VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Maskinrum, nybörjarfråga  (läst 5655 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tobwe

Maskinrum, nybörjarfråga
« skrivet: juli 29, 2017, 16:08:52:52 »
Hej!
Första inlägget. Vi drar igång vårt poolbygge nästa vecka, 3*7m thermopool med helgaveltrappa. Efter att ha funderat fram och tillbaka avseende pump-/maskinrum behöver jag lite assistans.

Jag har två alternativ, ett att gräva ner det i anslutning till poolen men jag tänker att det blir trångt och jobbigt att göra saker i ett trångt utrymme. Alternativ två är att montera in all teknik i ett större skåp i carporten, cirka 2m från poolen, motsvarande detta https://www.bauhaus.se/redskapsskap-biohort-storlek-150.html så att man får saker i bra höjd, samt förhoppningsvis plats för annat. Vad tror ni, funkar skåplösningen?


Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Maskinrum, nybörjarfråga
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2017, 16:59:32:32 »
Jag skulle prioritera att ha vattenpumpen under vattenytans nivå och helst undvika en grop i marken.

Beakta också hur du kan bli av med vattnet när du backspolar.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad tobwe

SV: Maskinrum, nybörjarfråga
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2017, 17:19:44:44 »
Pumpen, förutsatt att den står på golvet i skåpet är under vattenytan då poolen är i nivå med trädäcket som är något förhöjt.

Vatten skickas vid backspolning ut på en grusad yta med stenkista direkt under.


Utloggad Erica

SV: Maskinrum, nybörjarfråga
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2017, 18:00:37:37 »
Att ha pumpen under vattenytan underlättar väsentligt, även om det går att köra med den placerad över också. Nackdelen blir att det blir lite krångligare vid uppstart.

Men en viktig detalj med maskinrum - gör dem inte för trånga ! Den dag du behöver göra någon service på prylarna kommer du annars att fråga dig varför du trängde ihop allting så det knappt går att komma åt med verktyg. Det är många saker som skall få plats och det kan bli flera med åren, om du köper till extrafunktioner som kemautomatik, temperaturstyrning m.m. Man skall ju dessutom kunna koppla ihop enheterna utan att behöva ta till jättetvära böjar och liknande. Och se till att det finns golvbrunn/avlopp i maskinrummet. Det kan komma ut åtskilligt medvatten, antingen om man får en läcka eller om man måste göra service och tömma ut. Sedan behövs ju också ett lämpligt ställe att förvara sina kemikalier på. Givetvis måste maskinrummet också gå att låsa om man har barn som kan komma dit.

Utloggad tobwe

SV: Maskinrum, nybörjarfråga
« Svar #4 skrivet: juli 29, 2017, 18:21:10:10 »
Bra, tack!
Så med det svaret i åtanke tror ni det funkar att ha skåpet  jag länkade till som maskinrum?

Utloggad MathiasS

SV: Maskinrum, nybörjarfråga
« Svar #5 skrivet: juli 29, 2017, 20:10:37:37 »
Ja det kommer funka men jag skulle platsbygga något på 2x1 meter så blir det inte trångt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Maskinrum, nybörjarfråga
« Svar #6 skrivet: juli 29, 2017, 22:11:51:51 »
Jag har ingen aning om hur kvalitén är på det skåpet men innan jag visste bättre förvarade jag klor i ett hörn i garaget. JÄV-R vad all metall i närheten rostade snabbt. I mitt fall var det plastburkar med klorgranulat och 200g klorpuckar. Ni som kör flytande klor kanske inte har det problemet? Numera förvaras här klor utomhus under regntäckning långt ifrån något som kan rosta. Plastburkar är långt ifrån täta mot många gaser tvärtemot vad man kan tro och klor är väldigt aggresivt mot många metaller.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Maskinrum, nybörjarfråga
« Svar #7 skrivet: juli 29, 2017, 22:17:02:02 »
Jag har haft det problemet runt en hink med granulat, men inte i närheten av mitt flytande klor.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Maskinrum, nybörjarfråga
« Svar #8 skrivet: juli 29, 2017, 22:24:45:45 »
Då får vi sätta upp det på listan över fördelar med Minimaster och liknande system som använder flytande klor i lämplig koncentration  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Maskinrum, nybörjarfråga
« Svar #9 skrivet: juli 29, 2017, 22:43:35:35 »
Kanske beror det också på hur kloret förvaras. Jag har låg koncentration i dunkarna och locket är på. Sugslangen ner i dunken genom locket går igenom ett hål som är någon millimeter mindre än slangen, så det är nästan helt tätt där.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Maskinrum, nybörjarfråga
« Svar #10 skrivet: juli 29, 2017, 22:54:02:02 »
Koncentrationen hos kloret i plasthinkarna är ganska hög och kvalitén på den plasten är nog väldigt låg. Samtliga påsar runt puckarna jag köpte i höstas har omvandlats till små plastflisor och hinkens lock innanför lockets sarg har separerat från sargen. Hoppas att kvalitén på hinkarna var det enda skälet till det låga priset.  ::)
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Maskinrum, nybörjarfråga
« Svar #11 skrivet: juli 29, 2017, 23:45:37:37 »
Då får vi sätta upp det på listan över fördelar med Minimaster och liknande system som använder flytande klor i lämplig koncentration  ;D

Ja med sådana system slipper du det problemet med kloret...MEN...du kan få tillbaka det genom ångor från saltsyran om du köper koncentrerad saltsyra. Den ryker och röken får allt i rummet att korrodera. Köp 10 %-ig i stället och späd gärna ut den när du får hem den, så slipper du det problemet. Men locken till dunkarna för både klor och saltsyra bör inte lämna några större öppningar och givetvis får de två kemikalierna inte förvaras intill varandra så att de kan blandas om något går galet. Då får man mycket giftig klorgas. Vi har tanken med saltsyra i maskinrummet, men klordunken i ett annat utrymme

Utloggad Henr73

SV: Maskinrum, nybörjarfråga
« Svar #12 skrivet: juli 30, 2017, 08:33:25:25 »
Om det är tätt som tusan i slang genomföringarna till autodoserings system är det någon risk att det blir vakuum i dunkarna? Öppnar man upp luftningskorken så kan ju gaserna tränga ut där och då känns ju en väldigt tight genomföring meningslös.

Är det något större problem med korrosiva gaser från ej supertäta dunkar om kloret är utspätt till ca 6-7 % och saltsyran ca 5%?

Vore smutt om det fanns någon typ av avluftnings kork eller ventil. Med samma funktion som avluftningsventiler till avlopp. Släpper inte ut luft men in luft. Typ:

http://www.andersj.se/flaska_index.htm

Vad vinnner man på att även späda saltsyran från 10% till 5%? Är det bara för att få ner korrosionsrisken eller har den också snabb nedbrytning likt kloret? Blir ju dunkar till förbannelse att lagra om allt ska spädas vidare hela tiden.
« Senast ändrad: juli 30, 2017, 09:15:23:23 av Henr73 »

Utloggad Erica

SV: Maskinrum, nybörjarfråga
« Svar #13 skrivet: juli 30, 2017, 10:20:12:12 »
Nej supertätt skall det inte vara, luft måste komma in när vätskorna pumpas ut. Men med tanke på de kvantiteter som pumpas ut (mycket små i jämförelse med dunkarnas volym) så räcker ju ett mycket litet lufthål.

Nej har du spätt vätskorna till så pass låga nivåer så borde du inte ha några problem, då ryker det inte. Kloret är en fördel att späda ut också ur hållbarhetssynpunkt och koncentrerad saltsyra bör man inte ens köpa hem - den är ganska otäck att hantera och ger en rök som är direkt farlig. Det blir inte särskilt mycket dyrare att köpa 10 %-ig och gärna sedan späda den lite till (vi har en 60 l förrådstank för syran, häller man i en dunk med 10%-ig saltsyra (ca 25 l) och sedan fyller på med nästan lika mycket vatten så blir det en ganska bra blandning). Använder man dunken direkt kan man ju fylla efter med vatten allt efter som syran (eller kloret) förbrukas. Men tänk på att vid utspädning av syror måste alltid syran hällas i vattnet, inte tvärt om !
« Senast ändrad: juli 31, 2017, 00:08:39:39 av Erica »

Utloggad MathiasS

SV: Maskinrum, nybörjarfråga
« Svar #14 skrivet: juli 30, 2017, 15:29:42:42 »
SYRA I VATTEN (SIV) annars blir man VIS AV SKADAN...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad MathiasS

SV: Maskinrum, nybörjarfråga
« Svar #15 skrivet: juli 30, 2017, 17:00:41:41 »
Henr73: jag sticker ett litet hål med kniven under dunkens avluftningslock för att undvika vakum.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Fredde-Gbg

SV: Maskinrum, nybörjarfråga
« Svar #16 skrivet: juli 30, 2017, 18:20:47:47 »
Nej supertätt skall det inte vara, luft måste komma in när vätskorna pumpas ut. Men med tanke på de kvantiteter som pumpas ut (mycket små i jämförelse med dunkarnas volym) så räcker ju ett mycket litet lufthål.

Nej har du spätt vätskorna till så pass låga nivåer så borde du inte ha några problem, då ryker det inte. Kloret är en fördel att späda ut också ur hållbarhetssynpunkt och koncentrerad saltsyra bör man inte ens köpa hem - den är ganska otäck att hantera och ger en rök som är direkt farlig. Det blir inte särskilt mycket dyrare att köpa 10 %-ig och gärna sedan späda den lite till (vi har en 60 l förrådstank för syran, häller man i en dunk med 10%-ig saltsyra (ca 25 l) och sedan fyller på med nästan lika mycket vatten så blir det en ganska bra blandning). Använder man dunken direkt kan man ju fylla efter med vatten allt efter som syran (eller kloret) förbrukas. Men tänk på att vid utspädning av syror måste alltid vattnet hällas i syran, inte tvärt om !

Är det inte syran som skall hällas i vattnet? Eller minns jag så fel från kemilektionenrna i gymnasiet?

Utloggad largab

SV: Maskinrum, nybörjarfråga
« Svar #17 skrivet: juli 30, 2017, 18:29:39:39 »
Som MathiasS skrev Syra I Vatten, dvs Erica skrev fel.

Utloggad Erica

SV: Maskinrum, nybörjarfråga
« Svar #18 skrivet: juli 31, 2017, 00:13:35:35 »
Är det inte syran som skall hällas i vattnet? Eller minns jag så fel från kemilektionenrna i gymnasiet?

Stämmer helt, jag tänkte rätt men skrev fel förut idag. Som jag nämnt i en annan tråd, inte hälla vatten i syran, då kan i sämsta fall det flyga syra runtomkring. Gäller starka syror, svaga syror har inte det problemet.

Utloggad Frazze

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 16
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Maskinrum, nybörjarfråga
« Svar #19 skrivet: augusti 03, 2017, 12:31:59:59 »
Att tänka på vid bygge av maskinrum är även ljudisolering. Den modellen du hänvisar till kommer sannolikt att fungera som resonanslåda och inte dämpa ljudet från pumpen det minsta. Om man är lite kinkig (som jag  :)) så är ljudisolering ett måste för att slippa höra pumpen när man slappar vid poolen.
För övrigt har jag maskinrummet ovan mark, och ser inga som helst problem med det. Visst det krävs att man är två när man startar upp för säsongen för att fylla slangen till pumpen med vatten, men det ser jag som ett mindre problem än att tvingas gräva för att montera under vattennivån.
Folkpool Garden 5,1x3,6
Invigd Juni 2017

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan