Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol  (läst 7804 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ocean

SV: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol
« Svar #10 skrivet: augusti 11, 2017, 21:48:42:42 »
Brukar man låta filterpumpen gå när man badar? Blir ju en väldig skjuts på vattnet i min lilla pool iaf. Jag kör filterpumpen åtta timmar varje natt bara.
Jag körde  cirkpumpen på timer innan och tänkte ha vp på timer med men för att inte tappa grader under natten så måste vp gå och för att vp ska gå måste det finnas cirkulation. Vi tycker om att bada ganska tidigt på förmiddagen i vår familj.

Vad är det för pool du har och är det sandfilter eller vanligt patronfilter du använder?
Intex 3,66 med sandfilter och G&J poolvärmare.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol
« Svar #11 skrivet: augusti 11, 2017, 22:44:37:37 »
Nu handlar ju tråden om en Intex-pool, dvs ingen isolering alls. Med tre graders tapp på natten finns all anledning att låta pumpen gå.
O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol
« Svar #12 skrivet: augusti 12, 2017, 00:35:10:10 »
Brukar man låta filterpumpen gå när man badar? Blir ju en väldig skjuts på vattnet i min lilla pool iaf. Jag kör filterpumpen åtta timmar varje natt bara.

Jag det är ju just när man badar som filterpumpen renar som allra bäst - då rör man upp lite som kanske legat på botten och då åker det förhoppningsvis också in i filtret. Väldig skjuts på vattnet ? Menar du att du skulle få stora vattenströmmar etc ? Då fodras det mycket kraftigare pumpar, typ Jet-Stream eller liknande. Med en korrekt installation skall det rakt inte vara några problem med att köra filtreringen medans man badar.

Utloggad TommyC

SV: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol
« Svar #13 skrivet: augusti 12, 2017, 09:54:48:48 »
Med en korrekt installation skall det rakt inte vara några problem med att köra filtreringen medans man badar.

Men har man en Intex pump med för kort sladd så uppfyller den inte elsäkerhetskraven och då är det bäst att dra ur kontakten till skarvsladden i ändan långt ifrån poolen innan man badar eller gör hellre en korrekt installation.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol
« Svar #14 skrivet: augusti 12, 2017, 13:30:13:13 »
Nej pumpar kopplade med stickkontakt och med förlängningssladd över gräsmattan, och pumpen direkt intill poolen har tyvärr blivit en vanlig syn, trots att det strider mot elföreskrifterna och kan vara mycket farligt. Det är underligt att elsäkerhetsverket inte tycks vilja ta tag i problemet. De hänvisar till att en utredning pågår, men tidsperspektivet på den kan nog vara vad som helst. Det är ju precis det samma med drunkningsskyddet för dessa pooler som inte ses som fast installerade. Bestämmelserna om stängsel eller poolöverdrag gäller konstigt nog inte dessa, utan även där finns det tydligen någon utredning som "jobbar med problemet" sedan några år tillbaka... Ett barn kan ju lika lätt drunkna i en sådan pool som i en markpool.

Utloggad TommyC

SV: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol
« Svar #15 skrivet: augusti 12, 2017, 13:57:22:22 »
Det finns tyvärr väldigt många dysfunktionella myndigheter i Sverige. En hel del är bara till för sig själva för något för medborgarna nyttigt resultat är ofta svårt att finna.  >ohno>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol
« Svar #16 skrivet: augusti 12, 2017, 16:20:51:51 »
Varför formar min mun ordet "K u s t b e v a k n i n g e n" nu?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol
« Svar #17 skrivet: augusti 12, 2017, 16:31:02:02 »
P o l i s en  :'(
S j u k v å r d e n  :'(
F ö r s v a r e t  :'(
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad snowballtwo

SV: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol
« Svar #18 skrivet: augusti 13, 2017, 19:11:45:45 »
Jag det är ju just när man badar som filterpumpen renar som allra bäst - då rör man upp lite som kanske legat på botten och då åker det förhoppningsvis också in i filtret. Väldig skjuts på vattnet ? Menar du att du skulle få stora vattenströmmar etc ? Då fodras det mycket kraftigare pumpar, typ Jet-Stream eller liknande. Med en korrekt installation skall det rakt inte vara några problem med att köra filtreringen medans man badar.
jag har en likadan som TS, 12000 liters intex. På våra pooler är inloppet längst ner och utloppet högst upp, vilket i mitt fall innebär att utloppet pekar lite uppåt. Jag har en sandfilterpump (även den från Intex) som ger 4000 liter/h. Jag har också ett saltvattensystem som går fem timmar och även det kör jag på natten.

Jag körde  cirkpumpen på timer innan och tänkte ha vp på timer med men för att inte tappa grader under natten så måste vp gå och för att vp ska gå måste det finnas cirkulation. Vi tycker om att bada ganska tidigt på förmiddagen i vår familj.

Vad är det för pool du har och är det sandfilter eller vanligt patronfilter du använder?
Se svaret ovan! :)

Utloggad Denzel

SV: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol
« Svar #19 skrivet: augusti 13, 2017, 22:44:42:42 »
Jag kör i stort sett samma uppsättning, dock med ett mindre saltvattensystem (ECO7220). Är också mycket nöjd.
Vad är det för VP du har och vilken dimension på slangar har du?

Jag har en G & J P08, och alla slangar är 38mm förutom den som går från poolen till pumpen, den är på 32mm (Intexslang som följer med poolen)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan