CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Elförbrukning  (läst 3084 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chrismar

  • Nybörjare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spa är nice
    • Visa profil
Elförbrukning
« skrivet: december 12, 2017, 22:37:35:35 »
Alltid ett intressant ämne , hur mycket el drar ett utespa ? Ungefär lika intelligent fråga som hur långt är ett snöre eftersom det finns flera faktorer som påverkar vilket gör det svårt att jämföra. Trots detta tycker jag det är rimligt att kunna få en grov uppfattning vilken elförbrukning man kan förvänta sig om man investerar i ett utespa. Eftersom tillverkarna inte kan anses som alltför tillförlitliga så tänkte jag att vi på forumet kunde göra ett försök att skapa något hyggligt användbart så fyll gärna på med era data allt eftersom.

Mätperiod:             161212-171212
Mätmetod:             Separat mätare för badet
Elförbrukning:         3482 Kwh
Vattenvolym:         1625 l
Vattenbyten under perioden:   3
användning:       sep - juni , locket öppet 2 ggr/v i 60 min varav ca 20 min med pump.     
Värmare:              3 Kw
Fabrikat o modell:   Viskan Saltö
Placering:              Stockholm , Någorlunda i lä på syd sidan
Övrigt som påverkar: Står på 10 cm markskivor , fabriksinställning på filtercykel. I juli o aug så är spat givetvis igång men används i princip inte.

       








« Senast ändrad: december 13, 2017, 00:30:21:21 av Chrismar »
Life is short so enjoy it while it last :)

Poolgiganten

Utloggad Watch

SV: Elförbrukning
« Svar #1 skrivet: december 12, 2017, 23:52:21:21 »
Angående den angivna vattenvolymen på 1625 l, är det bruttovolymen? Mitt spa rymmer 1910 l brutto men den faktiska volymen som jag har i är ca 1700 l. 1910 l är väl upp till kanten på badet tänker jag.

Utloggad Chrismar

  • Nybörjare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 4
  • Kön: Man
  • Spa är nice
    • Visa profil
SV: Elförbrukning
« Svar #2 skrivet: december 13, 2017, 00:23:52:52 »
Relevant fråga som jag tyvärr inte har något svar på. Jag har endast uppgivit vad tillverkaren uppger på sin hemsida. Det borde rimligen vara den mängd vatten de anser lämpligt att ha i spat men det kan såklart vara som du säger.
Life is short so enjoy it while it last :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag