CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: grumligt vitt vatten  (läst 2611 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oxelvagen

grumligt vitt vatten
« skrivet: augusti 23, 2017, 17:52:46:46 »
Hej,

efter en vecka när vi har använt badet mycket så tycker jag att vattnet börjar att bli lite "grumligt" det blir liksom lite vitt, man ser inte båtten lika tydligt som vid nypåfyllning.
det jag då har testat är att slå i Nitor klarningsmedel, men då så blir vattnet jätte vitt mjäligt och typ kletigt så fort jag slår på pumparna, får även ett grönaktig klet runt vattenlinjen.

gör jag fel när jag använder klarningsmedel, jag doserar efter anvisning, slår sedan på punparna och luften i poolen, poff så börjar det att bildas som vitt i hela poolen.

kan man uppnå kristallklart vatten igen utan att använda klarningsmedel?

jag har en liten pool ca 900liter.

snälla ge mig hjälp, kan inte behöva byta vatten varje gång som jag tycker att vattnet börjar bli lite oklart.

kan man få klart vatten genom chockklorering? eller finns något annat mdel att tillföra?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: grumligt vitt vatten
« Svar #1 skrivet: augusti 24, 2017, 08:13:31:31 »
Du har troligen haft i för lite klor, nu måste du chockklorera så du får en klornivå på mellan 5 och 10 ppm i minst 1 dygn.
Det brukar ta ca 3 dar innan vattnet är helt klart.
Klarningsmedel hjälper inte mot alger och bakterier som växer, det kommer bara att bli värre om du inte klorerar mer.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Oxelvagen

SV: grumligt vitt vatten
« Svar #2 skrivet: augusti 24, 2017, 17:51:49:49 »
Tackar, har bytt vatten nu. Men till nästa gång :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag