spabaddaren,

Vad har du för alkalinitets värde? Låter som att det kan ligga för lågt eftersom ditt PH svänger såpass mycket.

Utloggad Spabaddaren

SV: Klor som är ph-neutralt?
« Svar #2 skrivet: december 18, 2017, 19:13:37:37 »
Hej Spabaddaren,

Vad har du för alkalinitets värde? Låter som att det kan ligga för lågt eftersom ditt PH svänger såpass mycket.

Hej och tack för ditt svar
Igår och idag har det varit lite bättre men inte helt ok.

Senaste mätningen var:
4.3 CL
7.3 PH
110 ALK

Gången innan det var det
5.2 CL
7.0 PH
120 ALK

Har inte brytt mig om ALK förut men kan se att ibland har den varit uppe på 180

Utloggad Erica

SV: Klor som är ph-neutralt?
« Svar #3 skrivet: december 18, 2017, 20:49:18:18 »
Alltför höga värden på alkaliniteten kan göra det svårt att få pH dit man vill - det krävs stora doser för att rubba pH. Men några pH-svängningar orsakar det ju definitivt inte. Stora svängningar och svårigheter med att hålla konstant pH hänger i stället ihop med för låg alkalinitet. Det verkar du ju rakt inte ha här.

Utloggad Telekiter

SV: Klor som är ph-neutralt?
« Svar #4 skrivet: december 18, 2017, 22:00:59:59 »
Hej, min erfarenhet är exakt det motsatta. Med ett Alka-värde på runt 40 så ligger pH-värdet utomordentligt stabilt (jo jag vet att rekomendationen är alka runt 120). Detta har diskuterats flera ggr här på forumet, och på amerikanska forum är man ganska överens om att alka runt 40-50 är rätt. Den rekommendation om 120 är tydligen 30-40 år gamla rekommendationer och har inte uppdaterats (gissningsvis resursbrist) vilket är förklaringen. Jag försökte under lång tid hålla alka på 120 och hade en jädra jojo-effekt med att hela tiden tvingas justera pH och alka. Med alka på 40-50 ligger mitt pH-värde synnerligen stabilt. När jag chockat med aktivt syre (jag använder Bromtabletter i flytande dispenser) några ggr så måste jag dock justera pH, typ var 14:de dag.

/Urban.

Utloggad Erica

SV: Klor som är ph-neutralt?
« Svar #5 skrivet: december 18, 2017, 23:04:46:46 »
Trots att jag bott i USA under lång tid känner jag inte igen den beskrivningen...amerikanska rekommendationer brukar vara ungefär som de svenska, alltså att hålla alk. ganska högt, dock att man i USA brukar ange högre värden för plast/glasfiberpooler och något lägre för betongpooler. Men själv tror jag betydelsen av alk. är något överdriven, i flertalet fall. Vi har aldrig mätt alk. i någon av de pooler vi haft och inte haft några bekymmer med pH-hållning. Men skulle jag råka ut för att pH ligger och studsar upp och ned, ja då skulle jag nog mäta alk. också. Men sedan kan det ju variera vad man har för vatten från början.

Utloggad Telekiter

SV: Klor som är ph-neutralt?
« Svar #6 skrivet: december 19, 2017, 10:34:39:39 »
Hej.
Jag syftar främst på dessa trådar:
http://www.troublefreepool.com/threads/130489-Questions-regarding-Spa-chemistry-that-is-not-found-in-my-manuals
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12966.msg97699#msg97699

Jag har som sagt följt det rådet om alka på 40-50 och nu är pH-värdet väldigt stabilit och ändras ypperst lite. När jag försökte hålla 110-120 i alka-värde hade jag exakt samma problem som Kenneth beskriver. När jag ökade alka till de värdena så följde pH med upp, och då fick jag sänka pH och då följde alka-värdet med ner...jojo-effekt, never ending.

/Urban.

Utloggad Erica

SV: Klor som är ph-neutralt?
« Svar #7 skrivet: december 19, 2017, 11:39:09:09 »
Jo jag har sett det forumet också, men det är lite speciellt och deras råd avviker på många punkter från vad som anges allmänt. T.ex. vill de ha cyanursyra även i inomhuspooler vilket generellt brukar avrådas från (större risk för klorblockering p.g.a. få vattenbyten, dessutom ingen risk för UV-strålning/sol med en inomhuspool) och de ratar ala klorformer utom blekmedel ( det som säljs som "bleach" i USA motsvarar klorin och är utspådd natriumhypoklorit). Men på det forumet har de sin egen linje som drivs nästan som om den är en religion för de aktiva där.

Utloggad Telekiter

SV: Klor som är ph-neutralt?
« Svar #8 skrivet: december 19, 2017, 20:43:52:52 »
Det är mycket möjligt, men faktum är att pH numer är stabilt, med det lägre alka-vädet. Jag har inte ändrat nått annat än att hålla lägre alka-värde så det är tveklöst detta som är orsaken till mitt stabila pH.

/Urban.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag