VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Frågor om solfolie?  (läst 6676 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredde-Gbg

Frågor om solfolie?
« skrivet: augusti 28, 2017, 23:47:47:47 »
Pillade lite med altanen igår kväll och kunde bara konstatera att trots taket så fullständigt forsar det ut värme uppåt. Har därför funderat på en solfolie att ha på under nätterna.

Hur jävlig är en sån att få av och på? Upprullare är helt uteslutet utan det är helt manuel hantering som gäller.

Nån som har tips på prisvärd (billig) leverantör? Funderar på den lite tonade varianten.

Poolgiganten

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Frågor om solfolie?
« Svar #1 skrivet: september 06, 2017, 12:40:24:24 »
Det är alltså ingen som vet var man handlar billig solfolie?

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Frågor om solfolie?
« Svar #2 skrivet: september 11, 2017, 17:19:29:29 »
Konstigt, inte ett svar.  :'(

Är det nån som idag har solfolie och kan ge lite feedback på hur hanteringen av en sådan är? Hur tung och avig är hanteringen tex? Jag skall inte ha nån rullställning eller nåt utan det är manuell hantering och tanken är att dom dagar det badas tas den av, viks ihop och stuvas undan för att sen läggas tillbaka på kvällen. Skulle den råka bli liggande av några dagar så gör det inget heller.Står man ut med det eller är det superjobbigt?

Hittade fö en leverantör som snyter fram 500um Geobubble EnergyGuard för runt 1700-3300kr beroende på utförande, jag antar att det är ett helt ok pris.
« Senast ändrad: september 11, 2017, 18:18:32:32 av Fredde-Gbg »

Utloggad TommyC

SV: Frågor om solfolie?
« Svar #3 skrivet: september 11, 2017, 18:47:42:42 »
Det finns olika kvalitéer och tjocklekar på bubbelplast. Vi hade före pooltaket en tjock och klumpig variant som jag inte skulle vilja hantera utan rullen som den vevades upp på. Du behöver nog känna på plasten innan du köper. Troligen fungerar det bäst med någon enklare tunnare variant. Leta bland dom som säljer billigare pooler.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Coolg8

SV: Frågor om solfolie?
« Svar #4 skrivet: september 12, 2017, 10:13:22:22 »
VidaXl billigt ja, men hållbart nej. skillnad i temperatur garanterat.


Utloggad Gotlandspool

SV: Frågor om solfolie?
« Svar #5 skrivet: september 13, 2017, 09:58:20:20 »
Jag har som enda pooltäckning under badsäsong bubbelplast, 400 micron. Ville inte ha nån fast upprullare. Som enkel upprullare använder jag en 44 mm rundstav som är en meter längre än bredden på poolen. Rullar sedan upp den för hand på rundstaven. Funkar helt ok, men man måste vara två (i alla fall när man rullar på den på). Sedan kan man lägga iväg rullen var man vill när den inte används. Jag skulle säga att funktion per krona är hög.

Utloggad MathiasS

SV: Frågor om solfolie?
« Svar #6 skrivet: september 13, 2017, 10:11:11:11 »
Hur kommer det sig att ditt tak läcker så mycket värme? Är det stora glipor mellan sektionerna eller vad är problemet?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Frågor om solfolie?
« Svar #7 skrivet: september 17, 2017, 11:47:24:24 »
Hur kommer det sig att ditt tak läcker så mycket värme? Är det stora glipor mellan sektionerna eller vad är problemet?

Vet inte om det läcker mer än nåt annat men generellt när jag gick utanför poolen med huvudet i höjd med skenan så kände jag varm luft i fejset. Sen har jag mycket kondens invändigt på taket och all kondens är ju energiförlust. Badade några sena kvällar och det är rena Lützen runt poolen och den förlusten är ju likadan både med och utan tak. Tänkte som sagt ha en bubbelplast på under nätterna, på dagarna får den ligga av efter första badet. Misstänker bara att det blir ett jävla krångel.

Det är detta taket i sitt oisolerade utförande jag har och jag är otroligt nöjd med hur det ser ut, funktion och detaljkvalitén.   http://zabra.se/pooltackning/

Så här i efterhand skulle ja kanske ha haft isolerat utförande.
« Senast ändrad: september 17, 2017, 11:51:32:32 av Fredde-Gbg »

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Frågor om solfolie?
« Svar #8 skrivet: september 17, 2017, 12:01:56:56 »
Fick provbitar på Geobubble både Sol+ och Energy Guard från Plastman.se  Inte den billigaste bubbelplasten direkt om man säger så. Den lilla provbiten är ganska stiff, det är skapligt hård plast.

Nån som har GeoBubbles och kan säga hur den är att hantera? Går det att plocka upp och vika ihop? Tål den att man viker ihop den? Hur stor blir den (baserat på en 4x8 pool) i ihopvikt utförande? Eller måste man rulla?

Utloggad MathiasS

SV: Frågor om solfolie?
« Svar #9 skrivet: september 17, 2017, 18:24:29:29 »
Vet inte om det läcker mer än nåt annat men generellt när jag gick utanför poolen med huvudet i höjd med skenan så kände jag varm luft i fejset. Sen har jag mycket kondens invändigt på taket och all kondens är ju energiförlust. Badade några sena kvällar och det är rena Lützen runt poolen och den förlusten är ju likadan både med och utan tak. Tänkte som sagt ha en bubbelplast på under nätterna, på dagarna får den ligga av efter första badet. Misstänker bara att det blir ett jävla krångel.

Det är detta taket i sitt oisolerade utförande jag har och jag är otroligt nöjd med hur det ser ut, funktion och detaljkvalitén.   http://zabra.se/pooltackning/

Så här i efterhand skulle ja kanske ha haft isolerat utförande.

Ok då förstår jag, jag tänkte kanalplasttak men ett sådant var det ju inte.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan